رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تهرانگردی را در آخرین جمعه‌ماه رمضان بار دیگر به منطقه ۱۲و بازار تهران اختصاص داد و در عصر این روز از مساجد قدیمی و تاریخی این محله بازدید و بر حفظ و مرمت آنها تأکید کرد.

بازدید رئیس شورای شهر از مساجد تاریخی بازار تهران

 احمد مسجدجامعي در اين برنامه از مساجدي چون، مسجد جامع حاج رجبعلي، مسجد مركزي اردبيلي‌ها، مسجد حاج رحيم خان خاذن الملك، تكيه ملك‌آباد، مسجد جامع بازار، مدرسه عالي شهيد مطهري و چند مسجد قديمي و تاريخي اين منطقه بازديد كرد.

وي ابتدا با حضور در محله درخونگاه، به مسجد جامع حاج رجبعلي، يكي از مساجد با قدمت بيش از 2قرن رفت. مسجد جامعي در اين مسجد گفت: نخستين سقف بيضي شكل در ايران مربوط به همين مسجد است كه پيش از انقلاب داربست‌هاي چوبي و پس از انقلاب داربست‌هاي فلزي براي مرمت اين بنا زده شد؛ در سال 80كار مرمت و بازسازي آغاز شد اما در سال 84به دلايل نامعلومي متوقف شد. رئيس شوراي شهر تهران، با ابراز تأسف از ناديده گرفته شدن حفظ اينگونه بناها، تأكيد كرد: طبق گفته‌هاي اهالي محل، 9سنگ فيروزه زيبا در گنبد اين مسجد كار شده بود كه به‌دليل بي‌توجهي، آن سنگ‌ها از گنبد به سرقت رفته و جاي آن چند كوزه كوچك گذاشته شده است. مسجد اردبيلي‌ها يا مسجد چاله حصار كه سال 1185احداث شده مقصد بعدي مسجدجامعي و تيم تهرانگردي بود. آنها پس از گذر از كوچه‌هاي خلوت بازار، به پاچنار و مسجد آذربايجاني‌ها يا مسجد شيخ عبدالحسين رسيدند. رئيس شورا در اين بخش خبر داد كه در برنامه شهرداري، اعتباري براي ساخت 400مسجد در تهران پيش‌بيني شده كه قسمتي از اين بودجه، صرف مرمت مساجد تاريخي خواهد شد.

تكيه و مسجد ملك‌آباد، مقصد بعدي تيم تهرانگردي بود كه در كوچه كربلايي‌ها واقع شده است. اين بنا، يك مسجد با قدمت 50سال در حياط و مسجدي با قدمت 200سال در زيرزمين دارد و از بناهاي ديدني اين محله محسوب مي‌شود كه البته نياز به مرمت و بازسازي دارد. رئيس شوراي شهر تهران، پس از بازديد از مسجد ملك‌التجار، مسجد و مدرسه امام محمد تقي(ع) و مسجد چهارسوق بزرگ و بازديد از بخش‌هاي تاريخي آنها نيز به مسجد سيدعزيزالله رسيد. مسجد چهارسوق كوچك، كوچك‌ترين مسجد قديمي بازار تهران با حدود 300سال قدمت، مقصد بعدي رئيس شوراي شهر و همراهانش بود و پس از آن، تهرانگردان به بازديد از مسجد ميرزا موسي رفتند. اما يكي از بخش‌هاي مهم و اصلي اين برنامه، حضور در مسجد جامع بازار تهران بود كه بخش‌هاي ديدني فراواني با قدمت تاريخي زياد، در دل خود جاي داده است. مسجد جامعي و همراهانش، پس از صرف افطار و اقامه نماز در اين مسجد، به حوزه علميه آيت‌الله حق‌شناس (فيلسوف‌الدوله‌- امين الدوله) رفتند و از بخش‌هاي ديدني اين حوزه كه مربوط به دوره قاجاريه است، بازديد كردند.

ساعت 23و برنامه پاياني تهرانگردي، حضور در مدرسه عالي شهيد مطهري بود كه به‌خاطر تاريكي هوا قرار شد 2هفته ديگر به آنجا بروند.

کد خبر 267048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha