گروه شهری: برای نخستین بار کمیته‌ای تحت عنوان محیط‌زیست در شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شد.

این تصمیم در جلسه چهارشنبه 20 تیر با حضور اعضای کمیسیون عمران شورای شهر تهران، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های غیردولتی فعال در عرصه محیط‌زیست، مرکز تحقیقات استراتژیک سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از اساتید و مشاورین این حوزه نهایی شد.

به نظر می‌رسد نخستین اقدام این کمیته الزام شهرداری تهران به اجرای مدیریت زیست‌محیطی در پروژه‌های شهری، ساختمانها، خودروها و بوستانهای تحت پوشش خود باشد.

معصومه ابتکار عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد با این اقدام مدیریت شهری موفق شود مبانی توسعه پایدار در محیط زیست شهری را نهادینه سازد.

این عضو شورای شهر توضیح داد: کمیته محیط‌زیست شهر تهران به دنبال تدوین شیوه نامه‌ای است که براساس آن قبل از اجرای هر پروژه عمران شهری، شهرداری ملزم به لحاظ کردن مطالعات زیست‌محیطی در آن باشد. این لایحه در قالب یک فوریت به زودی برای تصویب تقدیم شورای اسلامی شهر تهران خواهد شد. با این اقدام به اعتقاد ابتکار، تمام پروژه‌های شهری از توجیه زیست‌محیطی برخوردار خواهند بود و این  تحولی بزرگ در ارتقاء کارآیی و اثربخشی جایگاه محیط‌زیست در شهر تهران به شمار می‌رود.

وی پیش‌بینی کرد، با توجه به عزمی که از سوی اعضای کمیته محیط‌زیست شورای شهر وجود دارد ظرف چهار سال آینده موضوعات مربوط به آلودگی هوا و الزام معاینه فنی برای خودروها، گازسوز یا دوگانه‌سوز شدن مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، مدیریت پسماندها با محوریت جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های بیمارستانی از سوی وزارت بهداشت،احیاء مجدد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست طبیعی اطراف تهران و ...  را محقق سازیم.

کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین وظیفه آماده‌سازی و انجام کار کارشناسی و تطبیق کلیه لوایح و طرحهای شهری را با معیارهای محیط‌زیستی دارد چرا که به گفته ابتکار یکی از وظایف مهم شورای شهر نظارت و تدوین شاخص‌هایی برای ارزیابی میزان پیشرفت مصوبات شورا در زمینه محیط‌زیست است.

کد خبر 26550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز