چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شانزدهمین جشنواره موسیقی ذکر و ذاکرین از روز دوشنبه 30 مرداد در فرهنگسرای نیاوران با اجرای گروه‌های موسیقی از نواحی مختلف ایران و نیز پیام وزیر ارشاد آغاز به کار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین  این جشنواره قرار است به مدت 4 شب ادامه داشته باشد و نزدیک به صد نوازنده از نقاط مختلف کشور در آن برنامه اجرا کنند .

در نخستین شب این جشنواره که با اجرای گروههای عاشیق های آذری (احدملکی علیشاه) بعدی گروه ملا نفس ترکمن ،دردی طریک (از گلستان) و قوالان پاکستانی همراه بود ، پیام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز در باره این جشنواره قرائت شد .

در پیام محمدحسین صفارهرندی آمده است: موسیقی آیینی میراث مشترک اقوام و ملت‌های گوناگونی است که به رغم پاره‌ای تمایزات و ویژگی‌های اختصاصی و تنوعات ذوقی و هنری، دارای مشترک عمیق فرهنگی و اعتقادی است. می‌توان گفت: ایرانیان پیشینه‌ای روشن در زمینه موسیقی آیینی دارند، به گونه‌ای که اغلب مراسم عبادی و آیینی رایج در بین مردم این سرزمین، با موسیقی سازی و آوازی همراه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود آورده است: "دقت در نغمات و آواهای به یادگار مانده و بررسی مضمون و محتوای اشعار،‌همه بیانگر این واقعیت است که آیین‌ها، نقش بسیاری محوری در گسترش، تقویت و تعمیق باورهای دینی و وحدت قومی داشته‌اند.

موسیقی نواحی ایران چنان با جلوه‌های حیات فردی و مظاهری زندگی گروهی اقوام پیوند قدسی داشته و دارد که کمتر آداب و مناسکی در بین مردم نواحی مختلف ایران می‌توان یافت که با هویت آیین‌های قدسی عجین نشده باشد و کمتر رفتارهای قدسی و آیینی در بین اقوام ایرانی می توان نشان داد که با موسیقی و حرکات موزون همراه نباشد.

در بخشی دیگر آمده است: "نغمه‌ها،‌آهنگ‌ها و دیگر داشته‌های موسیقی آیینی نیز در زمره اسناد و مدارکی قرار می‌گیرد که از ارزش علمی و تحقیقی بسیار بالایی برخوردارند و این اسناد می‌تواند دستمایه‌های اصلی پژوهشگران در عرصه‌های مختلف قرار گیرد. بنابراین هر فعالیت هنری از جمله برگزاری جشنواره‌های تخصصی موسیقی بومی و‌آیینی ایران که موجب ماندگار اسناد و انتقال آنها به دیگر نسلها شود، دارای ارزش و اعتبار فرهنگی - هنری است.

صفار هرندی در پیام خود هرگونه غفلت در حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی - هنری را موجب محرومیت آیندگان از تجربیات و داشته‌های میراث داران قومی و محلی دانست و آورده است: متاسفانه خیلی عظیمی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی و فرهنگ و سنت شفاهی در دو دهه گذشته بدون آنکه فرصت آن را یافته باشند تا داشته‌های خود را ضبط و ثبت نمایند، از بین ما رفته‌اند.

در پایان این پیام با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی ذکر و ذاکرین آمده است: با برگزاری این جشنواره آیینی به عنوان یکی از رخدادهای عظیم هنری در ایام خجسته مبعث نبوی (ص) و در سال پیامبر اعظم (ص( می‌توانیم شاهد درخشش معنویت در قالب هنر والای موسیقی باشیم.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که خانه موسیقی نیز با انتشار اطلاعیه اعلام کرد پژوهشگران موسیقی نواحی ایران می توانند از این اجراها به صورت رایگان دیدن کنند و اگر امکاناتی چون مصاحبه با نوازندگان پیشکسوت را طالبند با روابط عمومی جشنواره هماهنگی نمایند تا این خدمت رسانی دراختیار آنها قرار گیرد.

برنامه های جشنواره ذکر و ذاکرین ساعت 20 هر شب آغاز خواهد شد.

در جشنواره ذکر و ذاکرین که سالیان گذشته در شهرستانهای سنی نشین برگزار می شد ، گروههای موسیقی نواحی تمامی کشور نغمه های مربوط به ائمه اطهار و پیامبر اکرم را می خواندند .

کد خبر 2672

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز