همشهری آنلاین: رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با بیان اینکه سابقه تشکیل NGO ها در ایران با شکل‌گیری نخستین تکایای مذهبی به ۵۰۰ سال می‌رسد، گفت: هم‌اکنون پیش‌نویس سازمان نظام جامع رسانه‌ای کشور تهیه شده است.

دکه روزنامه

به گزارش فارس، محمد سلطانی‌فر امروز در سومین نشست تخصصی جایگاه نظام صنفی در رسانه‌های ایران که با حضور جمعی از استادان، متخصصان و دست‌اندرکاران عرصه رسانه از جمله حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، حسن نمک‌دوست، محمدعلی وکیلی، ژاله فرامرزیان، مهدی فضائلی، کاووس صادقلو و همچنین امید جهانشاهی در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد اظهار داشت: طبق قانون از سال 58 نظام پیشگیرانه در ایران به نظام پیگردی و تنبیهی تغییر یافت.

رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ادامه افزود: طبیعی بود که نگاه‌های مختلف در آن زمان در حوزه رسانه مطرح شده بود و تمام روزنامه‌‌نگاران، مردم و فضاهای مختلف معتقد بودند که نمی‌توانیم فضای رسانه‌ای آزاد و رها داشته باشیم و لزوماً باید برای کنترل مکانیزم طراحی شود.

وی ادامه داد: در نظام تنبیهی دو نگرش نظام آزادی‌گرایی (نگاه باز و آزاد) و نظام مسئولیت اجتماعی (نقش نظام‌های صنفی به شدت در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و نظام‌های کنترلی شکل می‌گیرد) وجود داشت.

سلطانی‌فر ادامه داد: سال 67 شروع شکل‌گیری نظام‌های صنفی در کشور بود که مسئولیت صدور مجوزها در این باره بر عهده وزارت بازرگانی و کمیسیون ماده 10 احزاب در وزارت کشور بود.

وی همچنین گفت: در اصل 24 و 168 قانون اساسی در بندهای مختلف از جمله ماده «الف» و ماده 10 قانون برنامه پنجم توسعه تشویق برای تشکیل نظام‌های صنفی مورد توجه قرار گرفت.

سلطانی‌فر بیان داشت: هم اکنون پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای کشور تهیه شده است و انجمن‌های مختلف دست‌اندرکار شکل‌گیری این نظام هستند.

رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با اشاره به سابقه قابل ملاحظه شکل‌گیری NGO ها در ایران، گفت: 400 تا 500 سال پیش با شکل‌گیری تکیه‌های مذهبی شاهد برقراری اولین NGO ها در کشور بودیم و بر همین اساس کشور ما در این باره سابقه طولانی دارد.

وی یادآور شد: این در حالی است که هم اکنون غربی‌ها برای تشکیل NGO ها سابقه 40 تا 50 ساله در فرهنگشان به ثبت رسیده است.

کد خبر 263490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha