چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

ترجمه- امیر رضا نوری‌زاده: آمار نشان می‌دهد که وارنر برای دو فیلم نهایی هری‌پاتر برنامه‌ریزی جامعی داشته است و قرارداد با تمامی عوامل اصلی از جمله دانیل رادکلیف را تا پایان این سری تمدید کرده است.

 تولید فیلم ششم از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد و برای اکران در ماه نوامبر 2008 در نظر گرفته شده است و فیلم هفتم نیز در پاییز 2010 اکران می‌شود.

هفتمین و آخرین کتاب هری‌پاتر به نام هری‌پاتر و قدیس‌های مرگبار چند روز پس از اکران  فیلم پنجم تحت عنوان هری‌پاتر و محفل ققنوس به بازار عرضه خواهد شد و سرنوشت این قهرمان محبوب کودکان سرانجام مشخص خواهد شد اما آیا این قضیه تاثیری بر روند استقبال تماشاگران از فیلم‌های ششم و هفتم هری‌پاتر نخواهد داشت؟

استودیو وارنر که کلیه حقوق کتاب‌های هری‌پاتر را در اختیار دارد شاید پس از عرضه آخرین کتاب هری‌پاتر در شرایط تازه‌ای قرار گیرد چرا که جی کی رولینگ سرنوشت قهرمانان کتابهایش را برای میلیون‌ها علاقه‌مند افشا خواهد کرد. دقیقا ده  روز پس از اکران فیلم پنجم به نام هری‌پاتر و محفل ققنوس جهان سرانجام درخواهد یافت که چه بر سر پسر جادوگر و سایر دانش‌آموزان ماجراجوی هاگوارتز خواهد آمد.

چرا که کتاب نهایی این سری پرطرفدار تحت عنوان  هری‌پاتر و قدیس‌های مرگبار در این زمان به بازار عرضه خواهد شد. سال پیش رولینگ افشا کرد که دو تن از شخصیتهای اصلی‌‌اش در این کتاب می‌میرند و مجازات یکی از شخصیت‌ها نیز به تعویق خواهد افتاد ولی اشاره‌ای نکرد که هری در بین آنها خواهد بود و از همان زمان این شبهه در بین علاقه‌مندان این کتاب‌ها بوجود آمد که رولینگ واقعا با این قهرمان در کتابش چه خواهد کرد.

مسئولان وارنر اعلام کرده‌اند که انتظار ندارند تا چاپ این کتاب به فروش فیلمشان در نقاط مختلف جهان لطمه بزند و حتی آن را عاملی برای تبلیغ فیلمشان می‌دانند اما مسئله به این جا ختم نمی‌شود چرا که دو فیلم دیگر نیز در این سری در راه است و واقعا چه تضمینی وجود خواهد داشت که تماشاگران با آگاهی از سرنوشت هری و دوستانش به تماشای این فیلم‌ها بروند؟

الن هورن  از مدیران ارشد وارنر در این زمینه می‌گوید: ما نگرانی از این بابت نداریم و هری هر سرنوشتی که در کتاب پایانی داشته باشد بر فروش فیلم‌های ما تاثیری نخواهد داشت.
هورن تاکید می‌کند که چهار ماه قبل از اکران فیلم چهارم به نام هری‌پاتر و گوی آتش در سال 2005 تماشاگران با مطالعه کتاب ششم هری‌پاتر می دانستند که البوس دامبلدور – مدیر مدرسه هاگوارتز- خواهد مرد و البته او از شخصیتهای دوست داشتنی فیلم بود.

این مسئله زمانی جدی‌تر می‌شود که در نظر بگیریم چهار فیلم اول هری‌پاتر حدود 5/3 میلیارد دلار در جهان فروش داشته و 167 میلیون نسخه دی وی دی آن به فروش رفته است و در کنار این آمار باید درآمد ناشی از فروش بازی‌های کامپیوتری و محصولات جانبی را نیز قرار داد و در این اواخر نیز وارنر قراردادی 200 میلیون دلاری را برای ساخت پارک موضوعی هری‌پاتر با شرکت یونیورسال اورلاندو به امضا رسانده است .

تمام این آمار نشان می‌دهد که وارنر برای دو فیلم نهایی هری‌پاتر برنامه‌ریزی جامعی داشته است و قرارداد با تمامی عوامل اصلی از جمله دانیل رادکلیف را تا پایان این سری تمدید کرده است. تولید فیلم ششم از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد و برای اکران در ماه نوامبر 2008 در نظر گرفته شده است و فیلم هفتم نیز در پاییز 2010 اکران می‌شود.داون توبین مدیر بازاریابی داخلی وارنر نیز در این زمینه معتقد است که گرچه با انتشار هفتمین کتاب، داستان‌های هری‌پاتر به پایان می‌رسد اما این شخصیت‌ها می‌توانند به حیات سینمایی‌شان ادامه دهند.

وی در ادامه می‌گوید:این فیلم‌ها اجازه ادامه حیات را به داستان و قهرمانان می‌دهد و علاقه‌مندان امکان تجربه متفاوتی را می‌یابند.

دایان نیلسن مدیر امور بازاریابی برند هری‌پاتر در هشت سال اخیر نیز تاکید می‌کند که علاقه‌مندان همیشه از داستان فیلم جلوتر بوده‌اند و قبل از اینکه به سالن‌های سینما پا بگذارند حتی از مرگ برخی شخصیت‌ها آگاه بوده‌اند و البته محبوبیت کتاب‌ها نیز عامل غیرقابل کتمان در تبلیغ برای فیلم‌های تولید شده است.

بنا به آماری که شرکت اسکولستیک در سال جاری منتشر کرد  325میلیون نسخه از کتاب‌های هری‌پاتر در 200کشور جهان به 65 زبان به فروش رفته است و در آمریکا به تنهایی 54 میلیون نسخه فروخته شده است و اولین چاپ کتاب آخر 12 میلیون نسخه خواهد بود که بزرگترین چاپ اول در تاریخ چاپ کتاب است.

گرچه هورن تاکید می‌کند که رولینگ در گذشته نیز اقدام به کشتن قهرمان‌های کتاب‌هایش کرده اما علاقه‌مندان این سری کتاب‌ها به سادگی از این مسائل نگذشته‌اند و بسیاری از آنها از مرگ دامبلدور افسرده شدند و عده‌ای هم امیدوار بودند که این مرگ ساختگی باشد و او در کتاب هفتم بازگردد و اکنون امکان مرگ هری در کتاب هفتم می‌تواند موجی از نا امیدی را در بین علاقه‌مندان ایجاد کند که بازتاب‌های آن در دو فیلم آینده هری‌پاتر نمایان خواهد بود.

هورن نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از داستان کتاب نهایی مطمئن است که داستان آخر نیز مثل سایر کتابها مورد قبول خوانندگان خواهد بود چرا که جی کی رولینگ نویسنده‌ای فوق‌العاده است و هر سرنوشتی را که برای هری‌پاتر در نظر بگیرد از لحاظ دراماتیک جذاب خواهد بود.

لس‌آنجلس تایمز/2 جولای 

کد خبر 26291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز