گروه سیاسی: بررسی برنامه‌ها و صلاحیت 6 حقوقدان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس برای عضویت در شورای نگهبان، در دستور کار جلسه سه شنبه آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در نامه‌ای به غلامعلی حداد عادل اسامی محسن اسماعیلی، ابراهیم عزیزی، عباسعلی کدخدایی را به همراه علی رازینی، رئیس دیوان عدالت اداری، سید محمد موسوی از مدرسین مدرسه عالی شهید مطهری و حسینعلی امیری رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را به عنوان 6 نامزد پیشنهادی برای عضویت در شورای نگهبان معرفی کرده است که 3 نفر از این حقوقدانان سه شنبه باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری، با تاکید بر اینکه بر اساس اصل 91  و 92 قانون اساسی هر سه سال یکبار حقوقدانان شورای نگهبان باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند گفت: طبق قانون این 3 حقوقدان از طرف رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی می‌شوند و وی می‌تواند تعدادی بیش از 3 نفر را معرفی کند تا در صورت رأی اعتماد ندادن مجلس به یکی از آنها، حقوقدان جایگزین وجود داشته باشد.

حمید رضا حاجی بابایی ادامه داد:  براساس ماده 119 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انتخاب حقوقدان شورای نگهبان با رأی اکثریت نسبی نمایندگان حاضر در مجلس انجام می شود و نه اکثریت قاطع. به این معنی که هر کدام از این6 نفر حقوقدان معرفی شده بیشترین رای را بیاورد به مدت6 سال به عضویت  شورای نگهبان در خواهد آمد و در صورتی که  تعداد آرای 2 نفر از حقوقدانان مساوی باشد به قید قرعه یکی از آنها انتخاب می شود.

کد خبر 26927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز