شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

محمد بهشتی‌پور : رایزنی‌های دوجانبه میان ایران و کشورهای ۱+۵ پیش از این نیز در مواردی برگزار شده و بنابراین، این دور از رایزنی‌ها‌ نخستین مورد از این دست نبوده و مسبوق به سابقه است.

اين دور از رايزني‌ها برخلاف ‌ گذشته كه عمدتا در حاشيه مذاكرات اصلي 1+5 با ايران برگزار‌ ‌مي‌شد و با وجود كارساز و كارگشا ب  با اين حالودنش عموما جنبه فرعي و حاشيه‌اي مي‌يافت، به‌صورت مستقل و علني برگزار‌ شد و از اين حيث حائز اهميت است و مي‌تواند در جهت نيل به توافق نهايي در مدت زمان كمتر و سريع‌تر مؤثر و پيش برنده باشد.

ايران و 1+5 براي دستيابي به توافق نهايي در مهلت مقرر 6ماهه كه البته قابل تمديد است فرصت و زمان محدودي را در اختيار دارند و تمايل دوطرف بر حل اختلافات و حصول توافق نهايي تا 29تيرماه است. از اين رو انجام رايزني‌هاي دوجانبه از اين دست مي‌تواند كمك كند تا ايران و هريك از كشورهاي طرف مذاكره اين فرصت را بيابند تا موضوعات مورد اختلاف را به بحث و گفت‌وگو گذارده، به راهكارهاي مشتركي براي پايان بخشيدن به اين اختلافات و نزديك شدن مواضع و ديدگاه‌هاي دوطرف دست يابند.

از سوي ديگر و همانگونه كه آقاي عراقچي به زيركانه‌ترين و ديپلماتيك‌ترين شكل ممكن آن را مطرح كردند، وجود عدم‌همصدايي و شنيدن صداي واحد از 1+5 برگزاري چنين نشست‌هايي را ضرورت مي‌بخشد؛ به‌ويژه اختلافاتي كه پس از توافقنامه ژنو ميان اعضاي 1+5 بروز كرد و حتي علني گرديد و تا حد زيادي نيز بر مسير مذاكرات بعدي اخلال ايجاد كرد. با اين حال ميزان موفقيت اين رايزني‌هاي دوجانبه را بايد در مذاكرات آتي جست‌وجو كرد.

تا‌كنون و از اظهارات دوطرف كه رايزني‌ها‌ را ثمربخش خواندند مي‌توان به روند مذاكرات خوش‌بين بود، هرچند كه همچنان دوطرف بر وجود اختلافات جدي و حل نشده تأكيد دارند. شخصا احتمال دستيابي به توافق تا پيش از 29تير‌ماه (پايان موعد 6ماهه توافقنامه ژنو براي رسيدن به توافق نهايي) را كمتر از 10درصد مي‌دانم اما معتقدم در شرايط فعلي و در فرصت اندك پيش رو روند مذاكرات بسيار حائز اهميت است؛ اينكه اين روند رو به جلو باشد و طرفين تمام تلاش خود را معطوف به حصول نتيجه و توافق كنند و يا اينكه اين روند متوقف شود.

چنانچه آمريكا در مذاكرات پيش‌رو دست از زياده خواهي‌هاي خود درخصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي و نظامي ايران بر ندارد و بر مواضع غيرمنطقي پيشين خود اصرار ورزد، به‌نظر مي‌رسد نه‌تنها در مذاكرات پيش رو موفقيتي نخواهيم داشت، بلكه احتمال بازگشت به گذشته نيز وجود خواهد داشت. با اين حال و با وجود اين بايد گفت در يك ارزيابي واقع‌بينانه روند مذاكرات رو به جلو و
موفقيت آميز است اما در عين حال مشكلاتي هم وجود دارد كه بايد براي آنها چاره‌اي انديشيد و نشست‌هاي دوجانبه‌اي از اين دست مي‌تواند در اين مسير كارگشا باشد.

كارشناس مسائل هسته‌اي

کد خبر 262586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha