یک رویداد مهم دیگر در حوزه میراث فرهنگی کشور بدون حضور خبرنگاران برگزار شد تا خبرهای کوتاه آن تنها در یک خبرگزاری کشور منتشر شود.

اشیاء باستانی


2روز پيش‌تر البته مديركل امور موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي به يكي از رسانه‌ها اعلام كرده بود كه موزه فرش ميزبان يك هيأت از تركيه است كه به‌منظور همكاري‌هاي فني مشترك با دفتر عمران سازمان ملل در تهران و به‌منظور تبادل تجارب در زمينه ثبت و مستندنگاري اموال فرهنگي تاريخي، شيوه‌هاي حفاظت و حراست و پيگيري جرايم عليه اموال تاريخي به ايران سفر كرده است.

اگرچه براي چندمين مرتبه است كه خبرنگاران به برنامه‌هاي مهم در سازمان ميراث فرهنگي دعوت نمي‌شوند اما 2خبر كه در خروجي خبرگزاري مهر قرار گرفت مشخص كرد كه نماينده سازمان ميراث فرهنگي گزارش موفقيت ايران در استرداد برخي اموال تاريخي به متوليان ميراث فرهنگي در تركيه را در حضور اين هيأت ارائه كرده است. براساس خبري كه آن خبرگزاري بر خروجي خود قرار داد، در اين برنامه نمايندگاني از سازمان ميراث فرهنگي، اداره كل موزه‌ها، بخش حقوقي، اداره كل پليس بين‌الملل ناجا، گمرك جمهوري اسلامي ايران و نماينده دفتر عمران و توسعه سازمان ملل در تهران حضور داشتند و به بررسي قاچاق اشياي عتيقه و تلاش براي استرداد اين اموال پرداختند.

براساس اين خبر در دسامبر2013 نيز يك هيأت ايراني به تركيه اعزام شده بود تا درباره فعاليت‌هاي اين كشور در پيگيري اموال قاچاق شده از تركيه اطلاعات لازم را كشف كند.

فولادي به نمايندگي از دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي در اين نشست تهران اعلام كرده است كه در زمستان سال85 از طريق وزارت كشور ايتاليا به سفارت ايران در رم توقيف يك محموله از اشياي تاريخي، توسط پليس امنيتي آن كشور اعلام شد. كارشناسان موزه هنر شرق رم نيز اين اموال را ايراني دانسته و خواستند تا مدارك ايراني بودن اين اشيا را ارائه كنيم و با ارائه اين مدارك اين محموله به ايران آمد.

به گفته او، مورد ديگر درباره كاشي‌هاي متعلق به مقبره سلطان احمد در شهرستان آمل بود. اين كاشي‌ها، از بنا دزديده شده بود. پليس اينترپل انگلستان اطلاع داد كه تعدادي كاشي در يك حراجي به فروش مي‌رسد كه احتمالا ايراني است. آنها از ما مدارك خواستند. اداره كل موزه‌ها نيز اين مالكيت را اثبات كرد و در نهايت كاشي‌ها به ايران برگشت داده شد. نمايندگان ميراث فرهنگي تركيه نيز خطاب به فولادي گفتند، خوش‌شانس بوديد كه توانستيد اموال را به ايران برگردانيد چون در بسياري از موارد ما مي‌دانيم اشياي تاريخي در حال حراج در كشور ديگر متعلق به تركيه است و حتي مدارك موجود اين مالكيت را اثبات مي‌كند اما بازهم نمي‌توانيم آنها را به كشورمان عودت دهيم. عصر ديروز هم تفاهمنامه‌اي بين ايران و تركيه براي همكاري بيشتر در زمينه استرداد اموال تاريخي و انتقال تجارب دوكشور امضا شد.

کد خبر 268677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha