چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

سمیه شرافتی: دولت‌ هند اعلام‌ کرد، زنان‌ بارداری‌ که‌ می‌خواهند سقط جنین‌ کنند، باید مجوز رسمی‌ داشته‌ باشند‌.

در میان ترانه‌های مردمی هند شعری با این مضمون وجود دارد: دخترم چرا به این دنیا قدم نهادی؟ در حالی که آرزوی من تولد یک پسر بود. حال به کنار دریا برو، شاید در آنجا با آبها به جای دوری بروی...

 حتی امروزه هم تولد یک دختر، برای مردم هند یک تابو است. این کشور جزو معدود کشورهایی است که جمعیت مردان آن نسبت به زنان بیشتر است. این تفاوت چشمگیر ناشی از تعداد بالای سقط جنین است. به محض اینکه زنان متوجه می‌شوند که دختری در شکم خود دارند، آن را از بین می‌برند.

 آنها معتقدند که پرداخت 5000 روپیه برای سقط جنین از پرداخت 500هزار روپیه برای تهیه جهیزیه به صرفه‌تر است. برای کاهش این امر، در بعضی از استان‌های این کشور به تازگی و طبق قوانین جدید تعیین جنسیت جنین ممنوع است.

 بر همین اساس و بنا به گزارش خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس‌ از دهلی‌نو‌، دولت‌ هند برای‌ کنترل‌ نرخ‌ مرگ‌ و میر نوزادان‌ و جلوگیری‌ از سقط جنین‌ فرزندان‌ دختر اعلام‌ کرد، زنان‌ بارداری‌ که‌ می‌خواهند سقط جنین‌ کنند، باید مجوز رسمی‌ داشته‌ باشند‌.

 با اینکه سقط جنین‌ در هند از سال‌ 1971 میلادی‌ قانونی‌ بوده و به‌عنوان‌ راهی‌ برای‌ کاهش‌ رشد جمعیت‌ در این‌ کشور به‌ شمار می‌رود، دولت هند خواهان اطمینان از قابل‌قبول بودن دلیل سقط جنین‌هایی است که اغلب به صورت غیر‌قانونی و برای از بین بردن نوزادان دختر انجام می‌شود.

 در 20 سال گذشته بر اساس آمار 10 میلیون دختر توسط والدینشان در هند کشته شده‌اند. با این حال و با وجود قوانین ضد‌آزمایش‌های تعیین جنسیت در کشوری که نوزادان پسر ترجیح داده می‌شوند، بسیاری از والدین نوزادان دختر را سقط می‌کنند و برای این کار از تکنولوژی‌ اولتراسوند و با کمک پزشکانی که به صورت غیر‌قانونی به این‌کار تمایل دارند، بهره می‌گیرند. فاجعه‌آمیزتر اینکه در نواحی روستایی برخی والدین با شکستن گردن نوزادان دختر یا روش‌های بدتر از آن، آنها را از بین می‌برند.

 این در حالی است که در اوایل همین ماه جسد یک نوزاد زنده‌به گور شده در یکی از روستاهای هند پیدا شده بود. البته در این میان فعالان و مبارزان سقط جنین، برنامه جدید دولت را غیر‌واقعی می‌دانند، چرا که ثبت تعداد حاملگی‌ها در کشوری با  1/1 میلیارد نفر جمعیت که 50درصد زنان آن در منزل و بدون کمک پزشک زایمان می‌کنند، تقریباً محال است.

به عقیده آنها حتی ارائه خدمات ابتدایی پزشکی در این کشور رضایت‌بخش نیست چه رسد به ثبت حاملگی‌ها. البته یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های دولت این است که تعداد بهیاران را در نواحی روستایی برای مراقبت از زنان باردار افزایش دهند.

 با این حال صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از برنامه جدید دولت هند استقبال کرده و نیز خواستار فراهم کردن تجهیزات بیشتر زایمان در نواحی روستایی و نیز مبارزه با پزشکان متخلف شده است.

 در حال حاضر از هر هزار نوزاد، در این کشور 57نوزاد بعد از تولد می‌میرند که این میزان بیشتر از کشورهای بنگلادش و نامیبیا و دو برابر مصر است.

کد خبر 26825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز