همشهری آنلاین: معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در جهان امروز مواد مخدر و روانگردان‌ها نگرانی جدی دولت‌ها و ملت‌ها را برانگیخته است، گفت: طبق گزارش سازمان‌های بین المللی موادمخدر، جنایت و تروریسیم سه تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی است.

اسحاق جهانگیری

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه 5 تير در مراسم امحاء بیش از 50 هزار کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان ها به مناسبت روزجهانی مبارزه با مواد مخدر که در دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: مواد مخدر دست نامرئی جنایات سازمان یافته بحساب می‌آید.

جهانگیری با بیان اینکه امنیت، سلامت، ثبات و توسعه کشورها به صورت جدی با موضوع مواد مخدر درگیر شده است، ادامه داد: مبارزه با این پدیده شوم فراگیر و بدون مرز و همچنین حمایت و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی باید به صورت جدی استمرار یابد.

وی اظهارداشت: گردش مالی هنگفتی که در تجارت غیرقانونی مواد مخدر وجود دارد درآمد سرشاری را نصیب افراد مختلف کرده است و باعث گرایش افراد متعددی به این فعالیت غیرقانونی و ضدانسانی در جهان شده است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه بیشترین تولید و کشت مواد مخدر مربوط به کشور همسایه یعنی افغانستان است، گفت: این همسایگی و مسیر ترانزیت بودن ایران به سمت غرب و اروپا، آسیب‌های جدی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است.

جهانگیری آثار مخرب فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی را از این آسیب‌ها برشمرد و افزود: به رغم همه بدرفتاری‌هایی که غرب با جمهوری اسلامی ایران داشته است، نظام اسلامی خود را متعهد دانسته تا براساس آموزه های دینی و ارزش های انسانی با مواد مخدر مبارزه بی امان داشته باشد.

وی سه هزار و 700 شهید و 12 هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر را سند گویای عزم جدی جمهوری اسلامی ایران در این راه دانست و گفت: پیش نیاز توسعه، نیروی انسانی سالم، فعال، خلاق و کارآمد است و حفاظت و صیانت از آن از خطر اعتیاد، تکلیف همه دستگاه های حکومتی است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین یکی از بهترین و اصلی ترین راه های مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کردن آن دانست و افزود: در طول سال‌های پس از انقلاب هر زمان که مردم به کمک مسوولین آمدند، توانستیم بر مشکلات فائق آییم.

جهانگیری در این راستا خانواده‌ها را موثرترین عنصر اجتماعی دانست و اظهارداشت: با آموزش و اطلاع رسانی روش‌های مراقبت جدی تر خانواده‌ها را باید ارایه کنیم و در این مسیر نهادهایی مثل صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه می‌توانند موثر باشند.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر اصلی تغییر ناپذیر است، ادامه داد: گاهی ممکن است لازم باشد روش‌های مبارزه را تغییر دهیم که باید با بررسی دقیق و علمی این کار انجام شود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه رابطه تنگاتنگی بین تولید و قاچاق مواد مخدر و فرآیندهای مخربی همچون خشونت و تروریسم در همه مناطق به خصوص خاورمیانه وجود دارد، گفت: یکی از منابع مالی گروه‌های تروریستی که امنیت جهانی را به مخاطره انداخته اند افزایش درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر است.

جهانگیری تاکید کرد: برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری باید با قاچاق مواد مخدر به صورت اصولی مبارزه شود.

وی مسوولیت نهادهای بین المللی در امر مبارزه با مواد مخدر را یادآور شد و اظهارداشت: براساس اصل مسوولیت مشترک به منظور نجات جامعه بشری همه نهادهای بین المللی باید به وظیفه خود عمل کنند و تولید مواد مخدر را از سرچشمه متوقف کنند.

جهانگیری به حضور 10 ساله ناتو و هم پیمانانش در افغانستان اشاره کرد و افزود: تولید مواد مخدر در افغانستان از 180 تن در زمان حمله نظامی آمریکا به پنج هزار و 500 تن رسیده است که باید گفت یا مشوق کشت بوده اند و یا توانایی متوقف کردن آن را نداشته اند.

معاون اول رییس جمهوری خطاب به کشورهای غربی گفت: باید در این مسیر گام های جدی تری بردارند.

جهانگیری همچنین با اشاره به سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر که رهبر انقلاب اسلامی آن را ابلاغ کرده اند اظهارداشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید آن سیاست ها را سرلوحه کار خود قرار داده و آن را عملیاتی و اجرایی کند.

کد خبر 263875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha