سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: بالاترین مقام حوزه فضای مجازی ایران،در هفتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمارهایی ارائه داده است که در خور تامل است.

محمدحسن انتظاري دبير شوراي‌عالي فضاي مجازي رتبه ايران را در توسعه شاخص‌هاي دولت الكترونيك بين 105كشور جهان90 اعلام كرد و گفت: ايران در وضعيت خوبي قرار ندارد. وي ضريب نفوذ اينترنت در كشور را 30درصد اعلام كرد و گفت: اين رقم براي ايران در خور توجه است. به گفته وي ايران در سرعت اينترنت در رتبه 14و بعد از كشورهاي بحرين، امارات، عربستان و قطر قرار دارد.

اين سخنان در حالي در يك دانشگاه صنعتي بيان مي‌شود كه براساس آمارهاي ITU ضريب نفوذ اينترنت در ايران 53.3درصد است و حتي بر مبناي آمارهاي مركز مديريت توسعه ملي اينترنت وابسته به سازمان فناوري اطلاعات ايران و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ضريب نفوذ اينترنت در كشور 49.13درصد است. به‌نظر مي‌رسد آمار 30درصدي ضريب نفوذ اينترنت در ايران كه از سوي دبير شوراي‌عالي فضاي مجازي مطرح شده حداقل مربوط به 6سال پيش باشد!

طي اين مدت نه‌تنها ضريب نفوذ اينترنت در كشور تغيير كرده است بلكه حتي الگو و مدل مصرف اينترنت در ايران نيز دستخوش دگرگوني‌هاي اساسي شده است. به‌عنوان مثال زماني 98.5درصد كاربران به شيوه دايل‌آپ به اينترنت متصل مي‌شدند كه اين رقم اكنون به كمتر از 9درصد رسيده است و در عوض اينترنت پرسرعت به‌ويژه اينترنت روي موبايل به سرعت در حال جايگزين شدن شيوه‌هاي سنتي اتصال به اينترنت در ايران است.

تقريبا در اغلب نقاط دنيا اينترنت پرسرعت به اينترنت بالاي 2مگابيت بر ثانيه اطلاق مي‌شود، درحالي‌كه در ايران به اينترنت بالاي 128كيلوبيت بر ثانيه كه در دنيا منسوخ شده است اينترنت به‌اصطلاح پرسرعت اطلاق مي‌شود. پس از اين نظر نيز در خاورميانه در رتبه آخر هستيم و در دنيا نيز طبق آمارهاي منتشره از سوي مؤسسه ژاپني اوكلا از ميان 186كشور جهان در رتبه 170قرار داريم و بعد از ايران كشورهايي همچون پاكستان، سوازيلند، گينه‌استوايي، بوتسوانا، مصر، ونزوئلا، سودان، بوليوي، گامبيا، الجزاير، سوريه، چند كشور آفريقايي، و دست آخر افغانستان و كوبا قرار دارند. شايد به همين دليل است كه وزارت ارتباطات در دولت يازدهم يكي از ماموريت‌هاي اصلي خود را افزايش پهناي باند اينترنت و بالابردن ضريب نفوذ و سرعت اينترنت در كشور قرار داده است. با اين همه، اين سؤال به‌وجود مي‌آيد كه وقتي بالاترين مقام مسئول در حوزه فضاي مجازي كشور آمارهايي قديمي ارائه مي‌دهد چگونه مي‌خواهد درباره ساير موضوعات مبتلابه كاربران اينترنت در ايران برنامه‌ريزي و سياستگذاري كند؟

کد خبر 268653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha