همشهری آنلاین: در حالی که گمانه زنی‌ها برای انتخاب رهبر جدید حزب حاکم عدالت و توسعه ˈآکˈ و نخست وزیری که قرار است تا حداکثر دو هفته آینده روشن شود، رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه مدعی شدند، گزینه ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر امور خارجه به عنوان نخست وزیر ترکیه قوت گرفته است.

احمد داوداوغلو

به گزارش ایرنا، آنچه که سبب شده است تا رسانه های ترکیه مدعی شوند داوداوغلو جانشین رجب طیب اردوغان خواهد شد، انتصاب ˈعلی ساری کایاˈ به عنوان مشاور عالی نخست وزیر ترکیه می باشد.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز یکشنبه و کسب اکثریت آرا از سوی ˈرجب طیب اردوغانˈ رهبر حزب آک و نخست وزیر فعلی ترکیه، موضوع انتخاب جانشین وی به مهمترین موضوع روز در ترکیه درآمده است.

دوران ریاست جمهوری ˈعبدالله گلˈ در 28 اوت (6 شهریور ماه) به پایان می رسد. قرار است در این روز حکم ریاست جمهوری پس از حضور در مجلس شورای ملی به اردوغان تفویض شود . پس از ادای سوگند در مجلس او به کاخ چانکایا رفته و در آنجا مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز برگزار می شود.

حزب آک برای جلوگیری از مرحله جدیدی از بحث های احزاب مخالف که همواره تاکید داشتند اردوغان بایستی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از مقام های خود در حزب و نخست وزیری استعفا دهد، اعلام کرد روز 27 اوت یعنی یک روز مانده به مراسم تحلیف، با برگزاری کنگره فوق العاده، رهبر و نخست وزیر جدید را انتخاب خواهد کرد.

رسانه های ترکیه امروز گزارش دادند انتخاب علی ساری کایا که از دانشجویان داوداوغلو در دوران دانشگاه بوده و در 12 سال گذشته همواره به عنوان نزدیکترین شخص و مشاور داوداوغلو فعالیت داشته است، به عنوان مشاور عالی نخست وزیر (جدید) احتمال انتخاب داوداوغلو به عنوان نخست وزیر ترکیه را افزایش داده است.

ساری کایا شخصیتی است که گفته می شود داوداوغلو در حساس ترین مذاکرات خود با مقام های کشورهای خارجی او را همواره در کنار خود داشته است.

پیشتر گمانه زنی می شد که او معاون وزیر خارجه ترکیه خواهد شد.

شبکه های خبری ترکیه امروز انتصاب ساری کایا به عنوان مشاور عالی نخست وزیر را به مهمترین نشانه برای انتخاب داوداوغلو به نخست وزیری ترکیه در دوران بعد از اردوغان ارزیابی کردند.

حزب آک به شدت از تلفظ نام نامزدهای احتمالی برای رهبری حزب و به تبع آن نخست وزیری ترکیه اجتناب می کنند.

کارشناسان سیاسی در آنکارا معتقدند، در تعیین جانشین برای اردوغان، بیش از اینکه کادر رهبری حزب تاثیر گذار باشد، شخص اردوغان، تعیین کننده است.

رسانه های نزدیک به دولت آنکارا می گویند، اردوغان از اعضای کمیته مرکزی و روسای استانی حزب عدالت و توسعه خواسته است نامزد خود را برای رهبری حزب طی نامه محرمانه ای به اطلاع او برسانند.

حزب آک می خواهد برای اولین بار در حیات سیاسی 13 ساله خود با یک دستور کار کنگره فوق العاده تشکیل دهد. این کنگره 5 شهریور ماه برگزار خواهد شد تا نمایندگان به تنها نامزد رهبری حزب رای دهند.

محمد علی شاهین، بلند آرینچ، علی باباجان، بنالی یلدریم و احمد داوداوغلو از شخصیت هایی هستند که به عنوان نامزد احتمالی حزب آک از آنها یاد می شود.

به استثنای داوداوغلو، سایر نامزدها براساس شرط حداکثر سه دوره متوالی نمایندگی مجلس، نمی توانند در انتخابات عمومی آینده دوباره نامزد شوند.

گمانه زنی رسانه های ترکیه نیز روی داوداوغلو بیشتر به خاطر همین ویژگی اوست.

به گفته کارشناسان، حزب حاکم ترکیه دوره بسیار حساسی را تا انتخابات عمومی خرداد ماه سال آینده پیش رو دارد. رهبری و کادری که بتواند این دوره پر مخاطره را با تامین انسجام داخلی در حزب و مدیریت پرقدرت نخست وزیری پشت سر گذاشته و نتیجه مطلوبی را در انتخابات عمومی آینده ترکیه به دست آورد، می تواند جایگاه خود را در حزب دائمی کند.

به عقیده همین کارشناسان، بروز هرگونه شکاف در حزب در این دوران و سنگ اندازی بر سر راه بازگشت دوباره ˈعبدالله گلˈ به مقام رهبری حزب و نخست وزیری نه تنها راه حضور پرقدرت در ساختار مجلس آینده ترکیه را به خطر خواهد انداخت، بلکه ریاست جمهوری اردوغان را نیز می تواند تضیعف کند.

بدیهی است چنانچه اردوغان همانطور که پیشتر مدعی شده بود در پست ریاست جمهوری ترکیه تنها یک ماشین امضا نخواهد بود، اگر بخواهد این ادعا را به اثبات برساند باید تلاش کند تا اختیارات رییس جمهوری را افزایش و یا با حذف پست نخست وزیری و تغییر قانون اساسی کشورش، نظام سیاسی این کشور را از پارلمانی به ریاستی تغییر دهد.

کد خبر 268744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha