دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

وصف وضعیت صنایع‌دستی کشور همین بس که نیمی از کارگاه ۷۰۰ساله تولید سفال و سرامیک نطنز که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده بود پس از مصادره توسط یکی از بانک‌ها تبدیل به رستوران شده است.

کارگاه تولیدی سفال


مالكان اين كارگاه سفال براساس گزارش خبرگزاري مهر، در سال82، 2وام 10ميليون توماني براي توسعه كارگاه و كوره‌هاي ساخت سفال و سراميك و پس از آنكه به‌عنوان هنرمندان برجسته صنايع‌دستي كشور در رشته سفال و سراميك معرفي شدند دريافت كردند. سال‌ها بعد اما اين كارگاه دستخوش يك آتش‌سوزي شد. پس از آن و براساس آنچه منتشر شد، سارقان به كارگاهشان دستبرد زدند و وسايل‌شان را سرقت كردند.

مالكان پس از اين اتفاق بار ديگر از بانك ديگري تقاضاي دريافت وام مساعدت كردند كه در بازپرداخت اين وام دچار مشكل شدند. بدين‌ترتيب جريمه وام پرداخت شده به آنها به حدي زياد شد كه رقم بازپرداخت وام گرفته شده از بانك به 86ميليون تومان رسيد. كارگاه 700ساله سفال و سراميك نطنز كه در فهرست آثار ملي كشور نيز به ثبت رسيده است به‌دليل برخورداري از معماري زيبا و استفاده از مصالح بومي در ساخت بنا و كوره‌هاي منحصر به فرد ساخت و پخت سفال و سراميك در سال 91و به شماره 483در فهرست آثار ملي كشور قرار گرفت.

پيش‌تر اداره ميراث فرهنگي استان اصفهان از بانك طلبكار از مالكين اين كارگاه تاريخي سفال به‌صورت رسمي درخواست كرده بود با بخشودگي جرايم و ديركردهاي منظور شده موافقت كند. در نامه‌اي كه از اداره ميراث فرهنگي استان اصفهان به مديركل وقت امور مجلس سازمان ميراث فرهنگي نيز ارسال شده بود تنها راه ممكن براي جلوگيري از تعطيلي اين كارگاه تملك آن توسط دولت و پرداخت بدهي بانكي توسط سازمان ميراث فرهنگي اعلام شده بود.

آنطور كه مهر نيز در گزارش خود اشاره كرده نامه‌نگاري‌ها نتيجه نداد و همين چند روز پيش يكي از 2 كارگاه تاريخي برادران عبادي كه 700سال قدمت دارد به ارزش 108ميليون تومان و با حكم دادگستري به مزايده گذاشته شد.غلامرضا عبادي يكي از مالكين به خبرگزاري مهر مي‌گويد: سند خانه گرو بانك شد. خانه را هم به مزايده گذاشتند و بانك ملت اصفهان اعلام كرد تا روز 20اسفند يا پول بياوريد يا خانه را به مزايده مي‌گذاريم.

انفعال سازمان ميراث فرهنگي

اگرچه معاون صنايع دستي كشور بلافاصله پس از آنكه رسانه‌ها از وضعيت كارگاه 700ساله صنايع‌دستي ثبت ملي شده خبر دادند دستور اقدام فوري داد اما آنطور كه غلامرضا عبادي گفته است، حدود 80ميليون تومان بدهي به بانك ملت توسط معاونت صنايع‌دستي پرداخت شد ولي مسئولين ميراث فرهنگي استان آنقدر دير دست به‌كار شدند كه كار از كار گذشت. او با اشاره به اينكه با بانك ملت تسويه حساب شده است افزود: بانك صادرات و يك بانك ديگر هم در بخشي از كارگاه كه تبديل به رستوران شده سهيم بودند و ما نتوانستيم بدهي 275ميليوني آنها را بدهيم.

عبادي گفت: مجبور شديم كارگاه آموزش و دفتر كار اين كارگاه 700ساله تاريخي را به يك هتلدار بفروشيم تا با پول آن بدهي بانك‌هاي ديگر را پرداخت كنيم. آنطور كه غلامرضا عبادي نسل پنجم خاندان عبادي كه به توليد صنايع‌دستي در كشور اشتغال داشته‌اند مي‌گويد، هتلداري كه بخشي از كارگاه تاريخي آنها را خريداري كرده است اين بخش را تبديل به رستوران كرد.

 

کد خبر 264261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha