همشهری آنلاین: اسماعیل آذر «سعدی»، «مولوی»، «حافظ» و «سنایی» را شاعرانی عنوان کرد که بیش‌ترین بهره را از قرآن برده‌اند.

اسماعیل آذر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آذر در نشستی که برای معرفی «طرح پژوهشی بررسی مضامین قرآنی در شعر شاعران» ترتیب داده شده بود گفت: این طرح که به سیر مضامین و مفاهیم قرآن مجید در شعر شاعران، از رودکی تا امروز می‌پردازد، به همت 50 محقق و به سرمحققی دکتر حامد صدقی از امروز (یکشنبه، 15 تیر) رسما فعالیت چهارماهه خود را آغاز کرد.

او افزود: هدف از جمع‌آوری این اثر در اختیار نهادن آن برای برنامه‌سازان صداوسیماست.

او این طرح را پرهزینه‌ عنوان و ابراز امیدواری کرد که با اجرای آن بتوان حدود 300 نوجوان را برای خواندن و استفاده از مضامین قرآنی موجود در شعرها آموزش داد.

مجری برنامه «مشاعره» در ادامه از کلید خوردن این طرح در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و افزود: حامی این طرح شرکت پرشیان فولاد است که پیش‌تر نیز در پروژه‌های تلویزیونی و مشاعره‌ها سابقه حمایت مالی ما را داشته است.

آذر حداقل حجم درنظر گرفته‌شده برای این پروژه را دو مجلد دانست و گفت: تعداد ابیاتی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد چیزی بین 15 تا 20 هزار است.

او افزود: ترتیب مطالب و ابیات براساس حروف الفباست و پیش‌تولید طرح از یک ماه پیش آغاز شده است و امروز کار خود را رسما آغاز می‌کنیم.

این پژوهشگر تحقیقات را براساس مراحل تاریخی ادبیات ایران به پنج بخش تقسیم کرد: قرن اول تا سوم، قرن چهارم تا ششم، قرن هفتم تا نهم، قرن دهم تا سیزدهم هجری و دوره معاصر.

آذر همچنین گفت: در این کار تحقیقی می‌توان فهمید شاعران به کدام قسمت‌های این کتاب آسمانی توجه بیش‌تری داشته‌اند. ضمن این‌که تمام اطلاعات مورد نیاز در نمایه این طرح وجود دارد.

او طول مدت اجرای این طرح را چهار تا شش ماه عنوان کرد و گفت: این پروژه ادبی-قرآنی در واقع پاسخی به مطالبات مقام معظم رهبری و توجه ایشان به قرآن است و امیدواریم در مراسم رونمایی در این اثر، نماینده ایشان حضور داشته باشید.

او با بیان این‌که سعدی، مولوی، حافظ و سنایی شاعرانی هستند که بیشترین بهره را از قرآنی جسته‌اند، همچنین از توجه این گروه تحقیقاتی به شاعران معاصر نظیر سهراب سپهری خبر داد و افزود: البته دوره طلایی مورد بحث ما قرن ششم تا هشتم هجری است.

او در ادامه گفت: قرار است ناشر این پروژه انتشارات سخن باشد اما تیراژ آن هنوز مشخص نیست. ضمن این‌که به احتمال زیاد این کتاب در تاجیکستان و افغانستان نیز بازار نشر پیدا خواهد کرد.

آذر در پایان ایجاد تغییر در مباحث فرهنگی و توجه به مباحث قرآنی-ادبی را نیازمند تلاش و توجه روزنامه‌ها و رسانه‌ها دانست.

کد خبر 265180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha