شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

کنکور ۹۳، امروز و با رقابت ۲۶۳هزار و ۷۲داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی به پایان می‌رسد.

 در حالي امسال و در همه دوره‌هاي روزانه، شبانه، نيمه‌حضوري، مجازي، دانشگاه آزاد، دانشگاه پيام نور و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي در مجموع يك ميليون و 31هزار و 322نفر متقاضي ثبت‌نام كرده بودند كه 10سال قبل براي متقاضيان كنكور سراسري يك ميليون و 885هزار و 544كارت ورود به جلسه صادر شده بود.كاهش چشمگير داوطلبان كنكور و شانس قبولي 108درصدي براي داوطلبان گروه رياضي از نكات مهم كنكور امسال است.

ادامه روند نزولي داوطلبان كنكور

چند سالي است كه از تعداد داوطلبان كنكور سراسري كاسته شده و بر تعداد داوطلبان كارشناسي ارشد و دكتري افزوده مي‌شود. اكنون تعداد داوطلبان كارشناسي ارشد از كنكور سراسري دانشگاه‌ها پيشي گرفته است. در كنكور كارشناسي ارشد سال93، 951هزار و 881داوطلب نام نويسي كردند كه نسبت به سال گذشته 55هزار و 756نفر افزايش يافته است.

اين در حالي است كه آمار شركت‌كنندگان كنكور سراسري سال93 نسبت به سال‌گذشته 52هزار و 249نفر، نسبت به سال91 حدود 35هزار نفر، نسبت به سال‌90 تعداد 101هزار و 658نفر و نسبت به سال89 تعداد 255هزار و 491نفر كمتر است. حذف كنكور در دوره كارداني، پذيرش بدون كنكور و خالي ماندن بخش قابل توجهي از ظرفيت دانشگاه‌هاي تحت پوشش وزارت علوم موجب شده تا دغدغه ورود به دانشگاه‌ها مانند گذشته مطرح نباشد. با اين حال، انگار هنوز كنكور براي دانش‌آموزان همان غول سابق است و هر سال هزاران نفر درگير دغدغه‌هاي كنكور سراسري هستند.

كنكور 93، آسان يا سخت؟

اولين پرسشي كه معمولا پس از كنكور مطرح مي‌شود اين است كه كنكور سخت بود يا آسان؟ به‌دليل تفاوت سطح علمي، طرح اين پرسش با داوطلبان جواب‌هاي مشخصي ندارد؛ چنان كه عليرضا محمدي داوطلب رشته رياضي كه در حوزه دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران آزمون داده، اين كنكور را سخت و ميلاد نجفي آن را آسان‌تر از سال گذشته مي‌داند. اما سيدمصطفي سيدحسيني، كارشناس كنكور در اين باره به همشهري مي‌گويد: چند سالي است كه سؤالات آزمون مفهومي‌تر و پيشرفته‌تر مي‌شود و امسال هم همينطور بود. امسال در ادامه روند تعميق مفاهيم بود و در اين راستا به داوطلبان سال آينده توصيه مي‌كنم به جاي صرف وقت براي پيدا كردن راه‌هاي ميان‌بر، از همين حالا تلاش كنند.سيد حسيني سؤالات عربي عمومي را روان و متعارف ولي متن عربي امسال را كمي سخت‌تر مي‌داند و معتقد است كه سؤالات درس شيمي نيز دشوارتر از سال قبل بود.

حسين زحمتكش، مشاور تحصيلي و رتبه 15كنكور سال86 هم در ارزيابي سؤالات كنكور رشته رياضي امسال گفت: به‌نظر من درس‌هاي عمومي به سمت ساده‌ترشدن حركت كرده بود، هر چند درس ديني سؤال‌هاي تركيبي داشت و سؤالات دين و زندگي سخت‌تر هم بودند.

چند كارشناس كنكور و مشاور تحصيلي در تحليل بخش تخصصي آزمون رياضي، سؤالات امسال را وقت‌گير و داراي محاسبات ارزيابي كردند كه در نتيجه داوطلبان را با كمبود وقت مواجه كرد.

داوطلبان چه مي‌گويند؟

كيفيت برگزاري و اجراي كنكور از مهم‌ترين نكات در بزرگ‌ترين آزمون هرساله كشور است. شايد داوطلبان به دلايل بسياري اعتراض خود به كيفيت اجراي اين آزمون را منعكس يا پيگيري نكنند اما با وجود چندين سال تجربه هنوز كاستي‌هاي قابل توجهي وجود دارد. چندين داوطلب در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري يا تماس با روزنامه از وضعيت نامطلوب حوزه‌هاي امتحاني گلايه كردند.

گرماي سالن‌ها، سر و صداي كولرها، پذيرايي نامناسب، صندلي‌هاي غيراستاندارد و... مشكلات مشترك اين افراد بود. يك مشاور تحصيلي به همشهري مي‌گويد: البته اين موضوع بيشتر متوجه حوزه‌هاي امتحاني است تا سازمان سنجش اما خيلي از دانش‌آموزان من از تردد و صحبت‌هاي مراقبان ناراحت بودند. به‌نظرم بايد پذيرايي كيك در بسته‌بندي‌هايي باشد كه حداقل سرو‌صدا را داشته باشد. اين كار را هم بايد در زمان بين توزيع 2دفترچه انجام دهند، نه موقعي كه داوطلبان تمركز كرده‌اند. ورود دوربين‌هاي عكاسي و فيلمبرداري هم گاهي مزاحم آنهاست. داشتن آموزان به اندازه كافي استرس دارند و نبايد با عوامل محيطي اين استرس را بيشتر كرد.

كنكور حذف نمي‌شود

براي مجموع يك ميليون و 31هزار داوطلب امسال ۶۷۰ هزار ظرفيت درنظر گرفته شده است. نتايج اوليه كنكور سراسري امسال تا 13مرداد و نتايج نهايي نيز نيمه دوم شهريور از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني www. sanjesh. org اعلام خواهد شد. همچنين به گفته وزيرعلوم حذف كامل كنكور در قانون پيش‌بيني نشده بلكه مقرر شده از سال93 تا 5سال به‌تدريج به نقطه‌اي برسيم كه 85درصد از ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصيلي انجام شود.

 

کد خبر 263987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha