چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

افزایش شهریه دوره پیش‌دبستانی برای سال جدید باعث شده که تعدادی از خانواده‌ها از فرستادن فرزندا‌شان به این دوره منصرف شوند.

کتابهای دبستانی

هرچند شهريه مراكز پيش‌دبستاني 80درصد شهريه دبستان‌هاي غيردولتي تعيين شده اما اين مراكز به بهانه كلاس زبان، ناهار، ‌لباس فرم و كامپيوتر مبالغ دريافتي را افزايش مي‌دهند و شهريه‌هاي نجومي رقم مي‌خورد؛ گاهي حتي بيشتر از 10ميليون تومان...

خلاصه ماجرا

از سال 1355ثبت نام كودكان پنج‌ساله در كودكستان‌ها و زيرنظر آموزش و پروش انجام مي‌شد. اسفند 82آموزش و پرورش، پيش‌دبستاني را 2 دوره 2ساله براي كودكان 4 تا 6ساله تعيين كرد اما سال 86 در آستانه بازگشايي مدارس و با ابلاغ دستورالعمل اجرايي مراكز پيش دبستاني واگذاري اين مراكز به بخش غيردولتي آغاز شد. البته قانون همچنان آموزش و پرورش را مسئول تعيين صلاحيت محيط و محتواي آموزش به پيش‌دبستاني‌ها مي‌دانست. به اين ترتيب بخش خصوصي براي ورود به اين حوزه انگيزه بيشتري پيدا كرد. مراكز جديد با سرعت ايجاد شدند بدون اينكه الزاما از مربي‌هاي حرفه‌اي و روش‌هاي تدريس استاندارد استفاده شود. حتي در پيش‌دبستاني‌هاي ضميمه دولتي نيز شهريه‌هاي بالايي مطالبه مي‌شود. حالا اداره يك پيش دبستاني حتما شغلي پر سود به‌حساب مي‌آيد.

اكنون 22سازمان يا دستگاه ازجمله آموزش و پرورش، ‌بهزيستي، شهرداري‌ها، مساجد، كانون‌هاي قرآن‌ و... خود را متولي بخشي از پيش از دبستان مي‌دانند و هر كدام روي يك بخش تأكيد مي‌كنند و البته كه محتواي آموزشي استانداردي هم در اين دوره وجود ندارد. آموزش و پرورش هرگز پيش‌دبستاني را الزامي نكرده چون در اين صورت بايد تحصيل در آن رايگان باشد. البته خانواده‌ها نگران هستند اگر كودكشان دوره پيش‌دبستاني را پشت سر نگذارد از كودكاني كه اين دوره را طي كرده‌اند جابمانند. يك شهروند ساكن منطقه 2تهران به همشهري مي‌گويد: شهريه پيش‌دبستاني با ناهار، لباس فرم و بدون سرويس را 6 ميليون تومان اعلام كرده‌اند البته با آموزش زبان و كامپيوتر. فرزند اولم را به يك پيش‌دبستاني دولتي فرستادم ولي حالا با اين شهريه بالا نمي‌توانم دومين فرزندم را به پيش دبستاني بفرستم.

از طرفي نگرانم كه از دوستانش عقب بيفتد. پدر يك كودك نيز با گله از واگذاري دوره پيش دبستاني به مدارس غيردولتي مي‌گويد: ما در منطقه 5زندگي مي‌كنيم. براي پيش‌دبستاني 2ميليون و 700هزار تومان شهريه خواستند. شهريه پيش دبستاني در مناطق شمالي پايتخت با كلاس‌هاي جانبي و اردوها گاهي 10ميليون تومان راهم رد مي‌كند. در حالي كه يك پيش‌دبستاني در منطقه يك شهريه يك سال را 12ميليون تومان اعلام كرد كه در اين منطقه ثبت نام زير 4ميليون انجام نمي‌شود. كمترين شهريه اعلامي در نقاط جنوبي شهر هم يك‌ميليون تومان است. روساي دانشگاه‌هاي غيردولتي وقتي مي‌خواهند افزايش شهريه‌شان را توجيه كنند شهريه دانشگاه را با شهريه مدارس غيردولتي و همين پيش‌دبستاني‌ها مقايسه مي‌كنند.

تأثير پيش دبستاني بر يادگيري

مدير گروه رشد و پرورش كودكان پيش از دبستان دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي درباره تأثير پيش دبستاني بر يادگيري كودكان به همشهري مي‌گويد: هيچ ترديدي وجود ندارد كه پيش‌دبستاني مهم‌ترين دوره يادگيري است. البته در كشور ما هنوز خيلي‌ها به ضرورت اين دوره پي نبرده‌اند. اگر قرار است تحولي در آموزش و پرورش ايجاد شود بايد از پيش دبستاني شروع شود. بنا‌براين پيش‌دبستاني دوران حساسي در رشد شناختي، عاطفي، رواني و حركتي كودكان است و در اين دوران، شخصيت، خودباوري و مسئوليت‌پذيري نسل آينده، شكل مي‌گيرد. براساس نتايج پژوهش‌هاي انجام شده در دنيا كودكاني كه آموزش‌هاي پيش‌دبستاني را مي‌گذرانند نسبت به كودكاني كه اين آموزش‌ها را نديده‌اند، مستقل‌تر و منظم‌ترند و از ثبات عاطفي بيشتر و اضطراب كمتري برخوردارند، روحيه مشاركت و فعاليت‌هاي گروهي، اجتماعي در آنان تقويت شده و داراي ارتباطات قوي‌تر هستند.

دكتر منصوره كريم‌زاده با ابراز تعجب از شهريه‌هاي چند ميليوني پيش دبستاني‌ها معتقد است كه بسياري از تبليغات اين مهد‌ها كاذب و براي دريافت شهريه بالاتر است. بسياري از مراكز پيش دبستاني از روش‌هايي كه تبليغ مي‌كنند هرگز استفاده نمي‌كنند. طيف دوم هم حداقل‌ها را مدنظر دارند. اين هم به‌علت نبود نظارت كافي در اين‌باره است. او اين پرسش كه در پيش‌دبستاني چه محتوايي به كودكان آموزش داده مي‌شود را چنين پاسخ مي‌دهد: يكي از مشكلات اين است كه محتواي آموزشي در اين دوره استاندارد نيست، در هر مدرسه روش خودشان را دارد، برخي زبان انگليسي، اسپانيايي، فرانسه و كامپيوتر آموزش مي‌دهند. حتي ديده شده رقص و باله هم آموزش مي‌دهند ‌. اگر كودك خواندن و نوشتن و ‌رياضيات بداند ديگر انگيزه‌اي براي يادگيري در پايه اول دبستان ندارد. آموزش خواندن و نوشتن و رياضيات در دوره پيش‌دبستاني صحيح نيست.

كتايون خوشابي، فوق تخصص روانپزشكي كودكان نيز معتقد است كه لازم نيست بچه‌ها خواندن و نوشتن را پيش از مدرسه ياد بگيرند چون باعث غرور و ايجاد اعتماد به نفس كاذب در آنها و حتي والدين مي‌شود و انگيزه لازم را براي يادگيري در مدرسه از بين مي‌برد. عده‌اي در اين بازار با تبليغات به فكر سودجويي هستند- كم نيستند پدر و مادر‌هايي كه مي‌خواهند فرزندان‌شان مثل نابغه‌ها باشند و براي اين كار حاضرند هر سختي را تحمل كنند و هر هزينه‌اي را بپردازند. اما واقعيت اين است كه يك كودك بايد قبل از مدرسه بازي، تعامل و رفتارهاي اجتماعي را ياد بگيرد، فصل درس خواندن همان مدرسه است.

 

کد خبر 265321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha