همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس همکاری‌های منطقه‌ای شانگهای اواخر مرداد ماه سال جاری عازم بیشکک مرکز قرقیزستان خواهد شد.

به گزارش فارس، احمدی نژاد در حاشیه این اجلاس، دیدارهای دو جانبه ‌با روسای جمهور روسیه، چین، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان خواهد داشت و در خصوص مسایل دو جانبه‌ای و منطقه‌ای بحث ‌و تبادل‌نظر خواهد کرد.

تاریخ برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای در بیشکک 25مرداد 1386 اعلام شده  و قرار است همه سران این کشورها در اجلاس جاری در بیشکک شرکت کنند.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی توسط شش کشور چین ،روسیه، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان و بر پایه گروه پنج شانگهای تشکیل شده است.

به جز اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای، دیدار دبیران شوراهای امنیت و اجلاس شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو این سازمان نیز در بیشکک برگزار خواهد شد و درعین حال برگزاری اجلاس نمایندگان بانکها در بیشکک نیز بررسی می‌شود.

سازمان همکاری‌های شانگهای متشکل از چین و روسیه به همراه چهار کشور آسیای مرکزی؛ قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ـ است و کشورهای ایران ،هند، پاکستان و مغولستان عضو ناظر آن هستند و دو مقر ثابت در پکن و تاشکند دارد.

تقویت اعتماد متقابل، حسن همجواری و دوستی بین ‌اعضاء ، تشویق‌ و ترغیب کشورهای عضو برای همکاری‌های مؤثر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فنی، فرهنگی، آموزشی، انرژی، راه، حفظ محیط زیست، تلاش مشترک برای حفظ و تامین صلح و امنیت و ثبات جهان و منطقه از مهمترین اهداف تشکیل سازمان همکاری شانگهای است.

در این سازمان شورای سران کشورهای عضو عالی ترین نهاد تصمیم گیری محسوب می‌شود که سالانه جلسات منظمی را برگزار کرده و در مورد مسائل مهم سازمان تصمیم گیری می‌کند، علاوه بر نشست سالانه سران کشور‌های عضو، جلسات سالیانه نیز در این سازمان برگزار می‌شود که وزرای امور خارجه، اقتصاد، حمل و نقل، فرهنگ، دفاع و امنیت در آن شرکت می‌کنند.

کد خبر 26209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز