شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

مریم محمدی: عجایب هفت‌گانه جدید جهان شنبه شب 7 ژوئیه در یک مراسم رسمی در استادیوم لوز شهر لیسبون، پایتخت پرتغال و با حضور چهره‌های مشهور جهانی معرفی شدند.

حدود صد میلیون نفر از تمام کشورهای دنیا به صورت اینترنتی یا تلفنی این هفت بنا را انتخاب کردند.البته که از میان عجایب هفت‌گانه قدیم تنها هرم گیزا (یکی از اهرام ثلاثه مصر) باقی مانده که به این ترتیب این اثر به عنوان یکی از عجایب معماری به صورت افتخاری در این فهرست باقی خواهد ماند که مخالفت‌هایی را نیز در پی داشته است.

بناهای زیادی برای این مسابقه کاندیدا شدند. آثاری مانند اهرام ثلاثه مصر یا همان هرم گیزا، آکروپلیس، مجسمه آزادی، برج ایفل، مجسمه‌های سنگی در جزیره شرقی شیلی، خانه اپرای سیدنی در استرالیا، آنگپور در کامبوج، آلهام در اسپانیا، قلعه نویس شوآی اشتاین در ترکیه، استون هینگ در انگلستان و تیمبوک تو در مالزی.

 لیست جدید این رقابت برای تعیین هفت عجایب جدید جهان از سال1999 توسط شرکت برنارد وبر سوئیسی تهیه شد و نظرسنجی برای تعیین عجایب هفت‌گانه جدید شروع شد.  اما دفتر مرکزی  یونسکو در پاریس اعلام کرده که این هفت بنای انتخاب شده فقط عقیده رأی‌دهندگان است و تأثیری در کار یونسکو ندارد.

از طرف دیگر شرکت برنارد وبر تلاش کرده که اختلافات بین فرهنگی را کمتر کند و مردم سراسر جهان را تشویق نماید تا به بناهای تاریخی کشور خودشان رأی بدهند. موسس مسابقه گفت: 50درصد درآمد خالص این پروژه برای مرمت آثار باستانی در دنیا اختصاص یافته است. یکی از مسئولان این شرکت نیز مأموریت یافته تا برای بازسازی مجسمه عظیم بامیان بودا در افغانستان که در سال 2000 توسط  طالبان ویران شد، اقدام کند.

عجایب هفت‌گانه جدید که در نظرسنجی شرکت برنارد وبر انتخاب شدند عبارتند از:

1 - تاج محل: مقبره با گنبد مرمری سفید که در آگرای هندوستان واقع شده و به سبک ایرانی اسلامی در قرن هفدهم توسط امپراتور مغول‌ها برای همسرش که در هنگام وضع حمل مرده، ساخته شده است. [آشنایی با تاج محل]

2 - دیوار بزرگ چین: چهار هزار و 160 مایل دیوار دفاعی که از شرق تا غرب به عنوان بزرگترین بنای ساخت بشر قلمداد می‌شود. این بنا صدها سال پیش در اوایل قرن هفتم پیش از میلاد ساخته شده است.

3 - شهر پترا در اردن: این شهر باستانی در جنوب غربی اردن قرار دارد که به صورت یک تراس دور تا دور وادی موسی کشیده شده و پایتخت پادشاهی اعراب در ناباتینز بوده. این شهر دارای تونل‌های معروف آب و سنگ‌های حجاری شده است.

4 - تندیس عیسی مسیح رهایی بخش: این مجسمه بزرگ در برزیل قرار دارد و با بازوانی باز در حدود 125فوت(38 متر) ارتفاع داشته و از قله کوه به شهر ریودوژانیرو نگاه می‌کند. این مجسمه در ارتفاع 2343 فوتی قرار گرفته است.

5 - هرم چیچن ایتزا در مکزیک: این هرم بخشی از مکان مقدس مهم در مایان مرکزی در شبه جزیره یوکاتان مکزیکو است. این مجموعه عظیم کوهستانی حس آرامش کامل و ارتباط با سه عنصر هوا، زمین و روح را ایجاد می‌کند.

6 - کلوسئوم در ایتالیا: سالن آمفی تئاتر با 50 هزار صندلی در رم که در سال 80 بعد از میلاد ساخته شده. در این بنای عظیم هزاران گلادیاتور کشته شدند.

7 -  بقایای شهر تاریخی ماچوپیچو در پرو: این شهر در قرن 15 میلادی توسط امپراتور اینکان در غباری از مه و اعماق جنگل‌های آمازون ساخته شد. اما به علت واگیر شدن مرض آبله در آن، در زمان جنگ با اسپانیا این شهر مغلوب شد.

کد خبر 26479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز