بحرین - ایرنا: هیات‌های شرکت کننده در سی و هفتمین نشست سالانه هیات اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) با پیشنهاد سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برای افزودن بند مستقلی به مجموعه قوانین و استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی این سازمان مبنی بر عدم ترویج خشونت و افراط گرایی در اخبار خبرگزاری‌های عضو این ائتلاف موافقت کردند.

khoddadi

در جلسه کاری پایانی اوآنا در بحرین و در هنگام بررسی مفاد سند پیش نویس قوانین و استانداردها، محمد خدادی مدیرعامل ایرنا پیشنهاد کرد جمله ای با مضمون ضرورت خودداری اعضا از نشر اخبار، عکس و فیلم‌های خبری که می‌تواند مروج گرایش‌های افراطی ضد بشری باشد، در این سند درج شود.

خدادی با اشاره به خطر گسترش گرایش‌های افراطی در منطقه و جهان یادآور شد: سازمان ملل متحد پیشنهاد رسمی جمهوری اسلامی ایران را که در سخنرانی حسن روحانی رییس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سال گذشته در خصوص مبارزه با افراط گرایی و خشونت مطرح شد به تصویب رسانده است.

مدیرعامل ایرنا پیشنهاد کرد، با توجه به حمایت اعضای سازمان ملل به عنوان بزرگترین و جامع ترین تشکیلات جهانی از این پیشنهاد و نیز نقش رسانه های ارتباط جمعی، اوآنا می تواند با حمایت از آن گامی موثر در جهت مهار و عدم ترویج ناخواسته افراط گرایی بردارد.

بروس دیویدسن مدیرعامل خبرگزاری استرالیا که رییس کمیته تدوین این سند را برعهده داشت، ضمن استقبال از پیشنهاد ایرنا آن را به رای گذاشت که با حمایت خبرگزاری های عضو مقرر شد در سند نهایی افزوده شود.

این گزارش حاکی است، در این جلسه همچنین با پیشنهاد ایرنا مبنی بر گنجاندن بندی در خصوص تاکید بر استانداردهای حرفه ای و پرهیز از اعمال ملاحظات سیاسی در تفاهم نامه همکاری اوآنا و اتحادیه خبرگزاری های عربی (فانا) موافقت شد.

در نشست هیات اجرایی اوآنا که در دو روز گذشته برگزار شد، راههای پیشبرد همکاری های حرفه ای چند جانبه میان اعضای اوآنا در حوزه های خبری و فنی به بحث و رایزنی گذاشته شد.

اوآنا در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شد. در حال حاضر، 44 خبرگزاری از 35 کشور منطقه آسیا واقیانوس آرام اعضای این تشکیلات هستند. علاوه بر ایرنا که یکی از معاونان ریاست اوآنا است، از ایران خبرگزاری های مهر و فارس از سال 1386 در این مجمع حرفه ای عضویت دارند.

ایرنا از اعضای فعال و با سابقه طولانی در اوآنا است و یک دوره سه ساله (2000- 1977) ریاست آن را بر عهده داشته است.

کد خبر 263079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha