یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

الهام اناری: بودجه سینمای ایران یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات سینما در روزهای اخیر بوده است.

 اعتبار اختصاص یافته به سینما 21میلیارد تومان بوده است که این مبلغ به گفته کارشناسان جوابگوی نیازهای سینمای ایران نیست. این نکته‌ای است که هم مدیران سینمایی ،  هم نمایندگان مجلس و هم اهالی سینما در آن اتفاق نظر دارند.

بودجه‌ای که به قول یک کارگردان از دستمزدی که  یک بازیگر در‌هالیوود دریافت می‌کند هم کمتر است و بعید است با آن بتوانیم به چشم‌اندازهایی که برای سینما متصور شده‌ایم، دست یابیم.

 تازه این‌ها در حالی است که به گفته مشاور اجرایی معاونت سینمایی تمام اعتبار در نظر گرفته شده در اختیار این معاونت قرار نخواهد گرفت. بودجه سال   ۸۶ سینما در روزهای برگزاری بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر در قالب بودجه عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

 این بودجه در آن زمان با ۱۰ میلیارد ریال افزایش نسبت به سال   ۸۵ با مبلغ   ۲۱۰ میلیارد ریال تصویب شد. اما با مروری بر سایر بخش‌ها متوجه می‌شویم که سهم فرهنگ از بودجه کل کشور بسیار ناچیز است.

آیا این بودجه کفاف رقابت با رقیبان قدرتمند همچون تلویزیون و شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای و بازار گسترده قاچاق فیلم‌ها را می‌دهد؟ آیا سهم فرهنگ باید تنها در حدود یک درصد از بودجه عمومی باشد؟ سینمایی که عنوان سفیر فرهنگی را یدک می‌کشد به طور قطع مهمترین ابزار فرهنگی و هنری کشور است، هنر صنعتی  است که نیاز به توجه بیش از پیش تصمیم گیرندگان نظام پولی کشور دارد.  بودجه سینمای ایران معادل چند درصد هزینه ساخت یک فیلم‌هالیوودی است؟ 

مدیریت سینمای ایران سعی دارد سینمای ملی را احیا کند، مخاطب امروز سینمای ایران جهانی است پس سینمای ما هم باید زبانی فرهنگی و فراگیر داشته باشد و این امر محقق نمی‌شود مگر در زمانی که سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت بگیرد.

مشاور اجرایی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی، همچنین اعلام کرد: تمام اعتبار اختصاص یافته 21 میلیارد تومانی برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی در اختیار معاونت سینمایی قرار نمی‌گیرد.

 رمضانعلی حیدری خلیلی، با اشاره به  بودجه تقریبا 21 میلیارد تومانی برنامه سینما افزود: اعتبارات معاونت سینمایی از ردیف 30257 قانون بودجه، تحت برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی اختصاص می‌یابد.

مشاور اجرایی معاونت امور سینمایی تصریح کرد: اعتبار برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی در سال 86 بر اساس قانون بودجه 000 /000/ 344 /217 ریال است و نظر به اینکه بر اساس قانون برنامه چهارم، بودجه به‌صورت عملیاتی و قیمت تمام شده تنظیم و تصویب می‌شود لذا در هر برنامه غیر از هزینه فعالیتهای اصلی و تخصصی، هزینه‌های پشتیبانی هر موضوع هم مشخص و لحاظ شده است.

بنابراین در بودجه تقریبا 21 میلیارد تومانی، دو بخش اعتبار داریم؛ یکی مربوط به فعالیتهای تخصصی و اصلی و یک بخش مربوط به فعالیتهای پشتیبانی است که بودجه این فعالیتها برای پرداخت هزینه‌های پشتیبانی مربوط به فصول اول، دوم و... از قبیل حقوق و مزایای کارکنان و هزینه‌های اقلام و لوازم مصرفی و تجهیزات و ملزومات غیر‌مصرفی و از این قبیل مستقیماً در اختیار معاونت اداری و مالی قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان  کرده: اعتبار برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی در سال 84 مبلغ 000/000/800/147ریال و در سال 85 مبلغ 000/000/389/222 ریال بوده و این مبلغ در سال 86 به 000/000/344/217 ریال رسیده است.

نکته دیگر اینکه در سال 85 از کل اعتبار سینمای ملی حدود 70 درصد برای فعالیتهای اصلی و تخصصی و 30 درصد  برای فعالیتهای پشتیبانی در نظر گرفته شده است که از این 70درصد مبلغ 15 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار بابت اجرای تکالیف، ماموریتها و فعالیتهای مربوط به برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی تخصیص و در اختیار معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری قرار گرفته است که صرف حمایت از تولید، توزیع و عرضه و اکران، برگزاری مجامع و جشنواره‌ها و حمایت از موسسات سینمایی، حفظ میراث سینمایی و... شده است.

وی افزود: با تلاش و پی‌گیری معاونت امور سینمایی و ارائه طرح و برنامه‌های موثر، اعتبار سال 85 با استفاده از سایر منابع و تبصره‌های بودجه و مساعدت وزیر محترم برای اجرای تکالیف و ماموریت‌های سینمایی به حدود 19 میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش و جذب شده است.

حیدری خلیلی افزود: آنچه که تا کنون از آن اطلاع داریم سقف اعتبار فعالیتهای اصلی و تخصصی این حوزه به نسبت سال قبل حدود 44/11 در صد و به میزان000/000/000/18 ریال کاهش خواهد داشت.

وی تاکید کرد: میزان اعتبار فصل دوم و پنجم در نظر گرفته شده برای معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری در سال‌جاری که حدود 000/000/000/ 150 ریال پیش‌بینی می‌شود کفایت هزینه‌های اجرای وظایف و مأموریت‌های معاونت، تکالیف قانونی برنامه چهارم توسعه و نیز دستیابی به اهداف کمّی شاخص‌های اساسی سند بخش فرهنگ در حوزه سینما را نخواهد کرد و با در نظر گرفتن اهداف کمی شاخص‌های اساسی سند بخش فرهنگ در حوزه سینما بطور نمونه باید 90 هزار صندلی تا پایان برنامه چهارم به سینماهای کشور اضافه شود که در صورت عدم اختصاص بودجه لازم بصورت وجوه اداره شده، کمک‌های حمایتی و بلاعوض و پرداخت بخشی از سود و کارمزد بانکی، اهداف پیش‌بینی شده محقق و عملی نخواهد شد.

حیدری خلیلی اضافه کرد: نکته مهم و حائز اهمیت اینکه اجرای وظایف، تکالیف قانونی برنامه چهارم و نیز تکالیف و وظایف جدید از قبیل بازیهای رایانه‌ای، اکران بین‌المللی، ترغیب عرضه‌کنندگان محصولات نمایش خانگی برای عرضه ارزان فیلم در شبکه نمایش خانگی به قیمت 1000 تومان، فراهم نمودن شرایط اکران همزمان در سطح کشور و در طول سال که برخی از هزینه‌های آن از قبیل فعالیتهای زیرساختی در بحث احداث سالن سینما، جایگزینی و توسعه تجهیزات بخش تولید و نمایش سینمای ایران، تبدیل سیســتم نمایش سالن‌های سینما به سیستم دیجیتال و از این قبیل بصورت سرمایه‌گذاری و برای یک بار خواهد بود و در حال حاضر به حدود 000/000/000/600 ریال اعتبار در سال نیاز می‌باشد که البته با توجه به نگاه مثبت موجود نسبت به سینما که لازم است به نحو مقتضی و با بررسی طرح‌های ارائه شده از سوی معاونت امور سینمایی از سوی دستگاه‌های ذیربط و مساعدت دولت محترم و مجلس محترم شورای اسلامی حداقل بصورت مرحله به مرحله و در طول سالهای برنامه اعتبار لازم تدریجاً، افزایش و در برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی لحاظ شود.

بودجه‌ای کمتر از دستمزد یک بازیگر ‌هالیوودی

رضویان هم در این مورد نظر جالب توجهی دارد.او می‌گوید: بودجه سینمای ایران آنقدر ناچیز است که عملاً نمی‌توان هیچ کار درخور و قابل اعتنایی با آن انجام داد. این بودجه در قیاس با بودجه‌هایی که برای بسیاری از سازمان‌های نه چندان مهم اختصاص می‌یابد، بسیار ناچیز است.

چطور می‌توان با چنین بودجه‌ای که از دستمزد یک بازیگر ‌هالیودی هم کمتر است، جوابیه‌ای مثلاً برای فیلم 300 ساخت.او اضافه می‌کند: با چنین رقم‌هایی که هزینه تولید یک فیلم آمریکایی است، می‌خواهیم به تولید صد فیلم در سال برسیم و تازه از این تولیدات حمایت کنیم. می‌خواهیم هم سینمای ایران را توسعه دهیم و هم جوانان ما جذب سینمای ملی شوند. آیا به واقع چنین چیزی امکان دارد؟!

نیاز به نگاه جدی‌تر به سینما

ناصر شفق نیز می‌گوید: مسئولان و مدیریت برنامه‌ریزی کشور باید بهای بیشتری برای سینمای ایران به لحاظ اقتصادی قائل شوند زیرا بودجه‌ای که سالانه به سینمای ایران تعلق می‌گیرد، در حد شوخی و مزاح است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سینمای ایران،  ناصر شفق، تهیه‌کننده سینما در این باره معتقد است: بودجه‌ای که سالانه به سینمای ایران تعلق می‌گیرد آنقدر کم است که از آن به عنوان یک سینمای جدی که بر پایه هنر و اندیشه استوار است انتظار نمی‌رود و این ضعف بزرگی است.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان کشور باید با یک نگاه تازه و جدی‌تری به سینما نگاه کنند و بودجه بیشتری را سالانه به سینمای ایران اختصاص بدهند.ناصر شفق می‌افزاید: هر برنامه‌ای که نگاه بخشنامه‌ای دولت را کمی محدود و آزادی عمل را برای هنرمندان و سینماگران به ارمغان بیاورد، پسندیده و مؤثر خواهد بود.

سینمای فرهنگی بدون توان اقتصاد!

در بحث بودجه سینما همه معترضند؛ چه سینماگران و چه مدیران سینمایی. محمدرضا‌جعفری جلوه معاون امور سینمایی وزارت ارشاد نیز از جمله کسانی است که معتقد است سینمای ایران برای اعتلا نیازمند حمایت مالی گسترده‌تری است.معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدون چرخه توانمند اقتصادی نمی‌توان از سینما، یک روند برجسته نافذ، موثر و توانای فرهنگی را انتظار داشت و مطالبه کرد.

به گزارش ایرنا، محمد‌رضا جعفری جلوه در دیدار با استاندار فارس در شیراز گفت: در دولت نهم بر همزمانی دو وجه اقتصادی و فرهنگی سینما تاکید شده است. وی گفت: برای اینکه سینماگران، گوش شنوا برای معاد جامعه داشته باشند و به سوی ارزشها و نیازهای فرهنگی و ارزشی جامعه حرکت کنند و نیز از پاسخگویی لازم برخوردار باشند، باید برای معاش آنان و اقتصاد سینما برنامه داشت. از دولت عدالت‌خواهی که بنا دارد، مسایل را مبتنی بر تجربه‌های سه دهه پیشین دنبال کند، انتظار می‌رود که ‌این نگاه متوازن و همزمان را داشته باشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گردش چرخه اقتصاد در سینما منوط به وجود فیلم، سالن، نحوه عرضه و ارایه تبلیغات مناسب است ولی هم‌اینک کشور ما به لحاظ شمار سالنهای سینما در فقر به سر می‌برد. جعفری جلوه‌ افزود: تا پایان سال   ۸۴ حدود ۲۶۰  سالن فعال سینما در کشور وجود داشت که از این میزان، دو سوم آنها سالنهای فرسوده و نامناسب برای استفاده مخاطبان است.

بودجه باید 5برابر شود

غلامرضا موسوی، تهیه کننده، نیز اعتقاد دارد بودجه فعلی سینما جوابگوی هزینه‌ها و نیازهای سینما نیست .او می‌افزاید: با توجه به ماموریت‌های مختلف معاونت سینمایی در زمینه آموزش، برگزاری جشنواره‌ها، ساخت و تجهیز سالن‌های سینمایی و بسیاری از هزینه‌های موجود، رقم بودجه‌ای که نمایندگان مجلس برای فرهنگ و سینما اختصاص دادند جوابگوی نیازها و هزینه‌های واقعی سینما نیست. به اعتقاد موسوی اگر به دنبال سینمای قابل قبولی هستیم این بودجه را باید تا   ۵ برابر افزایش داد.

کد خبر 26579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز