همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، با تأکید بر ضرورت افزایش مشارکت زنان در حوزه اهدای خون، گفت: سهم ۴.۵ درصدی زنان کشورمان در عرصه انتقال خون، در مقابل سهم ۵۵ درصدی زنان کشورهای توسعه یافته در این حوزه، باعث تعجب است و زیبنده زنان ایرانی نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، شهیندخت مولاوردی روز یكشنبه در آستانه چهلمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون و همزمان با دومین روز از هفته انتقال خون كه با عنوان «رسانه و ترویج فرهنگ اهدای خون» نامگذاری شده است، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف اداره انتقال خون استان تهران، اهدا كنندگان خون را با اهدای گل، مورد تكریم قرار داد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، با بيان اينكه زنان ایرانی با توجه به روحیه ایثار، نظم، صداقت و درایتی كه دارند می‌توانند در صحنه اهدای خون نیز نقش‌آفرین باشند، افزود: زنان در هر عرصه‌ای كه اراده كردند، از مبارزات دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس تا عرصه‌های مختلف مدیریت نظام، نقش ممتاز، بی‌بدیل، موثر و فوق‌العاده خود را ایفا كرده‌اند لذا امیدواریم برای ایفای نقش در عرصه اهدای خون نیز موفق باشند.

مولاوردي در برشمردن راه‌های موثر در ارتقای مشاركت شهروندان بخصوص زنان در زمینه اهدای خون، به روش‌های نوین اطلاع‌رسانی، بهره‌گیری از فعالان نهادهای مدنی و سازمان‌های بین‌المللی اشاره كرد و گفت: معاونت امور زنان و خانواده با دسترسی و ارتباطی كه با فعالان نهادهای مدنی و سازمان‌های بین‌المللی دارد، می‌تواند در ارتقای این مشاركت كمك كند.

وی با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و پروژه‌های مشترك با سازمان انتقال خون، به راه‌اندازی ۱۲ كارگروه در معاونت امور زنان و خانواده اشاره كرد و گفت: یكی از این كارگروه‌ها، كارگروه بهداشت و سلامت است كه موضوع اصلاح كم‌خونی بانوان یكی از دستورهای كاری این كارگروه است چراكه با اصلاح كم‌خونی زنان می‌توان گام مهمی در ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه زنان برداشت.

مولاوردی در ادامه بر اطلاع‌رسانی درست و بموقع و همچنین آموزش و ارتقای آگاهی زنان با هدف تغییر باورها و نگرش‌هایی كه در حوزه مشكلاتی نظیر كم‌خونی، افت فشار و ... در بانوان وجود دارد، تأكید كرد و گفت: امیدواریم رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما در حوزه ارتقای شاخص اهدای خون زنان اقدام موثر داشته باشند و در اقدامات ترویجی فقط به سخنرانی و توصیه بسنده نكنیم بلكه از ابزار هنر، فیلم و شبكه‌های اجتماعی نیز به درستی بهره بگیریم.

علی‌اکبر پورفتح الله رئیس سازمان انتقال خون نیز در دیدار با معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، به اهتمام این سازمان در خصوص بكارگیری زنان در جایگاه‍‌های مدیریتی اشاره كرد و گفت: معاون فنی‌ونوآوری، معاون كنترل كیفی و معاون آموزشی سازمان انتقال خون از زنان كارآمد و شایسته انتخاب شده‌اند؛ همچنین در میان مدیران استانی نیز مدیران كل انتقال خون تهران، سیستان و بلوچستان و مركزی، زن هستند.

پورفتح الله با بیان اینكه دنیا از بعد جهت‌گیری انتقال خون و اهدای خون به سمت بانوان حركت می‌كند، گفت: سهم زنان از اهداكنندگان خون در ۸ سال گذشته حدود ۱۱ درصد بوده است، این در حالی است كه امروز حدود ۴.۵ درصد از اهداكنندگان خون را زنان تشكیل می‌دهند كه این نشان‌دهنده افت شاخص اهدای خون در بانوان ظرف ۸ سال گذشته است كه بخشی از آن به دلایل مدیریتی و بخشی نیز به حوزه فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.

مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین با برخی اعضای كانون داوطلبین اهدای خون و شهروندانی كه برای اهدای خون مراجعه كرده بودند دیدار كرد و با اهدای گل آنها را مورد تكریم قرار داد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه همراه با رئیس سازمان انتقال خون و مدیركل انتقال خون استان تهران از بخش‌های مختلف انتقال خون استان تهران اعم از بخش پخش خون، فرآورده‌های خونی، اتوماسیون و سالن آزمایشگاه بازدید كرد.

کد خبر 267582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha