یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۷
۰ نفر

همزمان با مخالفت رژیم صهیونیستی با برقراری آتش‌بس ۷ روزه و اکتفا به برقراری آرامشی نیم روزه در نوار غزه، بخشی از فاجعه انسانی در این باریکه فلسطینی در برابر دیدگان ناظران قرار گرفت.

غزه

غزه در آتش بس هم قرباني مي‌دهد. از صبح ديروز تا عصر، پيكرهاي 85شهيد از زير آوار و ويرانه‌هاي مناطق مختلف غزه بيرون كشيده شد تا شمار شهداي اين جنگ به هزار نفر برسد.رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي جمعه شب گزارش دادند كه كابينه امنيتي اين رژيم به اتفاق آرا طرح جان كري وزيرخارجه آمريكا و بان كي مون دبيركل سازمان ملل را براي برقراري آتش بس 7روزه در غزه رد كرده‌است. ساعتي بعد اعلام شد كه تل‌آويو با وقفه‌اي 12ساعته در اين جنگ موافقت كرده‌است. اين آرامش موقت و نيم‌روزه بنا به رايزني‌هاي سازمان ملل و ديگر طرف‌هاي بين‌المللي براي تكميل روند تلاش‌ها براي برقراري آتش‌بس طولاني مدت در نوار غزه برقرار شد.

اندكي پيش از اين آرامش موقت كه ساعت 8بامداد ديروز به وقت محلي آغاز شد، ‌وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام كرد كه 20عضو يك خانواده بر اثر بمباران جنوب نوار غزه به شهادت رسيده‌اند. اشرف القدره سخنگوي اين وزارتخانه تصريح كرد كه نيروهاي اشغالگر اين خانواده را در منزلشان در روستاي خزاعه در شرق خان‌يونس محاصره كرده و خانه را بر سر آنان ويران كردند. در اين كشتار همچنين 10نفر زخمي شدند.

همزمان با برقراري آرامش چندساعته در نوار غزه، گروه‌هاي امدادرسان كار بيرون‌كشيدن پيكرهاي شهداي مانده زير آوار را آغاز كرده و تنها در ساعات صبحگاهي ديروز، ‌85پيكر از زير ويرانه‌ها بيرون كشيده شد. بدين‌ترتيب شمار شهداي اين جنگ به حدود يك هزار نفر رسيد. همچنين در اين جنگ تا بدين لحظه 5900شهروند زخمي شدند و با اين رقم، آمار شهدا و زخمي‌شدگان به حدود 7هزار نفر رسيد. اشرف القدره تصريح كرد كه نيروهاي اشغالگر مانع از رسيدن خودروهاي امدادگر به مناطق مرزي و انتقال شهدا يا زخمي‌شدگان مي‌شوند.

اما با برقراري آرامش در اين باريكه فلسطيني، رسانه‌هاي خبري و نهادهاي بين‌المللي، ميزان ويراني‌ها را حيرت‌آور و هولناك توصيف كردند.سخنگوي كميته جهاني صليب سرخ در نوار غزه اعلام كرد كه ميزان ويراني در نوار غزه حيرت‌آور و غيرقابل توصيف است. ناصر النجار تأكيد كرد كه شبكه‌هاي آب و برق در نوار غزه تقريبا به‌طور كامل تخريب شده است. رسانه‌هاي خبري حجم ويراني خانه‌هاي فلسطينيان را با رويدادهايي همچون زلزله و سونامي قابل مقايسه دانستند.

همزمان وزارت دادگستري فلسطين شكايتي را عليه رژيم صهيونيستي به اتهام ارتكاب جنايت جنگي در نوار غزه به دادگاه بين‌المللي كيفري در هلند ارائه داد.جيل ديوير از وكلاي فرانسوي در پاريس اعلام كرد كه وي اين شكايت را به نمايندگي از وزير دادگستري فلسطين تقديم دادگاه بين‌المللي جنايات كرده است. ديوير در كنفرانسي خبري اعلام كرد كه هدف اين شكايت كه به واتو بنسودا دادستان دادگاه تقديم شده، جناياتي جنگي است كه ارتش اسرائيل در ماه‌هاي ژوئن و جولاي 2014در فلسطين مرتكب شده است. وي تأكيد كرد 80درصد قربانيان از غيرنظاميان بوده‌اند و نظاميان اسرائيلي به هيچ‌چيز پايبند نيستند.

اين وكيل فرانسوي تأكيد كرد كه با وجود آنكه فلسطين كه در‌ماه نوامبر 2012به‌عنوان ناظر غيرعضو در سازمان ملل به رسميت شناخته شد، بيانيه رم مربوط به دادگاه بين‌المللي جنايات را امضا نكرده اما مي‌توان شكايت آن را پذيرفت. وي افزود: وزير سابق دادگستري فلسطين اختيارات دادگاه بين‌المللي جنايات را در 21ژانويه 2009به رسميت شناخته و اين به رسميت شناختن همچنان برقرار است.

ديروز در پاريس نشستي بين‌المللي براي بررسي آتش‌بس دائم در غزه برگزار شد. در اين نشست كه وزراي خارجه آمريكا، ‌قطر، تركيه، انگليس، آلمان، ايتاليا و نمايندگاني از اتحاديه اروپا شركت داشتند، درخواست حماس براي تضمين بين‌المللي رفع حصر غزه بررسي شد. در اين نشست نمايندگان فلسطين و رژيم صهيونيستي و همچنين مصر حضور نداشتند. گفته مي‌شود يكي از موارد مطرح در اين نشست، احتمال حضور نيرويي از اتحاديه اروپا در مرز رفح ميان غزه و مصر است. در كرانه باختري هم روند تظاهرات فلسطينيان و سركوب آن به‌دست نيروهاي اشغالگر همچنان ادامه دارد و در ادامه اين سركوب‌ها، طي 2روز گذشته 8فلسطيني به شهادت رسيدند. مسئولان مراكز درماني اعلام كردند كه شهداي اعتراضات روز جمعه به 8نفر رسيده و درگيري‌ها در شهرهاي بيت لحم، الخليل و جنين همچنان ادامه دارد.

اين درحالي است كه در فرانسه و آمريكا هم تظاهرات فعالان صلح در محكوميت اسرائيل همچنان ادامه دارد. مقام‌هاي امنيتي فرانسه درروزهاي گذشته برگزاري تظاهرات همبستگي با فلسطينيان را ممنوع كردند اما برگزاركنندگان اعلام كرده‌اند كه به دادگاه شكايت خواهند كرد. در نيويورك هم تظاهرات اعتراض‌آميز به كشتارهاي نوار غزه برگزار شد.

کد خبر 267007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha