چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

گروه دانش: چندسالی است که مسابقات جهانی روبوکاپ دانشجویان و دانش‌آموزان سراسر دنیا برگزار می‌شود.

امسال هم این مسابقات به میزبانی ایالات متحده و با شرکت تیم های 39 کشور جهان برگزار شد. Robocup ابتکار عمل بین‌المللی آموزشی و تحقیقاتی است که هدف عمده آن تعمیق و گسترش تحقیقات روباتیک و هوش مصنوعی با طرح سئوال استاندارد و استفاده از فناوری های نوین روباتیکی و الکترونیکی در بررسی و ارایه راه حل آنهاست.

تیم‌های ایرانی هم مثل دوره‌های قبل در این مسابقات  حضور داشتند و توانستند نتایج قابل توجهی کسب کنند. 122 شرکت کننده ایرانی در این مسابقات در قالب 26 تیم  می‌توانستند حضوریابند.

اما در مجموع ایران در مقایسه با روبوکاپ 2006 آلمان کم تعداد‌تر شرکت کرد. کرد. مهم‌ترین علت هم، ناهماهنگی و وجود مشکلاتی خاص در اعزام تیم های ایرانی بود.

مسابقات امسال در 4 بخش عمده روبات های امدادگر، روبات های خانگی، فوتبالیست‌ها و بخش جدیدی به نام نانوگرم برگزار شد. بخش نانوگرم برای نخستین بار در مسابقات روبوکاپ راه‌اندازی شد و از این رو تنها 5 تیم از آمریکا، سوئیس و کانادا در این بخش جدید حضور یافتند که در نهایت تیم سوئیسی به مقام نخست دست یافت.

در این دوره، اقدام دولت آمریکا در عدم صدور ویزا برای برخی از تیم های ایرانی به شدت جو این مسابقات را برای ایرانی‌ها سنگین کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که ایران از سال 2000 به این سو سابقه حضور درخشان دانش‌آموزی و دانشجویی در مسابقات مختلف روبوکاپ را داشته است.

شاید به همین دلیل هم بود که پروفسور تاکر بالچ رئیس مسابقات روبوکاپ 2007 آتلانتا دراین‌باره گفت: «برخی تیم‌های ایرانی نتوانستند ویزا بگیرند و من از این بابت به شدت متاسفم.»

در بخش جذاب روبات‌های فوتبالیست، در گروه  دانش آموزی، تیم دو نفره دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان درخشش خیره کننده‌ای از خود نشان داد و قهرمان شد. این تیم در مرحله نخست به تیمی از رژیم اشغالگر قدس برخورد کرد که با امتناع تیم دانش‌آموزی شهید اژه ای از حضور در برابر آن، امتیاز منفی در کارنامه تیم ایران ثبت شد، با این حال این تیم موفق شد مقام قهرمانی را در بخش Junior Soccer از آن خود کند.

اعضای این تیم دانش آموزی را نوژن نادری و امیر حسین خیرآبادی تشکیل داده‌اند که پدر نوژن نیز به عنوان سرپرست با آنها راهی آتلانتا شده بود. امیر حسین خیرآبادی در این مورد می‌گوید:«در دور نخست مسابقات به رژیم اشغالگر قدس برخوردیم که از رقابت با آنها امتناع کردیم. گرچه با این اقدام عنوان باخت در کارنامه ما ثبت شد اما از آن روز به بعد با بردهای پیاپی و خیره کننده ضمن کسب 700 امتیاز که قابل توجه بود، رتبه نخست را کسب کردیم.

در دور یک چهارم نهایی چین را مغلوب کرده و در نیمه نهایی نیز آلمان را پشت سرگذاشتیم و در فینال نیز ژاپن را از پای درآوردیم. دراین بخش پس از  ایران، ژاپن دوم و ایتالیا سوم شد. البته ما در دور مقدماتی تیم آمریکا را 16 بر 3 مغلوب کرده بودیم.»

این تیم در این مسابقات ضمن کسب مقام نخست، رکورد چند سال پیش در خصوص ثبت بیشترین گل زده در یک بازی را که 22 گل بود، با زدن 32 گل به استرالیا شکست و در مجموع 12 بازی، در 11 بازی با قاطعیت برنده شد. روبات‌های این تیم بالغ در برابر  200 گل زده،  تنها 12 گل خورده  را در کارنامه خود ثبت کردند.

آنچه  در مسابقات امسال بیش از هر نکته دیگری به چشم می‌خورد شعار مسابقات بود. «تا سال 2050 تیمی از روبات های کاملا خودکار انسان نما تشکیل می‌شود که می‌توانند با تیمی از فوتبالیست های واقعی رقابت کنند.»

اما نکته قابل تامل دراین‌باره حضور  تیم ایران در آمریکا با هزینه شخصی و عدم حمایت وزارت آموزش و پرورش بود. امسال  به واسطه ممنوعیتی که از سوی وزارت آموزش و پرورش درخصوص استفاده از منابع مالی این وزارتخانه برای اعزام تیم‌های دبیرستانی به مسابقات روبوکاپ 2007 آتلانتا اعلام شد، تیم دانش آموزی دبیرستان شهید اژه ای با هزینه شخصی راهی  مسابقات شد.

جدا از  مشکلات مالی فراوان، این تیم پس از حضور در نیویورک، نتوانست با هواپیما راهی آتلانتا شود و به جهت مشکل تراشی مقامات آمریکایی مجبور شد سفر چند ساعته‌ای را با اتوبوس تجربه کند.

به دلیل عدم امکان استفاده از منابع مالی آموزش و پرورش، خانواده این دانش آموزان با هزینه کاملا شخصی در مسابقات حضور یافتند. البته قرار است پس از بازگشت،  از سوی شرکت‌ها و نهادهایی نظیر فولاد مبارکه، شرکت احیا و شورای شهر اصفهان منابع مالی صرف‌شده تامین شود.

این تیم در حالی با هزینه شخصی به آتلانتا رفته است که وزارت آموزش و پرورش از کسب مقام نخست روبوکاپ 2006 آلمان از سوی همین تیم اصفهانی آگاه بوده است. با احتساب هزینه ساخت کارگاه ویژه در دبیرستان، این تیم بالغ بر 10 میلیون تومان هزینه کرده است.

در این بخش سه تیم از ایران جواز حضور داشتند که تیم علامه حلی برای سفر به آمریکا با کارشکنی‌های آموزش و پرورش مواجه شد و تلاش‌ گروه دانش روزنامه همشهری در پیش از این مسابقات برای پیگیری اعزام این تیم بی‌نتیجه ماند. برای  تیم دبیرستان فرزانگان نیز تا آستانه پرواز به آمریکا ویزا صادر نشد.

در بقیه بخش‌های پرطرفدار و قدیمی روبات‌های فوتبالیست که در سطوح مختلف برگزار شد تیم هایی از چین، آلمان، هلند، آمریکا و ژاپن مقام های اول تا سوم را بین خود تقسیم کردند. در این بخش از مسابقات هیچ یک از تیم های ایرانی به موفقیت های قابل توجهی دست نیافتند.

شاید یکی از مهمترین عوامل چنین ناکامی، عدم حضور بسیاری از تیم‌های ایرانی به واسطه صادر نشدن ویزا برای آنها بوده است. همچنین در بخش روبات‌های چهارپا(Four Legs) نیز تیم های دانشجویی از آمریکا و استرالیا حائز بهترین مقام ها شدند.

در مسابقات امسال تیم های ایرانی به ویژه تیم های شرکت کننده در بخش روبات‌های واقعی (قابل لمس) دستاورد چندانی نداشتند. در این مسابقات تیم‌هایی از دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه اصفهان، شهید رجایی، امیرکبیر و دانشگاه آزاد قزوین حضور داشتند که نتایج چندان جالب توجهی کسب نکردند.

شبیه‌سازی فوتبال در مسابقات جهانی روبات‌ها هم بخش جذابی است. چین و آلمان به فینال این مسابقات راه پیدا کردند.

در این بخش چند تیم دیگر از جمله تیمی از دانشگاه فردوسی مشهد برای مسابقات ثبت نام کرده بودند که به دلیل  مشکلات مالی و همچنین عدم صدور ویزا از سوی آمریکا امکان حضور در مسابقات را نیافتند.یکی از مسابقات این دوره که تیم‌های ایرانی در آن موفقیت خوبی داشتند، مسابقات روباتهای امدادگر بود که ایران در جدول برترین‌های این گروه قرارگرفت.

در مرحله پایانی این مسابقات، تنها تیم هایی از ایران، تایلند، ژاپن، سوئد و استرالیا  باقی مانده‌بودند. از نکات جالب توجه این بخش شکست تیمی از آلمان از روبات تایلندی CEO Mission Ii بوده است.

این روبات تایلندی با استفاده از مواد دورریز تجهیزات و مدارهای الکترونیکی ساخته شده بود و به شدت مورد توجه قرار گرفت. در بخش روبات‌های امدادگر، روبات‌ها به بررسی دقیق مکان تخریب شده‌ای می‌پردازند که به اندازه خانه‌ای کوچک بوده و شبیه‌سازی‌هایی مبنی‌بر وجود حیات همچون دست‌هایی که تکان می‌خورند و فریادهایی که شنیده می‌شوند در آن صورت گرفته‌است.

در لیگ شبیه سازی روبات‌های امدادگر هم تیم روباتیک MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد.این تیم در این دوره از مسابقات توانست با پشت سر گذاشتن رقبای خود مقام قهرمانی را کسب کند. این درحالی است که تیم دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف مقام دوم و تیم Tisun از کشور چین مقام سوم را کسب کردند.

یکی از بخش‌های جدید و جذاب این مسابقات که برای اولین بار انجام می‌شد، برگزاری مسابقه فوتبال در زمینی به اندازه دانه برنج توسط روبات‌های میکرونی و نانویی بود.

تماشاگران هم از پشت میکروسکوپ روبات‌ها را تشویق می‌کردند! این روبات‌های نانویی و میکرونی، از دریبل ‌زدن تا شوت به دروازه را به خوبی اجرا کردند. دریبل‌زنی روبات‌ها با استفاده از توپ‌هایی بود که تنها به اندازه نوک سر موی انسان بودند. این بخش از مسابقات تحت عنوان بخش نانوگرم‌ها برگزار شده است.

تیم‌هایی از دانشگاه های کارنگی‌ملون آمریکا و آکادمی نیروی دریایی ارتش آمریکا و یک تیم از انستیتو فدرال فناوری سوئیس به همراه تیمی از دانشگاه سیمون فاستر کانادا به رقابت پرداختند.

برگزار کنندگان این بخش از مسابقات از نوعی تراشه سیلیکنی به عنوان زمین برگزاری مسابقات فوتبال نانوروبات‌ها استفاده کردند. اعضای انسانی هر تیم نیز با استفاده از نوعی میکروسکوپ ویژه و مانیتور متصل به آن به کنترل بازی تیم خود پرداختند.

کد خبر 26326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز