یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

احتمالا وقتی چهارچنگولی بین جمعیت مسافران مترو گیر افتاده‌اید و بوهای مختلف به مشام‌تان می‌رسد، به شغل شریف عطرفروشی فکر کرده‌اید؛ به اینکه کاش شامه‌تان به جای تشخیص دقیق بوی نادوست‌داشتنی، می‌توانست تفاوت‌های ریز بین عطرهای شیرین فصل تابستان را حس کند.

عطر

ماجرا خيلي هم دور از ذهن نيست. عطر فروشي نه براي شروع به سرمايه زيادي نياز دارد و نه مدرك معتبر فلان دانشگاه را از شما طلب مي‌كند. مهم‌ترين قسمت اين كار يك شامه قوي است كه بتواند بو را از 100 فرسخي بشناسد و با يك نگاه به تيپ و قيافه مشتري، بهترين پيشنهادها را رو كند. اگر چنين توانايي‌هايي را در خودتان مي‌بينيد، بهتر است تا تابستان تمام نشده دست به‌كار شويد كه فصل طلايي عطرفروشي از كف‌تان نرود.

اسانس‌هاي خارجي، ذائقه ايراني

اميد اكبري 23ساله است و حدود 8سالي مي‌شود كه با عطر سر و كار دارد. اميد كه از طرف اتحاديه‌شان به‌عنوان يك عطرفروش موفق و مطلع معرفي شده، براي شروع حدود 3سال در خيابان ولي­عصر در يك عطرفروشي كار مي­‌كرده و فوت و فن كار را در اين 3 سال ياد گرفته است.

او بر تأثير داشتن تجربه در اين كار خيلي تأكيد مي‌كند و مي‌­گويد: «من بعد از 3سال با وجود اينكه در اين كار تجربه داشتم، وقتي مي­‌خواستم كارم را مستقل شروع كنم، مجبور بودم از كمك يكي از دوستانم كه عطرفروشي داشت استفاده كنم». اميد درباره عطرهاي موردعلاقه ايراني‌ها بحث را كاملا سليقه‌اي مي‌داند؛ «با اينكه خيلي‌ها معتقدند مردم ما منتظر مد غربي هستند و تا چيزي آن طرف آب سر زبان‌ها بيفتد دنبالش مي‌روند، من فكر مي‌كنم ذائقه مشتري‌ها منحصر به‌فرد است.

اگر نگاه كنيد مي‌بينيد كه فهرست پرفروش‌هاي بازار ايران با اروپا كاملا متفاوت است و مهم‌ترين دليل اين ماجرا هم سليقه مصرف‌كنندگان است، عطرها معمولا در اندازه‌هاي ۵۰‌تا‌۱۰۰‌ميلي‌ليتر در بازار موجودند و قيمت هر كدام از اينها بسته به اندازه و مدل عطر متفاوت است. هركدام از برندها نيز چندين و چند نوع رايحه دارند كه بعيد نيست يكي از آن نمونه‌ها عطر مورد استفاده شما هم باشد.

مشتري‌هاي ايراني، انتخاب‌هاي اتفاقي

اينطور كه با تجربه‌هايش مي‌گويند ۸۰ درصد كساني كه براي خريد عطر به فروشگاه مراجعه مي‌كنند دقيقا نمي‌دانند كه چه عطري مي‌خواهند، به‌خاطر همين بايد بتوانيد متناسب با سن، شخصيت، رفتار و حالات مشتري بهترين پيشنهاد را به او بدهيد. اين يعني يك عطرفروش بايد قدرت برقراري ارتباط و مجاب‌كردن ديگران را داشته باشد.

حالا مي‌توانيد مشتري ثابت پيدا كنيد؛ مشتري­‌هايي كه شما را به ديگران معرفي مي‌كنند. خلاصه اينكه بايد هر كاري كنيد تا نظر مشتري­ جلب شود. از شيشه‌هاي عطر با طراحي خلاق گرفته تا برخورد خوب و از همه مهم‌تر جنس خوب. اين را هم باور كنيد كه تسترهاي كاغذي عطر ديگر خيلي قديمي شده و براي اينكه مشتري را به سمت خود بكشيد، بايد از ترفندهاي ديگري استفاده كنيد.

تبليغات يواشكي، فروش‌هاي جدي

براي اينكه در اين كار سري در سرها دربياوريد، قبل از هر چيز بايد شناخته شويد. تبليغات هم كه جزء لاينفك مطرح شدن است. پس بايد تبليغات را حسابي دريابيد و در كنار متدهاي قديمي مثل دادن اشانتيون و تستر و تراكت، به فكر اينترنت هم باشيد.

تبليغات در سايت‌هاي مرتبط يا طراحي يك اپليكيشن كه براي هر فصل پيشنهاد عطرهاي روز را دارد، ايده‌هاي خوبي هستند. يك گزينه ديگر هم اين است كه در سايه شركت‌هاي مطرح بازار كارتان را ادامه دهيد. عمده­‌فروش‌هاي اين صنف مركز خاصي ندارند. البته در بازار تهران و كوچه مروي(خيابان ناصرخسرو)، مغازه‌هاي عمده‌فروش زياد پيدا مي‌شود. اگر كارتان پيشرفت كند، حتي مي‌توانيد با شرايط خاصي نماينده بعضي از شركت‌هاي بزرگ شويد. آنها به ازاي هر 200هزار نفر جمعيت يك نمايندگي مي‌دهند.

تسهيلات خوبي هم دارند؛ خدمات ساخت دكوراسيون مناسب (البته با هزينه خودتان)، مشاوره رايگان در زمينه نحوه انجام تبليغات و آموزش و راه‌اندازي كار. خلاصه بايد كاري كنيد كه مشتري به بوي دكان شما بيايد و به دخل شما رونق بدهد!

پولت مثل عطر نپره!

عطرفروشي هم مثل هر شغل ديگر بالا و پايين دارد و بايد چند‌ماه اول به فكر از جيب خوردن باشيد تا كار جان بگيرد و دخل‌تان جواب خرج را بدهد. پس در خريدهاي اول جوگير نشويد و حتما از كم شروع كنيد. فراموش نكنيد كه عطرها هم مثل لبنيات تاريخ مصرف دارند و اگر كهنه بشوند خاصيت سابق‌شان را از دست مي‌دهند، به همين‌خاطر بايد كم بخريد و سعي كنيد تمام جنس را بفروشيد.

با حدود 15ميليون تومان سرمايه اوليه، مي‌توانيد يك غرفه عطر كوچك در يك پاساژ معمولي بزنيد و خوب هم بفروشيد. از اين مقدار مي‌توانيد تقريباً با 8ميليون عطر و شيشه­ عطر بخريد. باقي هم خرج اجاره مكان و احتمالا خريد ويترين خواهد شد. اگر عطر خوب بخريد با اين پول مي‌توانيد حدود 30نوع عطر داشته باشيد، البته نه به مقدار زياد از هر كدام.

سود عطرفروشي تا 20درصد است؛ مسلما شيشه‌هاي عطر كوچك‌تر سود بيشتري برايتان دارند؛ جنس كمتري مي‌­دهيد و سود بيشتري مي­‌گيريد اما ببينيد مشتري چه انتخابي دارد. اگر مي‌خواهيد آخر‌ماه چيزي برايتان بماند، بايد به‌طور ميانگين حداقل روزي250تا 300هزار تومان دخل داشته باشيد؛ اين يعني تقريبا راه انداختن 5 مشتري كه خريد متوسط به بالا دارند.

تقريبا همه عطرهاي پركردني يك قيمت دارند. سود هم توي همين عطرهاست. البته مي‌توانيد كنار كار فله‌اي، ادكلن‌هاي بسته‌بندي شده را هم بفروشيد تا جنس‌تان جور باشد؛ گرچه بيشتر سود اين عطرها داخل جيب شركت‌هاي بسته‌بندي‌كننده مي‌رود.

بوي عطر، پول جا!

تا همين 10سال پيش مغازه عطرفروشي جزو جاهاي لوكس به‌حساب مي‌آمد و آنهايي كه اهل خريد عطر خوب و معروف بودند، عطرفروشي مخصوص خودشان را مي‌شناختند. اين روزها ولي دوره و زمانه فرق كرده و سرتان را كه بچرخانيد چند تا عطرفروشي دور و برتان پيدا مي‌كنيد. پس حالا كه دست زيادشده، بايد تمام سعي‌تان را بكنيد تا جلوي چشم باشيد. جاهاي پرتردد مثل ورودي‌هاي مراكز خريد و اطراف ميدان‌ها و ايستگاه‌هاي مترو براي اين كار جواب مي‌دهد.

زيرپله:‌ يكي از بهترين جاهايي كه مي‌توانيد براي محل كسب­‌تان سراغ بگيريد، زيرپله‌هايي است كه درخيابان‌ها كنار مراكز خريد پيدا مي‌­شوند. قيمت اجاره اين زيرپله‌ها بستگي به خيلي چيز­ها دارد؛ مثلا اينكه زيرپله­‌تان كجاي خيابان باشد، مركز خريد شمال شهر باشد يا جنوب و تعداد مشتري‌ها، قيمت اجاره را تغيير مي‌­دهد اما اين اجاره‌ها در يك محله متوسط تهران، حدودا متري يك ميليون تومان است. اگر احيانا قصد خريد هم داشته باشيد، يك زيرپله 5 متري در حال حاضر 20تا 22ميليون تومان برايتان تمام مي‌شود.

غرفه پاساژ و مترو: اجاره غرفه داخل پاساژ اگر يك مقدار دست و بال بازتري داشته باشيد، ايده­ خوبي است. بالاخره هر كسي كه براي خريد به پاساژ مي‌­آيد، ممكن است سري هم به غرفه­ شما بزند. اجاره ‌بهاي غرفه هم بسته به مكان پاساژ فرق مي‌كند. در تهران يك غرفه كوچك در پاساژ را با ماهي حدود 3ميليون تومان مي‌توانيد اجاره كنيد. مترو هم يكي از آن جاهايي است كه چند سالي مي‌شود كه مردم را ياد عطر مي‌اندازد. شما هم مي‌توانيد براي شروع يك غرفه در مترو اجاره كنيد كه خرج كمتري هم دارد. غرفه‌هاي مترو متناسب با شلوغي و ميزان رفت‌وآمد ايستگاه قيمت‌هاي مختلفي دارند اما براي يك غرفه حدود 5متري، تقريبا ماهي بايد 2ميليون تومان اجاره بدهيد.

عطرفروشي دات كام

www. atrafshan. ir
احتمالا با خودتان فكر مي‌كنيد هر شغلي را مي‌شود به‌صورت مجازي راه انداخت به جز عطرفروشي؛ چراكه حضور فعال بيني در امر خريد از اوجب واجبات است و تكنولوژي هنوز به اين ميزان از پيشرفت نرسيده كه بتواند بو را هم انتقال بدهد. اما سايت «عطرافشان» درست برخلاف اين تئوري رايج، يك عطرفروشي مجازي است كه اتفاقا كسب و كار خوبي هم دارد. مديران سايت معتقدند از آنجا كه بيشتر مردم با برندهاي مختلف عطر آشنايي ندارند، ويژگي‌هاي عطرها را نمي‌شناسند و مهم‌تر از همه فروشنده مورد اعتماد و زمان كافي ندارند در خريد عطر دچار مشكل مي‌شوند. در اين سايت اما براي همه اين مشكلات راه‌حل مناسبي وجود دارد. مي‌توانيد عطر مورد نظرتان را از مجموعه پر و پيمان سايت انتخاب كنيد و بسته به مقدار پول و نوع سليقه‌تان خريد كنيد. اما اگر حرفه‌اي هم نيستيد، اصلا نگران نباشيد، مي‌توانيد بعد از انتخاب زنانه يا مردانه‌بودن عطر، مدل رايحه و فصل سال، به مجموعه متنوعي دست پيدا كنيد. اگر باز هم انتخاب برايتان سخت است، از نظراتي كه كاربران براي هر عطر گذاشته‌اند استفاده كنيد. توضيحات كوتاه و مفيدي هم براي معرفي هر عطر آورده شده كه كار خريد را براي آنهايي كه خيلي اهل عطر نيستند آسان مي‌كند. «عطرافشان» عطرهاي خود را براي تمام نقاط كشور به‌صورت رايگان ارسال مي‌كند.

 

کد خبر 265720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha