همشهری آنلاین: فهرست کالاهای وارداتی که مشابه داخلی آنها تولید می‌شود و از این پس واردات آنها ممنوع است اعلام شد.

به گزارش ایسنا،‌ فهرست کالاهای وارداتی مشابه تولید داخل که دستگاه‌های دولتی از خرید آنها منع شده‌اند شامل 183 قلم کالا می‌شود که در این فهرست از کالاهای مصرفی کوچک تا کالاهای مصرفی بزرگ و همچنین تعدادی از محصولات واسطه‌ای مشاهده می‌شوند.

صرف نظر از اینکه مشخص نیست این فهرست 183 قلمی چگونه تدوین شده و براساس چه اطلاعاتی اعلام شده که این 183 قلم کالا باید از داخل خریداری شوند وجود برخی از اقلام بسیار ساده در این فهرست حاکی از آن است که تا پیش از این دولت برای تامین نیاز خود احتمالا آنها را از خارج از کشور وارد کرده است. کالایی مانند کاغذ فتوکپی که مشخص نیست آیا کشور در این زمینه اصلا تولیدی ندارد و یا اینکه دولت ترجیح می‌داده آن را از خارج وارد کند.

برخی دیگر از اقلام موجود در این فهرست نیز این ابهام را به وجود آورده که چه ضرورتی دارد دستگاه‌های دولتی اقدام به واردات آنها کنند. از جمله این اقلام می‌توان به وسایل ورزشی ژیمناستیک اشاره کرد که مشخص نیست دستگاه‌های دولتی چه نیازی به این وسیله برای واردات آن داشته‌اند.

انواع لوازم خانگی، انواع سی دی و دی وی دی، اسکناس شمار، انواع خودروهای سنگین و دوچرخه، چینی و بلور،‌ پتو، انواع پوشاک،‌ ترازو، محصولات چرمی، در باز کن، ساعت،‌ سنگهای ساختمانی و تزئینی، محصولات شوینده، صفحه نمایش رایانه، فرش ماشینی، قاشق و چنگال، کفش، کابینت فلزی، گاوصندوق، لامپ، مداد، موکت و کفپوش، میز و صندلی، آسانسور، آیفون صوتی و تصویری،‌ پله برقی، انواع کاغذ، کولر گازی و آبی و ماشین بستنی ساز نیز از دیگر محصولاتی هستند که دولت از خرید نوع وارداتی مشابه تولید داخل آنها منع شده‌ است.

به تازگی هیات دولت ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که تولید مشابه داخلی دارند را در راستای حمایت از تولید داخل تصویب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت نفت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی، فرهنگ وارشاد اسلامی، صدا وسیما ومعانت برنامه ریزی و نظارت راهبری ابلاغ کرد.

کد خبر 262319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha