سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- محمد رسولی : مایکروسافت مجددا در حفاظت از فایل‌های موسیقی و ویدیویی خود شکست خورد.

افراد ناشناس موفق شدند با استفاده از یک ابزار نرام‌افزاری، فایل‌های قفل‌شده این شرکت را به راحتی کپی و پخش کنند.
نسخه جدید  نرم‌افزار FairUse4M می‌تواند تمام فایل‌های صوتی و تصویری حفاظت‌شده توسط مایکروسافت را به راحتی کپی کرده و قفل نرم‌افزاری تعبیه شده بر روی آن‌ها را از بین ببرد. سال گذشته نیز با ورود دو نسخه اولیه این نرم‌افزار، مشکل مشابهی برای مایکروسافت به وجود آمد که با تلاش متخصصان این شرکت، حفره‌های امنیتی موجود بر روی قفل شناسایی شد و از بین رفت تا برای مدت کوتاهی، سودجویان نتوانند از فایل‌های این شرکت استفاده غیر مجاز کنند.

مایکروسافت به همین منظور یک گروه تمام وقت را برای شناسایی مشکلات موجود و بالابردن امنیت قفل استخدام کرد و  انتظار می‌رفت قفل جدید تا مدت‌ها غیر قابل رسوخ باشد ولی با ظهور نسخه جدید نرم‌افزار، مجددا مسئولان مایکروسافت به تکاپو افتاده‌اند.
آنها در اولین قدم شکایتی را علیه نویسندگان این نرم‌افزار، که افراد ناشناسی هستند، تنظیم کرده‌اند. این عملیات که بعید است نتیجه‌ای برای آنها در بر داشته باشد تنها می‌تواند مسئولان ذیربط مایکروسافت را برای مدتی دلخوش نگهدارد. همچنین آنها مجددا فعالیت خود را برای یافتن روشی برای جلوگیری از سرقت مجدد فایل‌ها آغاز کرده‌اند.
نسخه جدید FairUse4M که سومین نسخه این نرم‌افزار محسوب می‌شود، می‌تواند فایل‌های موسیقی و ویدیوی حفاظت‌شده(Copy Protected) و قفل‌دار را به فرمت DRM Free ‌و سپس به فرمت MP3 تبدیل کند که نتیجتا فرمت  MP3‌ بر روی تمام نرم‌افزارها به راحتی قابل پخش خواهد بود. این نسخه جدید همچنین بسیار ساده طراحی شده و کار با آن نیز بسیار ساده است و همانند بسیاری از نرم‌افزارهای جدید دارای قابلیت Drag and Drop است و کاربر برای استفاده می‌تواند به فایل مورد نظر خود را کشیده و در محل مورد نظر رها کند و به همین راحتی قفل آن را از بین ببرد. مایکروسافت اعلام نکرده تاکنون چه تعداد از فایل‌ها به سرقت رفته ولی با دیگر شرکت‌های ذینفع مکاتبه کرده تا آنها نیز راهکاری برای این موضوع بیاندیشند.
پیش از این اپل نیز با مشکلات مشابهی در این زمینه مواجه شد. این شرکت نیز که از سیستم FairPlay‌ برای محاظت فایل‌های خود در iTunes استفاده می‌کرد بارها با سرقت فایل‌ها مواجه شده است. ظاهرا مسئولان اپل با این موضوع کنار آمده‌اند زیرا استیو جاب در سخنان خود در اوائل سال جاری عنوان کرد: افراد باهوش و زیرک در سراسر جهان بسیار زیادند که اکثر آنها دارای وقت زیادی دارند. آنها بسیار به کشف رمزها و گذر از قفل‌ها علاقه دارند و هر روشی که ما برای حفاظت از فایل‌ها به کار ببریم، این افراد پس از مدت خاصی آن را از بین برده و در واقع این یک بازی موش و گربه است و پایانی ندارد.
به همین منظور اپل در سال جاری تعداد بسیاری از موزیک و ویدیو‌های خود را با فرمت‌های رایگان DRM Free در اختیار کاربران قرار داد و سایت آمازون نیز سعی کرد فایل‌ها را به صورت رایگان و با فرمت MP3‌ در اختیار کاربران قرار دهد.
کارشناسان شرکت تحقیقاتی گارتنر معتقدند که در آینده نه چندان دور فعالان این صنعت مجبور خواهند بود که تمام محصولات خود را رایگان و  به شکل غیر محافظت‌شده در اختیار کاربران قرار دهند زیرا وجود شبکه‌های به اشتراک‌گذاری فایل، CD‌های کپی‌شده و ... توان حفاظت را از آنها خواهد گرفت. این شرکت‌ها باید راه‌های جدیدی همانند تبلیغات را برای کسب درآمد به وجود آورند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 26809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز