همشهری آنلاین: دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی، همدان را به عنوان نخستین شهر سبز پایدار در میان کشورهای اسلامی انتخاب کرده است.

به گزارش ایرنا، همایشی در 9 شهریور ماه سال 92 در شهر قزوین برگزار شد که در آن 23 کشور از 58 کشور اسلامی شرکت داشتند. در این همایش مقرر شد دو شهر از بین شهرهای کشورهای اسلامی به عنوان شهر سبز پایدار انتخاب شوند.

اعضای دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی به تازگی شهر همدان را به عنوان اولین شهر سبز پایدار انتخاب کرده است.

طبق این گزارش امروز دوشنبه برای تعیین زیرساخت‌های شهر همدان به عنوان شهر سبز تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و شورای شهر همدان امضا شد. این تفاهم‌نامه به امضای سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و رضا میرزایی رییس شورای شهر همدان رسید.

همکاری در زمینه معرفی شهر همدان به عنوان شهر سبز پایدار کشور در قالب یک طرح پایلوت با پیروی از اصول توسعه پایدار و اشاعه نتایج حاصل از اجرای این طرح به سایر شهرهای کشور، همکاری در راستای ایجاد دبیرخانه شهر سبز پایدار در شهرداری همدان، همکاری در اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی و کاربردی مشترک در تمام زمینه‌های مرتبط با طرح و گسترش همکاری علمی و پژوهشی در زمینه تعریف شاخه‌های شهر سبز پایدار و بررسی چگونگی اجرا و پیاده‌سازی آن برخی دیگر از مفاد این تفاهم‌نامه است.

همکاری در خصوص چگونگی به حداقل رساندن اثرات سوء زیست محیطی ناشی از امور مرتبط با مدیریت شهری مانند حمل و نقل، مصرف انرژی، آلودگی هوا، صدا، آب و خاک و پسماندهای خانگی، همکاری در ترویج و گسترش بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر در اماکن عمومی شهر همدان و همکاری در تعریف و اجرای پروژه بهره‌گیری از حمل و نقل سازگار با محیط زیست مانند خودروهای عمومی هیبریدی و قطارهای برقی سبک شهری از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه رضا میرزایی رییس شورای اسلامی شهر همدان گفت: همدان دارای 7 هزار سال سابقه زیست محیطی و 3 هزار سال سابقه مدنیت است و یکی از کهن‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این شهر دارای دستورالعمل‌های استاندارد شهرسازی است و توان رعایت ضوابط شهرسازی را دارد.

به گفته وی همدان یکی از اولین شهرهایی است که دارای سیستم فاضلاب بوده است. میرزایی گفت: همدان دارای ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به پایلوت شهر سبز پایدار است که اقدامات آن از سال گذشته آغاز شده بود.

مجید نصرتی رئیس دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی نیز دراین مراسم گفت: سال گذشته در همایش انتخاب شهر سبز پایدار در قزوین، 23 کشور از 58 کشور اسلامی شرکت کردند که در آن 158 مهمان خارجی، مدیران و کارشناسان حضور داشتند.

به گفته وی، در این همایش دانشمندان علوم دینی و شهری حضور داشتند و به بررسی پارامترهای انتخاب شهر سبز پایدار پرداختند که بر این اساس شهر همدان به عنوان اولین شهر سبز پایدار در بین کشورهای اسلامی انتخاب شد.

همایش مجمع جهانی شهرهای اسلامی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود که سال گذشته این جلسه در قزوین که مقر کنونی این دبیرخانه است تشکیل شده بود.

شهردار قزوین افزود: در این جلسه بعد از بررسی‌های انجام شده قرار شد همایش بعدی در آوریل 2015 در شهر بغداد برگزار شود اما اکنون با شرایط خاص این کشور سه کشور دیگر از جمله ترکیه، قطر و لبنان کاندیدای برگزاری همایش این دبیرخانه برای سال 2015 شده‌اند که اکنون در حال بررسی است.

به گفته وی اکنون 203 شهر کشورهای اسلامی متقاضی عضویت در مجمع جهانی شهرهای اسلامی هستند.

نصرتی ادامه داد: قرار است دو شهر از بین کشورهای اسلامی به عنوان شهر سبز پایدار انتخاب شود که خوشبختانه همدان به عنوان اولین شهر در بین کشورهای اسلامی انتخاب شد و انتخاب شهر دوم به برگزاری همایش این مجمع در آوریل سال 2015 موکول شده است.

وی گفت: در آذر ماه سال جاری بحث جایزه شهر اسلامی را خواهیم داشت و 13 شهر از کشورهای اسلامی در بخش جایزه اول آن شرکت خواهند کرد.

کد خبر 268588

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha