جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

شاید هیچ وقت آتش اختلاف‌ها و بی‌اعتمادی میان آمریکا با دوستان قدیمی‌اش تا این حد شعله‌ور نشده است.

روابط بین الملل

واشنگتن و برلين از مدت‌ها قبل سابقه‌اي طولاني و استراتژيك در همكاري‌هاي اطلاعاتي داشته‌اند اما حالا با بازداشت 2جاسوس آمريكا در آلمان اوضاع آنقدر ميان دوطرف شكرآب شده كه آلماني‌ها دست به اخراج علني نماينده سيا از كشورشان زده‌اند. در سال1995 هم نماينده سيا از فرانسه به‌خاطر فعاليت‌هاي جاسوسي اخراج شد اما اين مسئله قابل مقايسه با ماجراي كنوني نيست. سابقه و نزديكي روابط اطلاعاتي آلمان و آمريكا بسيار عميق‌تر از اكثر كشورهاست و اين مسئله ضربه‌اي جدي براي واشنگتن به‌حساب مي‌آيد.

مقام‌هاي امنيتي آلمان به‌دنبال بازداشت يك جاسوس ديگر در وزارت دفاع اين كشور يك اخراج جنجالي انجام دادند تا شايد آمريكايي‌ها با اين اقدام به‌خودشان بيايند. درحالي‌كه نيويورك تايمز گزارش داده مقام‌هاي آمريكا به‌دنبال بازنگري در فعاليت‌هاي جاسوسي خود در كشورهاي دوست هستند آلماني‌ها اين اخراج را امري ضروري و لازم دانسته‌اند. هفته گذشته يك مأمور ۳۱ساله سازمان اطلاعات خارجي آلمان به اتهام جاسوسي براي آمريكا بازداشت شد و حالا هم يك نظامي وزارت دفاع تحت بازجويي قرار دارد.

مقام‌هاي آمريكا درحالي‌كه متحد قديمي خود را در اوج خشم مي‌بينند هيچ واكنشي در اين رابطه نشان نداده‌ و جاسوسي را هم تكذيب نكرده‌اند. به گزارش رويترز، فرانك والتر اشتانماير، وزير امور خارجه آلمان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در اين رابطه اخراج نماينده سيا را امري لازم و واكنشي مناسب در شرايط كنوني توصيف كرده است. در نشستي خبري اشتانماير گفت: تصميم ما براي اخراج نماينده سازمان اطلاعاتي آمريكا تصميمي درست، اقدامي لازم و واكنشي مناسب به شكستن اعتماد ميان دوطرف بوده است. قرار است وزير امور خارجه آلمان روز يكشنبه در اين رابطه با جان كري، همتاي آمريكايي خود در حاشيه مذاكرات وين گفت‌وگو كند.

سال گذشته بعد از افشاي شنود مكالمات آنگلا مركل، صدراعظم آلمان توسط آمريكا در اسناد ارائه شده توسط ادوارد اسنودن روابط دوطرف دچار تنش شد. حداقل در يك دهه گذشته اختلاف‌ها ميان آمريكا و آلمان تا اين حد سابقه نداشته است. روزنامه نيويورك‌تايمز گزارش داده درچنين شرايطي مقام‌هاي دولت آمريكا همه تلاش‌شان را به‌كار بسته‌اند تا شايد بتوانند اوضاع را سر و سامان دهند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا كه با افشاي شنود مكالمات مركل دستور بازنگري در سياست‌هاي سيا در قبال كشورهاي دوست را داده بود حالا تلاش ويژه‌اي دارد كه به مقام‌هاي برلين در اين رابطه اطمينان خاطر دهد. به گزارش اين روزنامه اقدام آلمان باعث شده تا مقام‌هاي آمريكا مجبور به بازنگري در فعاليت‌هاي اطلاعاتي خود شوند. دولت اوباما همه تلاش خود را مي‌كند تا با تغيير و تحولات در عمليات سيا، آلماني‌ها را قانع كند اما ظرف اعتمادي كه به گفته برليني‌ها شكسته بعيد است به اين زودي‌ها قابل بند زدن و ترميم باشد.

کد خبر 265559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha