همشهری آنلاین: رییس مرکز ثبت دامنه های IR پژوهشگاه دانش های بنیادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسدود شدن دامنه نقطه آی.آر دور از ذهن است اما هنوز واکنش رسمی از سوی آیکان مبنی بر مسدود شدن دامنه نقطه آی.آر ارایه نشده است.

اینترنت

به گزارش ايرنا، روز جمعه 6 تیرماه برخی رسانه های آمریکایی و رژیم صهیونیستی از احتمال مسدود شدن دامنه اینترنتی آی.آر ایران خبر دادند.

این خبر به سرعت در رسانه ها مطرح شد اما تاکنون هیچ یک از منابع رسمی اظهار نظری در این زمینه ارایه نکرده اند.

گفته می شود پس از اعلام حکم دادگاهی در کالیفرنیا آمریکا مبنی بر ضبط همه دامنه‌های اینترنتی ایران با پسوند ˈIRˈ، یک وکیل رژیم صهیونیستی پیگیری‌های حقوقی برای رفع مالکیت ایران بر دامنه آی آر را در مراکز دادگاهی آمریکا برعهده گرفته است.

رسانه های آمریکایی و صهیونیستی مدعی شده‌اند که براساس این حکم ضبط دامنه‌های اینترنتی ایران تا 10 روز آینده حتمی است و پس از آن دامنه های IR و همینطور IP های ایرانی مسدود می شود.

علیرضا صالح رییس مرکز ثبت دامنه هایIR پژوهشگاه دانش های بنیادی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا دراین زمینه اظهار کرد: پس از انتشار این خبر پیگیری‌های لازم را از طریق کارگروه‌هایی که ایران در آن عضو است در حال انجام است و در صورت صحت موضوع فهرست وکلا را مشخص خواهیم کرد.

وی درعین حال افزود: تا کنون سابقه‌ای در زمینه قطع دامنه یک کشور از سوی سازمان آیکان اتفاق نیفتاده است اما در صورت صحت این خبر از مراجع حقوقی بین المللی اقدام می‌شود.

آیکان یکی از سازمان‌های بین المللی است که مدیریت شبکه جهانی وب یا «www» را برعهده دارد اما تابع قوانین ایالت کالیفرنیا است.

پیشتر یکی از مسوولان آیکان گفته بود: از سال آینده، با هیچ کشوری قرارداد نخواهیم بست و به صورت مستقل فعالیت می‌کنیم. این درحالی است که برخی گزارش‌ها بر این موضوع تاکید دارند که به دلیل تابعیت آیکان از قوانین کالیفرنیا دولت آمریکا می‌تواند رای به ضبط دامنه‌های اینترنتی ایران دهدکه البته چنین دستوری بی سابقه است و بازتاب بسیاری برای آمریکا خواهد داشت.

صالح با بیان اینکه این حکم که از سوی یک دادگاه محلی صادر شده است همچنین گفت: براساس قوانین بین المللی هر کشور حق استفاده از کد دو حرفی اینترنتی مانند آی. ار ایران را دارد و آیکان تاکنون این حق را از هیچ کشوری سلب نکرده است.

کد خبر 264623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha