همشهری آنلاین: معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن با بیان اینکه گرانی کاغذ دلیل عمده کاهش شمارگان چاپ قرآن است،‌ گفت: بر روی قیمت‌گذاری قرآن‌ها نظارت دقیقی از سوی وزارت ارشاد وجود ندارد‌.

به گزارش تسنيم، احمد حاجی شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، از کاهش شمارگان چاپ قرآن در تیر ماه خبر داد و گفت:‌ در سه ماهه نخست سال نسبت به سه ماه نخست سال گذشته شاهد افزایش شمارگان چاپ قرآن‌ها بودیم،‌ اما از تیر ماه به بعد این رشد کاهش یافت و دوباره وضعیت سابق بازگشت.

وی ادامه داد:‌ البته باید توجه داشت که افزایش شمارگان چاپ قرآن‌ها در سه ماهه نخست به دلیل برگزاری نمایشگاه قرآن کریم بود تا ناشران بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. در تیرماه با ورود به نمایشگاه قرآن این آمار کاهش یافت،‌ اما آنچه که حائز اهمیت است این است که ناشران باید توجه داشته باشند که شمارگان چاپ قرآن‌ در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است که باید نسبت به آن توجه کرد.

حاجی شریف تصریح کرد: عمده دلیل کاهش چاپ قرآن، گرانی کاغذ است. متأسفانه مسئولان هیچ چاره‌ای برای آن اندیشه نکردند‌. اکنون اگر ناشری بخواهد 5 هزار جلد قرآن چاپ کند،‌ باید 30 تا 35 میلیون تومان پول هزینه کند‌ که طبیعتاً‌ برایش صرف نمی‌کند‌؛ از همین رو در سازمان دارالقرآن به سراغ سیاست‌های جایگزین و حمایتی رفتیم.

وی با اشاره به این سیاست‌ها ادامه داد:‌ ما به خیرین اعلام کردیم که در امر چاپ قرآن مشارکت داشته باشند. شماره حسابی تعیین شد و مبالغی به این شماره واریز شد که در نهایت با این پول 20 هزار جلد قرآن چاپ و توزیع شد‌. هرگاه این بودجه به مرز 5 هزار نسخه برسد،‌ ما چاپ را آغاز خواهیم کرد. در صورتی که بودجه حمایتی نیز به سازمان دارالقرآن اختصاص پیدا کند، نسبت به چاپ قرآن اهتمام خواهیم کرد.

حاجی شریف‌ همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نبود نظارت بر قیمت‌گذاری قرآن‌ها گفت:‌ اکنون چاپ یک قرآن با کیفیت مرغوب نزدیک به 80 هزار تومان هزینه در بردارد،‌ اما ناشر معمولاً‌ آن را با قیمت 200 تا 300 هزار تومان به فروش می‌رساند،‌ چراکه این قرآن را در یک جعبه تزئینی قرار می‌دهد. خوب تجربه نشان داده که فروش این قرآن‌ها سود خوبی نیز برای ناشر به همراه دارد.

وی ادامه داد:‌ وزارت ارشاد بر روی قیمت‌گذاری قرآن‌ها باید نظارت دقیق‌تری داشته باشد‌. این در حالی است که در سال‌های اخیر این نظارت کاهش یافته است. از طرفی روند چاپ قرآن‌های زینتی افزایش یافته است. در مقابل ناشرانی که قرآن‌هایی مناسب چاپ کنند،‌ کاهش داشته‌اند. این‌ها همه باید در سیاست‌گذاری ارشاد لحاظ شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.

احمد حاجی‌شریف پیش از این بارها از کاهش شمارگان چاپ قرآن انتقاد کرده و نسبت به کمبود قرآن در سال‌های آتی هشدار داده بود. به دنبال گرانی کاغذ شمارگان چاپ قران‌ها نیز مانند سایر کتاب‌ها کاهش چشمگیری در طول دو سال اخیر داشته است.

بنابه گفته حاجی‌شریف،‌ در سال 1390 بالغ بر شش میلیون قرآن چاپ شد. در سال 1391 نیز سه میلیون و 920 هزار جلد و در سال 1392 نیز بیش از دو میلیون 255 هزار جلد قرآن کریم به چاپ رسید. آمار چاپ قرآن در سال 1391 نسبت به سال قبل از آن 43 درصد و سال 1392 نسبت به سال 1391 نیز کاهشی در همین حد داشته است. سال گذشته تعداد ناشرانی که قرآن را چاپ کرده بودند 80 ناشر بوده‌ این در حالی است که 800 ناشر قرآنی دارای مجوز در کشور وجود دارد.

کد خبر 267988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha