مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

توسعه هر معنایی داشته باشد و هرپلکانی برای آن درنظر بگیریم بی‌تردید پایه توسعه علم، دانش، پ‍ژوهش و فناوری است، هیچ شک نکنید حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور پس از حضور در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و بازدید از بخش‌های مختلف با اعلام این مطلب گفت:

حسن روحانی

پرچم پيشرفت، توسعه و اقتدار علمي را به‌معناي واقعي در اهتزاز نگاه خواهيم داشت و كشوري نمونه و الگو را براي منطقه و جهان خواهيم آفريد.وي در همين راستا گفت كه پژوهشگاه رويان بايد تبديل به يك برند جهاني قابل اعتماد شود. رئيس‌جمهور را در اين بازديد، دكتر حسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رضا فرجي دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري و سورنا ستاري معاون علمي و فناوري و رئيس بنياد ملي نخبگان همراهي مي‌كردند.

حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور و حسين فريدون دستيار ويژه رئيس‌جمهور در اين بازديد حضور داشتند. به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن‌روحاني  در ديدار با پژوهشگران و مديران جهاد‌دانشگاهي با بيان اينكه محدوديتي در كار علمي در اسلام وجود ندارد، گفت: كشوري كه به پيشرفت رسيده در سايه علم و دانش به آنجا رسيده است، كشوري به پيشرفت رسيده كه از تجربه ديگران استفاده كرده است.

هيچ خجالت نمي‌كشيم كه بگوييم اين تجربه را از اين كشور اروپايي يا آن كشور آسيايي يادگرفتيم يا يادخواهيم گرفت، يا دانشجو مي‌فرستيم كه ياد بگيرد. وي با بيان اينكه از پيغمبرمان(ص) بايد بياموزيم، ادامه داد: در جنگ احزاب وقتي همه طرح‌ها مطرح شد، سلمان فارسي طرح حفر خندق را مطرح كرد و پيغمبر(ص) فكر و مشورت كرد و گفت پيشنهاد خوبي است. بيل‌ها و كلنگ‌ها را آوردند، خود پيغمبر(ص) هم شروع به كندن خندق كرد. پيغمبر(ص) نگفت اول بايد آن شاه ايران، خسروپرويز به شهر مدينه بيايد، زانو بزند و تواضع كند، اسلام را بپذيرد. همه بيايند، تواضع كنند و همه در تمام ايران به نفع اسلام شعار بدهند آن وقت ما از علم و تجربه آنها استفاده مي‌كنيم. نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه است يا خصمانه خواهد شد. هرچه مي‌خواهد بشود علم كه مرز نمي‌شناسد.

روحاني همچنين گفت: اسلام در علم مرز نمي‌شناسد، ما از هركجا بايد استفاده كنيم. وي خاطرنشان كرد: ما 70سال در اين كشور سابقه برنامه‌ريزي ملي داريم. 35سال قبل از انقلاب و 35سال بعد از انقلاب اما هنوز يك برنامه مدون، دقيق و حساب‌شده براي انتقال علم و فناوري از بيرون به داخل يا از داخل به بيرون تدوين شده و دقيق نداريم، اين يكي از نواقص ماست. ما بايد يك برنامه براي دانش، علم، پژوهش، فناوري و همه زنجيره‌ها تا رسيدن به بازاريابي و برند تدوين و طي كنيم.

روحاني همچنين گفت: جهاد دانشگاهي كار بزرگي تا امروز انجام داده است، اما افق بلند را پيش‌روي خود بگذارد و بگويد رويان نه به‌عنوان مركزي براي ناباروري، نه مركزي براي سلول‌هاي بنيادي، نه مركزي براي شبيه‌سازي‌، بلكه رويان بايد تبديل به يك برند جهاني شود. هركجاي دنيا، هرمحصولي وقتي روي آن نوشته رويان، همه اعتماد كنند. وي يادآور شد: اگر مي‌خواهيد روح آن عزيز مرحوم دكتر سعيد كاظمي آشتياني پدر پژوهشگاه رويان كه آن همه زحمت كشيد، در آن جهان شاد باشد، رويان بايد به نقطه اوج برسد. رئيس‌جمهور اضافه كرد: ممكن است شما بگوييد امروز روز جهاددانشگاهي است نه رويان؟ مي‌دانم، رويان يكي از نمونه‌هايي است كه خوب درخشيده و تبلور يافته است.

روحاني خاطرنشان كرد: به‌خاطر داشته باشيم هر سلول بنيادي حتي بي‌تمايز يك كوله‌بار دارد، اينكه در آن كوله‌بار چيست، چه نوع ميكروب و ويروسي است و 6سال بعد چه آثاري خواهد داشت بايد به هر فردي كه مي‌خواهيم اين پيوند را انجام دهيم، بگوييم. وي افزود: بايد بگوييم ما اين كار را انجام مي‌دهيم، اين خواص را دارد و ممكن است آثار ناشناخته‌اي هم داشته باشد كه در آينده پديدار مي‌شود، از ابتدا بدان و راضي باش كه نزد خداوند و آينده و امروز جامعه مسئول نباشيم. ما شبيه‌سازي‌ انجام مي‌دهيم و از اين شبيه‌سازي‌ دارو مي‌سازيم، شير بيشتر از حيوان مي‌گيريم و اين كار بسيار بزرگي است اما همه انديشمندان، صاحب‌نظران بدانيد كه دست بردن در خلقت بايد با احتياط و قدم‌هاي كوتاه و آهسته انجام شود، البته در صنعت هم بسياري از كارهاي ما دست بردن در خلقت است.

همه جراحي‌هايي كه آقاي دكتر هاشمي همچون آب‌مرواريد و آب‌سياه انجام مي‌دهد يا حتي انواع ايمپلنت‌ها همه از اين نوع است. وي با بيان اينكه ما آثار جانبي ايمپلنت‌ها را نمي‌دانيم، يادآور شد: ما نمي‌دانيم آثار جانبي اين كارها در 10يا 20سال آينده چه مي‌شود، البته اين موارد نبايد باعث شود ما از فعاليت بترسيم. همانطور كه سال‌هاست كه بر سر خوب يا بد بودن برنج تراريخته بحث است. رئيس‌جمهور همه اين اقدامات را به‌نوعي دخالت در خلقت دانست و گفت: البته در تحقيق بايد آزادي عمل كامل داشته باشيد.

رئيس‌جمهور به حضور وزيران بهداشت و علوم، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور و رئيس جهاددانشگاهي در اين ديدار اشاره كرد و ادامه داد: در گذشته دعواهايي بود، من بعضي چيزها را مطالعه مي‌كنم كه باورم نمي‌شود، بين معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور و وزير علوم شكايت بوده و از هم شكايت مي‌كردند. وي اضافه كرد: اگر تحقيقي از لحاظ تحقيق كاربردي براي كشور ضروري باشد، دولت اصلا محدوديت براي پول تحقيقات در هيچ شرايطي ندارد. 

کد خبر 268982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha