جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

حتی حضور یک رئیس‌جمهور سیاهپوست هم نمی‌تواند خاطرات سال‌ها تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در آمریکا را پاک کند.

Ferguson - Missouri

اتفاقي كه هفته گذشته در شهر سن‌لوئيس ايالت ميسوري روي داد و اكنون امواجش سراسر آمريكا را فراگرفته، اين حقيقت را ثابت مي‌كند. هفته گذشته يك نوجوان 18ساله سياهپوست در منطقه فرگوسن در حومه شهر سن‌لوئيس، به ضرب گلوله پليس كشته شد. روايت پليس از صحنه قتل با آنچه شاهدان تعريف مي‌كنند متفاوت است.

مردم اين منطقه از همان روز قتل، آرام نگرفتند و اين منطقه طي 5 شب درگيري ميان معترضان و پليس، به ميدان جنگ تبديل شد. پليس از وسائل نقليه سنگين و تجهيزات نظامي مانند تيربار براي مقابله با معترضان استفاده كرد و اوضاع چنان از كنترل خارج شد كه خبرنگاران هم دستگير شدند و اوباما مجبور به مداخله شد. او پنجشنبه شب در نطقي كوتاه، پليس را به‌خاطر استفاده بيش از حد از زور و دستگيري خبرنگاران و سركوب اعتراض مسالمت‌آميز مردم سرزنش كرد و وعده پيگيري ماجرا را داد.

اكنون بعد از 5 شب آشوب و درگيري، منطقه فرگوسن تقريبا آرام شده اما اعتراض‌ به رفتار پليس عليه سياهپوستان به سراسر آمريكا كشيده‌شده‌است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه ده‌ها شهر در ايالت‌هاي مختلف آمريكا  صحنه تظاهرات در حمايت از مردم فرگوسن و اعتراض به رفتار پليس بوده‌است. مردم در اين اعتراض‌هاي خياباني با سكوت و تنها با بالابردن دست‌هايشان به نشانه درخواست از پليس براي عدم‌تيراندازي، خواستار پايان رفتار خشونت‌آميز پليس با سياهپوستان شدند.

در دست مردم عمدتا سياهپوست در اين تظاهرات‌ها، پلاكاردهايي بود با اين نوشته: دست ما بالاست، شليك نكنيد! در جريان اين اعتراض‌ها در نيويورك، چند نفر دستگير شدند. در يك‌ماه گذشته اين دومين مورد كشته شدن يك سياهپوست به‌دست پليس در آمريكا بوده‌است. 3هفته پيش نيز يك سياهپوست هنگام دستگيري توسط پليس نيويورك‌ بر اثرخفگي كشته شد. 2سال پيش نيز يك نوجوان سياهپوست توسط يكي از نگهبانان محله به ضرب گلوله كشته‌شد.

سياهپوستان آمريكا مي‌گويند رنگ پوستشان باعث مي‌شود كه بدون هيچ دليلي مورد اتهام و هدف حمله پليس آمريكا قرار بگيرند. آمارها هم نشان مي‌دهد كه شمار هشدارهاي توقف و بازرسي‌هايي كه پليس آمريكا به سياهپوستان انجام مي‌دهد دوبرابر سفيدپوستان است. با وقايع پيش آمده اكنون برخي نمايندگان مجلس آمريكا از ضرورت غيرنظامي شدن پليس و نظارت بر رفتارهاي خشونت‌آميز نيروهاي پليس خبر داده‌اند. همچنين دستگيري 2خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست هنگام پوشش اخبار درگيري‌هاي فرگوسن، با انتقاد گسترده رسانه‌هاي آمريكا روبه‌رو شده است.

کد خبر 268860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha