مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

حامد فوقانی: روز به روز به تعداد شهروندانی که از خط اتوبوسرانی تندروی بزرگراه امام علی استفاده می‌کنند افزوده می‌شود و حالا پس از گذشت ۳ماه از افتتاح این خط، افراد بیشتری استفاده از آن‌را در برنامه سفرهای درون شهری خود قرار می‌دهند.

در اين مدت اظهارنظرهاي متفاوتي هم در رابطه با خط اتوبوسراني تندرو در بزرگراه امام علي وجود داشته است. بعضي مي‌گويند با وجود اين خط قيد استفاده از خودروي شخصي را براي رفتن به سركار زده‌اند اما بعضي ديگر مي‌گويند اين خط باعث شده تا ترافيك بزرگراه امام علي در روزهاي پنجشنبه و جمعه سنگين شود. برخي ديگر مي‌گويند خط اتوبوس‌هاي تندرو در بزرگراه امام علي مسافر كمي دارد و توجيه اقتصادي براي شهرداري ندارد اما برخي ديگر مي‌گويند هزينه رفت‌وآمدشان را كم كرده است. برخي هم البته از گاردريل‌هاي اين خط ابراز نگراني مي‌كنند.

مشكلات از زبان مسافران

در اين ميان شهروندان يكي از بهترين كساني هستند كه مي‌توانند مشخص كنند آيا بي‌آرتي امام علي در همين زمان كوتاهي كه از راه‌اندازي‌اش گذشته در انتقال مسافر و كاهش بار ترافيكي مفيد بوده است يا نه.صادق دانشجوي رشته عمران است و براي رسيدن به دانشگاه خود، از لويزان تا ميدان رسالت را با استفاده از خط بي‌آرتي طي مي‌كند. وي كه از آغاز به‌كار اين خط بسيار راضي به‌نظر مي‌رسد، به همشهري مي‌گويد: الان كه هوا گرم شده، گاهي اوقات در مسير جنوب به شمال راننده مجبور است كولر اتوبوس را خاموش كند زيرا وقتي كولر روشن است، سرعت اتوبوس بسيار پايين مي‌آيد. غلامحسن باباخاني يكي از ساكنان نزديك ايستگاه اوشان در بزرگراه ارتش نيز در جواب اين سؤال كه آيا مشكل خاصي را در اين خط ديده‌ايد؟ بيان مي‌كند: مشكل خاصي وجود ندارد. البته هنوز دستگاه كارتخوان مخصوص بليت الكترونيكي در ايستگاه‌ها نصب نشده و پرداخت پول نقد به ميزان 600تومان مسافران را به‌خاطر كمبود پول خرد با مشكل مواجه كرده است. نبود دستگاه‌هاي كارتخوان مسئله‌اي است كه برخي از مسافران ديگر هم به آن اشاره مي‌كنند. اين در حالي است كه به گفته مسئولان شركت واحد اتوبوسراني در آينده‌اي نزديك تمام ايستگاه‌هاي بي‌آر‌تي امام علي صاحب دستگاه كارتخوان مي‌شوند. يكي از مأموران ايستگاه بي‌آرتي به نام ميلاد هم از مشكلي خبر مي‌دهد كه گاهي اوقات در برخي ايستگاه‌هاي بزرگراه ارتش وجود دارد. به گفته وي برخي از راننده‌ها در اين بزرگراه جلوتر از ايستگاه‌ها توقف كرده و بعد از سوار شدن مسافر از آنها پول نقد درخواست مي‌كنند. وي اضافه مي‌كند: ما در حال حاضر كرايه‌اي كه بايد به‌صورت كارتي پرداخت شود را دريافت مي‌كنيم و كرايه نقدي 700توماني خط را نمي‌گيريم.

استفاده كمتر از خودروي شخصي

ساعت 11:04است كه اتوبوسي از ايستگاه اوشان خارج مي‌شود و هنوز ساعت 11:11نشده كه اتوبوسي ديگر وارد ايستگاه مي‌شود؛ يعني در حدود 7دقيقه انتظار. در اين ميان چند مسافر هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري اعلام مي‌كنند كه زمان انتظار در ايستگاه‌هاي بي‌آرتي امام علي در همين حد است. در اين ميان طائي يكي از مسافران اين خط مي‌گويد: «شب‌ها هنگام برگشت، در ايستگاه سبلان به سمت بالا، زياد منتظر اتوبوس مي‌مانم، تا حدي كه برخي وقت‌ها زمان انتظار به 20دقيقه هم مي‌رسد. بعد از 20دقيقه هم اتوبوسي مي‌آيد كه پر از مسافر است.» با وجود اين وي عنوان مي‌كند كه راه‌اندازي اين خط باعث شده تا وي و خيلي از كسبه بازار براي رفتن به محل كار، ديگر از خودروي شخصي استفاده نكنند.يكي از مسافران محدوده محله ازگل نيز در رابطه با ميزان حوادث رخ داده در بزرگراه امام علي مي‌گويد: در ماه‌هاي اول كه تازه گاردريل‌ها نصب شده بود، حوادث دلخراشي رخ داد اما به‌نظر مي‌رسد با تغيير هندسي رخ داده حادثه هم كمتر شده است و بنده اخيرا در نزديكي تقاطع بزرگراه امام علي و بزرگراه بابايي و همچنين در ابتداي خيابان گلچين تصادفي را مشاهده نكرده يا نشنيده‌ام. اتوبوس به ايستگاه گلشن مي‌رسد. به‌نظر مي‌رسد مسافري قصد پياده شدن ندارد و ايستگاه نيز خالي از مسافر است. راننده نيش ترمزي مي‌زند و سريع رد مي‌شود. در ايستگاه‌هاي شعبانلو و كوثري اما تعداد قابل توجهي مسافر سوار مي‌شوند تا جايي كه صندلي خالي به چشم نمي‌خورد. در ايستگاه سبلان، سعيد مأمور ايستگاه مي‌گويد بين ساعت 7تا 8صبح واقعا مسافران زيادي سوار اتوبوس مي‌شوند.

تعداد مسافر بالاتر رفته است

ابوالفضل قناعتي، سخنگوي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران يك‌ماه و نيم پيش به تعداد مسافران كم خط بي‌آرتي اتوبان امام علي اشاره كرده و گفته بود: گاهي اوقات هر اتوبوس با 8تا 9مسافر مسير را طي مي‌كند كه اين موضوع از جهت استهلاك اتوبوس و ساير شرايط اتلاف انرژي، قابل‌قبول نيست. وي در آن زمان عنوان كرد كه اگر طي 2ماه آينده ميزان سرويس دهي خط بي‌آرتي دراتوبان امام علي همچنان اندك باشد قطعا از شهردار خواسته مي‌شود تا در اين خصوص تجديد نظر كرده و گاردريل‌ها جمع‌آوري شود. اين عضو شوراي شهر تهران حالا اما در گفت‌و‌گو با همشهري اعلام مي‌كند كه تعداد مسافران نسبت به يكي دو‌ماه پيش بيشتر شده است.

قناعتي مي‌افزايد: «با توجه به اينكه مديران شهري به‌دنبال تشويق مردم براي استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي هستند، اين خط مي‌تواند در اين جهت بسيار ياري‌رسان باشد. البته بايد 5-4ماه ديگر منتظر ماند ديد كه آيا تعداد مسافران بازهم افزايش مي‌يابد يا نه؟» وي در رابطه با اينكه برخي از مسافران مي‌گويند گاهي زمان زيادي منتظر اتوبوس مي‌مانند نيز اينطور مي‌گويد كه به مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اين مسئله را اطلاع داده‌ايم، آقاي سنندجي نيز اعلام كردند كه در آينده‌اي نزديك سيستم مانيتورينگ ايستگاه‌ها زمان انتظار را نمايش مي‌دهند و راننده‌ها و مسافران راحت‌تر مي‌توانند زمان خود را تنظيم كنند. اسماعيل دوستي، يكي ديگر از اعضاي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم اوايل ارديبهشت سال‌جاري در جلسه علني شورا نسبت به تعداد كم مسافر در خط بي‌آرتي امام علي تذكر داده بود. وي اكنون در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري اعلام مي‌كند كه اگرچه هنوز جواب خود را نگرفته است اما با وجود اين گزارش‌هايي به دستش رسيده كه نشان مي‌دهد تعداد مسافر نسبت به آن زمان افزايش يافته است. وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا در برخي اوقات روز، زمان انتظار اين خط افزايش مي‌يابد، مي‌گويد: «به هرحال اين مشكل به كمبود اتوبوس برمي‌گردد و اين مشكل را شهرداري، شوراي شهر و وزارت كشور در تعامل با هم بايد رفع كنند.»

پيش‌بيني 250 تا 300هزار مسافر در روز

خط بي‌آرتي بزرگراه امام علي(ع) نهمين خط سامانه اتوبوس‌هاي تندرو به‌حساب مي‌آيد كه براي آن از ايستگاه شهرك لاله واقع در بزرگراه ارتش تا شهرري 33ايستگاه درنظر گرفته شده است.پيمان سنندجي، رئيس شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه پيش از اين با بيان اينكه خط بي‌آرتي بزرگراه امام علي در روزهاي ابتدايي 7تا 8هزار مسافر داشته، پيش‌بيني كرده است با رسيدن ميزان اتوبوس‌ها به 150دستگاه، روزانه 250تا 300هزار نفر از خط 9استفاده كنند.

 

کد خبر 262147

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha