محمد باریکانی: شاهدات برخی خبرنگاران از برخی شهرهای بزرگ ایران بیانگر افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور در چندماه اخیر بوده و به همین دلیل قرار است برای نخستین بار سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد با هدف زمینه‌سازی‌ برای گردشگری پایدار به میزبانی ایران در تهران برگزار شود.

گردشگری

اين خبر را مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي و معاون رئيس‌جمهور در نشست هماهنگي براي برگزاري اين سمپوزيوم كه با سازمان‌هاي مختلف برگزار شد اعلام كرد.

گردش مالي حاصل از گردشگري خارجي در اقتصاد جهاني در سال2013 ميلادي از محل جابه‌جايي يك‌ميلياردو187 ميليون گردشگر در جهان يك هزار و 250ميليارد دلار بود.

براساس گزارش‌ها همچنين اين ميزان درآمد حاصل از صنعت گردشگري در جهان، 8 تا 10درصد توليد ناخالص ملي كشورهايي را كه از ظرفيت بالاي گردشگري برخوردار بودند به‌خود اختصاص داد و 9 تا 12درصد اشتغال مولد كشورهاي فعال در صنعت گردشگري نيز از محل صنعت گردشگري ايجاد شد.

اما آنطور كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در نشست هماهنگي برگزاري سمپوزيوم بين‌المللي سازمان ملل با موضوع ايجاد گردشگري پايدار كه قرار است مهرماه امسال در هتل لاله تهران برگزار شود، مي‌گويد درآمد ايران از يك‌هزارو250 ميليارد دلار گردشگري جهان در سال2013 حدود 6ميليارد دلار بود.

او البته معتقد است كه اين درآمد كم به‌دليل محدوديت‌ها، تحريم‌ها، و استفاده نكردن از ظرفيت‌هاي موجود در صنعت گردشگري ايران نصيب كشور شده است.

مسعود سلطاني‌فر مي‌گويد: ايران داراي يك درصدجمعيت دنيا و يك درصد وسعت خاك كره زمين است كه با اين محاسبه حداقل بايد حدود 13ميليارد دلار درآمد گردشگري نصيب ايران شود.

آنطور كه او در نشست هماهنگي برگزاري سمپوزيوم بين‌المللي سازمان ملل با موضوع گردشگري پايدار اعلام كرده، با توجه به رويكرد مناسب دولت در عرصه سياست خارجي و تعامل گسترده با كشورهاي مختلف، صنعت گردشگري ايران با تحول مواجه شده و رغبت گردشگران خارجي براي سفر به ايران نيز بيشتر شده است.

او مي‌گويد: همين رويكرد موجب شده تا در ماه‌هاي اخير روند ورود گردشگر خارجي به ايران به نحو قابل‌توجهي افزايش بيابد. نه تنها كارشناسان بلكه مسئولان ارشد دولتي در سازمان ميراث فرهنگي و در عرصه گردشگري نيز معتقدند كه حتي ميزان كنوني گردشگر ورودي به ايران با توجه به جايگاه و ‌شأن كشور و ظرفيت‌هاي گردشگري موجود در ايران هنوز با آنچه اهداف گردشگري ايران خوانده مي‌شود فاصله دارد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين رابطه معتقد است كه با توجه به محدوديت‌هاي داخلي و خارجي بايد تلاش جدي‌تري براي استفاده بهتر ازظرفيت‌ها انجام شود.

سلطاني‌فر مي‌گويد: با توجه به نرخ رشد منفي اقتصادي كشور در سال‌هاي 91 و 92، مديران، مسئولان و تصميم‌گيران اقتصادي تلاش مي‌كنند تا با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود كشور، اقتصاد را از حالت ركود كنوني خارج كنند.

آنطور كه معاون رئيس‌جمهور در سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد، كشور در بخش صنعت و كشاورزي با صدمات و مشكلات عديده مواجه شده كه بايد بتوان با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش گردشگري براي خروج از ركود و رسيدن به رونق اقتصادي استفاده كرد.او با تأكيد بر اينكه بايد با جذب گردشگر خارجي درآمدهاي ارزي كشور را افزايش داد و اشتغال پايدار ايجاد كرد، گردشگري را يكي از مهم‌ترين موضوعاتي مي‌خواند كه مي‌تواند در دستور كار دولت باشد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين به 10شهر نخست مقصد گردشگري در جهان و تغيير شهر نخست مقصد گردشگري از پاريس به استانبول طي سال‌هاي 2005 تا 2013 اشاره مي‌كند و مي‌گويد: با توجه به جنگ و ناامني در برخي كشورهاي منطقه و محدودشدن محور گردشگري فرهنگي و تاريخي در اين كشورها، فرصت مناسبي براي بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي گردشگري و جذب گردشگر براي ايران ايجاد شده و سازمان ميراث فرهنگي اميدوار است تا با حل مشكل صدور ويزا و راه‌اندازي ويزاي الكترونيك تا سال آينده و همچنين رفع تحريم‌ها و حل مسائل، مشكل توسعه گردشگري خارجي و افزايش ورود گردشگران به ايران مرتفع شود.

 

کد خبر 267916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha