مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

دریاچه شهدای خلیج فارس به عنوان یکی از تفرجگاه‌های مورد اقبال تهرانی‌ها در هفته‌های اخیر محل بحث و تبادل نظر تعدادی از مسئولان و کارشناسان امر بوده است.

مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران هم در پي اظهارات يكي از اعضاي شوراي شهر درخصوص درياچه شهداي خليج‌فارس، توضيحاتي در مورد اين درياچه ارائه كرده است. در طراحي و اجراي پروژه درياچه شهداي خليج‌فارس، برخلاف برخي اظهارنظرهاي غيرمنصفانه، بيش از آنچه در كشور متداول است، مطالعات چندوجهي با بهره‌گيري از دانش كارشناسان در بيش از 32رشته تخصصي صورت گرفته است.

مركز ارتباطات و اموربين‌الملل شهرداري طي اين توضيحات خاطرنشان كرده درياچه شهداي خليج‌فارس از سال 1348در طرح جامع تهران مطرح بوده است.محل تأمين آب درياچه از مواردي است كه در اين توضيحات به آن پرداخته شده و تأكيد شده است كه منبع تأمين آب درياچه برخلاف برخي اطلاعات ناصحيح، آب حاصل از تصفيه فاضلاب مجتمع‌هاي مسكوني اطراف آن نيست، بلكه 3تا 6درصد از آورده سالانه رودخانه فصلي كن است، آن هم در ماه‌هايي از سال كه استفاده كشاورزي ندارد.

شبيه‌سازي مدل كيفيت آب درياچه نيز براي دوره 30 ساله انجام و احداث تصفيه‌خانه جهت حفظ كيفيت آب در بلندمدت به‌عنوان بخشي از اين طرح قرار دارد. گزارش اين اقدامات نيز در يكصد‌و‌چهلمين جلسه كميته زيست‌محيطي دوره سوم شوراي اسلامي شهر تهران كه به رياست دكتر ابتكار در تاريخ1390.11.8برگزار شد، ارائه و مورد تأييد قرار گرفته است. سال گذشته نيز مطالعات مرحله اول طراحي تصفيه‌خانه به پايان رسيده و با طي روال قانوني، پيمانكار طرح و ساخت در زمستان سال گذشته شروع به‌كار نمود.

تا زمان راه‌اندازي تصفيه‌خانه اقدامات كوتاه‌مدتي براي آگاهي از وضع كيفي آب و حفظ و نگهداري درياچه در وضع مطلوب برنامه‌ريزي شده است كه نمونه‌برداري هفتگي از نقاط و اعماق مختلف درياچه توسط انستيتو آب و انرژي دانشگاه صنعتي شريف در سال 1392و دانشگاه شهيد بهشتي در سال 1393، رهاسازي يك‌صد هزار قطعه ماهي با هدف حفظ و بهبود كيفيت آب، تشكيل كميته كارشناسي در حوزه‌هاي گوناگون براي استفاده استاندارد از پهنه آبي و جلوگيري از فعاليت قايق با سوخت بنزيني و ناپاك ازجمله آنهاست.

در بخش ديگري از اين توضيحات ضمن اشاره به اظهارات يكي از اعضاي شوراي شهر در مورد وجود پشه و بوي نامطبوع آب درياچه به‌دليل كمبود اكسيژن و راهكارهاي رفع آن، تأكيد شده كه در تمام اندازه‌گيري‌هاي انجام‌شده طي يك سال اخير، ميزان اكسيژن محلول در اعماق مختلف درياچه بالاتر از 5 ميلي‌گرم در ليتر (حد قابل‌قبول استاندارد كيفيت آب براي كاربري تفرّج) بوده است. همچنين با بيان اينكه وجود حشرات در كنار اكوسيستم‌هاي آبي امري طبيعي است تأكيد شده كه نخستين تأثير مشهود وجود بوي بد و حشرات بايد با كاهش حضور گردشگر همراه باشد درحالي‌كه شهروندان به‌ويژه در تعطيلات آخرهفته استقبال كم‌نظيري از درياچه دارند.

مركز ارتباطات و اموربين‌الملل شهرداري دربخش ديگري ازاين توضيحات عنوان كرده براي احداث درياچه بيش از هر پروژه ديگري در كشور كار مطالعاتي انجام گرفته و تمامي اقدامات و در رأس آن حفظ كيفيت و كميت آب درياچه از ابتداي مطالعات در دستور كار بوده و تجربه‌هاي داخلي و بين‌المللي در احداث و راه‌اندازي چنين مجموعه‌هايي از همان ابتدا مدنظر تيم طراحي قرار داشته است. به هر شكل قرار بر اين است كه مجموعه درياچه و پهنه ساحلي آن، همانطور كه از روزهاي نزديك به افتتاح و تاكنون نيز چنين بوده، آرامش‌بخش بازديدكنندگان باشد و همواره از تمام مردم و كارشناسان آگاه و دلسوز دعوت مي‌شود تا در نگهداشت و پرورش اين طرح بديع كه قرار است سالياني دراز همراه‌مان باشد، ما را ياري نمايند.

مرغاني كه تحت تأثير تبليغات نيستند

محمود صلاحي معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران نيز طي سخناني با اشاره به اينكه درياچه شهداي خليج‌فارس يك طرح ملي است كه به تمام مردم ايران تعلق دارد، گفته است تأمين آب و تميز نگهداشتن آب، نخستين دغدغه ما در اين طرح است. وقتي درياچه را از نزديك مي‌بينيم بايد بگويم آب درياچه بسيار تميز است و اين در حالي است كه هنوز تصفيه‌خانه درياچه به بهره‌برداري نرسيده است.

اين تميزي در ميان درياچه‌هاي مصنوعي دنيا كه آب راكد دارند بسيار حائز اهميت است. وي خاطرنشان كرده كه در محوطه درياچه، مرغان دريايي ديده مي‌شوند كه اين درياچه را براي سكونت خود انتخاب كرده‌اند. مرغان دريايي كه براي انتخاب محل سكونت خود تحت‌تأثير تبليغات قرار نمي‌گيرند، آنها فرسنگ‌ها سفر مي‌كنند و در بهترين محل سكونت مي‌كنند. اين نشانه خوبي براي ماست و تميزي آب و محيط درياچه را تأييد مي‌كند.

کد خبر 262100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha