دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه ادب وهنر: یازدهمین جشن سینمای ایران 21 شهریور ماه سال جاری، همزمان با روز ملی سینما در فضای باز موزه‌ سعدآباد برگزار می‌شود.

پرویز پرستویی دبیر جشن امسال، در جمع خبرنگارانی که به خانه سینما دعوت شده بودند، نخستین خبر خوش جشن امسال را مطرح کرد: «جشن امسال فقط در یک روز نخواهد بود و شش نشست عصرانه را قبل از مراسم اصلی در موزه سینما خواهیم داشت که هر کدام درباره‌ یک موضوع خواهد بود.»

موضوعات این جلسات را سینما و ادبیات داستانی،‌ سینما و سیاست، سینما و جامعه، سینما و سایر هنرها با محوریت معماری، سینما و تلویزیون و سینما و روحانیت تشکیل می‌دهند.

اما خبر خوش بعدی شاید اهمیت بیشتری هم داشته باشد: براساس تصمیم هیئت مدیره خانه سینما، 4 فیلم ایرانی موفق در جشن سینما، به عنوان فیلم‌های منتخب ایران برای دریافت جایزه آسیاپاسیفیک معرفی خواهد شد.

بر اساس نظر هیئت مدیره خانه سینما، گروه ویژه‌ای متشکل از سینماگران، فیلمسازان و کارشناسان عضو خانه سینما از میان نامزدهای جشن سینمای ایران، چهار فیلم را انتخاب کرده و در مراسم اختتامیه جشن امسال، اسامی‌این فیلم‌های منتخب برای جایزه سینمایی آسیا پاسفیک به‌طور رسمی‌اعلام خواهد شد.

جایزه سینمایی آسیا پاسفیک توسط فیاپف (معتبرترین سازمان بین‌المللی سینمایی) و با حمایت یونسکو 22 آبان هر سال در بریسبان استرالیا برگزار می‌شود.

بزرگداشت‌های جشن امسال

پرویز پرستویی در مورد بزرگداشت‌های جشن یک هفته‌ای امسال گفت: سینمای نوین ایران از برکات انقلاب اسلامی‌است و سید محمد بهشتی بی‌اغراق نقش ماندگاری از خود در مرحله تاسیس این سینما گذاشته است.

امسال بزرگداشت ایشان در جشن خانه سینما، رویکرد هنرمندان سینما در تقدیر و تشکر از همه مدیران سینمای کشور در طول همه این سال‌هاست.

وی ادامه داد: سینمای ایران در جایگاه رفیع خویش بدون تردید در گسترش سایر حوزه‌های هنری نقش موثری داشته و اهدای تندیس افتخار سینما به هنرمند برجسته موسیقی ایران فرهاد فخرالدینی، اثبات این نکته است. طول عمر خلاقیت‌های بیکران آقای فخرالدینی آرزوی ماست و خوشحالیم که در جشن خانه سینما سپاسگزار ایشان خواهیم بود.

دبیر جشن یازدهم خانه سینما که به شیوه خاصی برنامه‌های بزرگداشت امسال را اعلام می‌کرد، ادامه داد: در گوشه گوشه این خاک هنر خیز هستند کسانی که در گوشه‌‌ای به انتظار نشسته‌اند. همه ما عاشقان سینما، دوبله قدرتمند سینمای ایران را از یاد نبرده‌ایم. علی کسمائی از بزرگان این هنر  بوده است.

بزرگداشت علی کسمائی در جشن بزرگ سینمای ایران یادآور احترام سینما به بزرگان خویش است.

پرستویی اعلام بزرگداشت رسول ملاقلی‌پور را نیز این طور اجرا کرد: چه کسی می‌تواند رنج نبودن رسول ملاقلی‌پور را با خود همراه نداشته باشد؟ رسول سینمای ایران در بین ما نیست و ما یازدهمین جشن را بی‌حضور او برگزار می‌کنیم. اهدای تندیس افتخار به رسول سینمای ایران و در جشن بزرگ سینمای ایران کمترین هدیه اهل سینما به روح بزرگ او است. روحش شاد.

اما باقی قضایا

پرستویی درباره‌ تغییرات اعمال شده در آکادمی‌این جشن گفت: ما فقط تعداد داوران را به 110 نفر رساندیم که از خود اصناف سینما خواهند بود.

80 نفر اعضاء صنوف که صاحب جایزه هستند،‌ 18 نفر رؤسای سایر صنوف و 12 نفر شخصیتهای هنری با گرایش سینما هستند که با انتخاب هیات مدیره انتخاب می‌شود.

گذشته از این‌ها، علی معلم، سخنگوی جشن یازدهم، مساله همیشگی پروانه نمایش و اکران را هم امسال این طور حل کرد: «جشن خانه سینما جشنی با مختصات خودش است و نمی‌شود آن را منوط به فیلمهای اکران شده کرد، چون بسیاری از فیلمها موفق به اکران نمی‌شوند و مقرراتی دال بر اینکه اینها در جشن شرکت نکنند وجود ندارد. این جشن درون اصناف است و شرکت همه فیلمهای متقاضی که در دوره‌های قبل شرکت نکرده باشند به شرط داشتن پروانه نمایش یا یک نمایش جشنواره‌ای مجاز است.»

اما این‌ها همگی پرونده جشن یازدهم را نمی‌بندد. پرویز پرستویی همان اول خیال همه را راحت کرد: «برنامه‌های خاص و ویژه‌ای داریم که قصد داریم آن را تا روز جشن فاش نکنیم، اما در مورد محل قصد داریم که در محوطه باز کاخ موزه سعدآباد این جشن را برگزار کنیم.»

کد خبر 26706

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز