مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حاوی خبر‌های مهمی بود اما سرفصل سخنان مسئولان دولت این بود که برای خروج اقتصاد از رکود، بازار سرمایه باید نقش بیشتری برعهده بگیرد و خودش را آماده کند.

بورس

به گزارش همشهري، هشتمين دوره نمايشگاه بورس، بانك و بيمه با حضور مقامات ارشد اقتصادي و دولتي ازجمله اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور، علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي، ولي‌الله سيف رئيس‌كل بانك مركزي و محمد ابراهيم امين رئيس‌كل بيمه مركزي در محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي به‌مدت 4روز آغاز به‌كار كرد.

فصل مشترك مسئولان دولت نگراني از ركود اقتصادي و تلاش براي تأمين مالي اقتصاد براي خروج از ركود بود. در عين حال سخنرانان آمار تكان‌دهنده‌اي از وضع تأمين مالي در كشور ارائه دادند و خواستار تغيير رويه تأمين مالي در كشور شدند. رئيس‌كل بانك مركزي آماري ارائه كرد كه نشان مي‌د‌هد نظام بانكي فشار بسيار زيادي را براي تأمين مالي پروژه‌هاي اقتصادي متحمل شده است، وزير اقتصاد نيز اين آمار را تأييد و اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در جمع‌بندي سخنان آنان اعلام كرد بازار سرمايه بايد خودش را آماده كند تا طرح‌ها و پروژه‌هاي اقتصادي بزرگ را تأمين مالي كند.

معاون اول رئيس‌جمهور:بورس خودش را براي مسئوليت‌هاي جديد آماده كند

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه اكنون نيم قرن از فعاليت بورس مي‌گذرد و وقت آن رسيده است كه بازار سرمايه نقش بيشتري در اقتصاد برعهده بگيرد، گفت: بورس هر چه سريع‌تر خود را براي تأمين مالي طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ اقتصاد آماده و تجهيز كند و در اين زمينه مسئولان بورس نيازمندي‌هايشان را به دولت اعلام كنند.

اسحاق جهانگيري كه  يكشنبه در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه سخن مي‌گفت ضمن اعلام اين مطلب افزود: مجموعه ارزشمند بانكي تا به حال زحمات فراواني براي تأمين مالي بنگاه‌ها متقبل شده است اما حال، انتظارات جديدي از بازار سرمايه‌داريم. وي افزود: با توجه به اينكه 50سال از عمر بازار سرمايه ايران مي‌گذرد و اكنون نهاد‌ها و اركان بازار سرمايه شكل گرفته‌اند بازار سرمايه بايد خودش را براي تأمين مالي طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ اقتصاد آماده و تجهيز كند.

او از مسئولان سازمان بورس خواست تا طرح‌هاي خود را در اين زمينه بنويسند و به دولت ارائه كنند. جهانگيري افزود: دوستان ما در بورس بايد هر چه سريع‌تر خود را براي مسئوليت‌هاي جديد آماده كنند و نياز‌هاي خودشان را براي اجراي اين مسئوليت جديد تهيه و به‌صورت رسمي به دولت اعلام كنند دولت هم تمام توان خود را براي تهيه اين نياز‌ها انجام خواهد داد تا بازار سرمايه بتواند به نقش واقعي خود در عرصه تأمين مالي دست يابد.

او در ادامه به پروژه‌هاي بزرگي اشاره كرد كه نياز به تأمين مالي دارند و بازار سرمايه بايد نسبت به تأمين مالي آنها اقدام كند و افزود: بحث‌هاي مختلفي در دولت شكل گرفته است و بر نقش بازار سرمايه هم تأكيد شده است پيام مهم دولت در مقطع كنوني اين است كه اقتصاد ايران در حال حاضر به منابع مالي زيادي براي سرمايه‌گذاري و خروج از ركود نياز دارد براي اين كار دولت طرح‌هاي بسيار مهمي را براي توسعه اجرا خواهد كرد. او تأكيد كرد: در حال حاضر در بخش نفت به ده‌ها ميليارد دلار منابع مالي و در صنعت پتروشيمي و پارس‌جنوبي به ده‌ها ميليارد دلار سرمايه نياز است.

او گفت: در بخش‌هاي راه‌آهن، بنادر، صنايع معدني، مس، فولاد و آلومينيوم به منابع مالي زيادي نياز داريم كه تا امروز بخش زيادي از بار تأمين مالي اين طرح‌ها بر دوش نظام بانكي بوده است اما از اين پس بازار سرمايه هم بايد نسبت به تأمين مالي اين طرح‌ها اقدام كند و در اين زمينه از بازار سرمايه انتظار‌هاي جديدي داريم. وي ادامه داد: دولت به‌طور جدي از بورس حمايت مي‌كند اما اين حمايت به اين معني نيست كه با دخالت خود در بورس، سازوكار بورس را برهم بزند.

گلايه سيف: بازار سرمايه نقش بيشتري در تأمين مالي بگيرد

ولي‌الله سيف رئيس‌كل بانك مركزي هم در آيين افتتاح هشتمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه با گلايه از اينكه بخش زيادي از نظام تأمين مالي اقتصاد كشور بر دوش بانك‌هاست و بازار سرمايه بايد نقش پر رنگ‌تري را برعهده بگيرد، گفت: متأسفانه ارائه بيش از حد تسهيلات بانكي، تجهيز منابع و جذب سرمايه‌ را تحت‌تأثير قرار داده به‌گونه‌اي كه اكنون شبكه بانكي نمي‌تواند در تجهيز و تخصيص منابع بين‌المللي نقش خود را به‌خوبي ايفا كند.

او افزود: ارزان بودن تسهيلات ارائه شده از سوي بانك‌ها باعث شده شركت‌هاي دولتي تمايلي به استفاده از بازار سرمايه براي تأمين مالي خود نداشته و به سوي منابع بانكي روي آورند.سيف در ادامه به آمارهاي مربوط به سال‌92 اشاره كرد و گفت:‌ بانك‌ها در اين مدت 236هزار ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه‌هاي اقتصادي پرداخت كرده‌اند اما با وجود اين ميزان تسهيلات اعطايي توليد ناخالص داخلي چندان رشدي نكرده است. سيف در ادامه آمار بسيار جالبي از فعاليت بورس در طول سال‌هاي 81تا92ارائه كرد و با اشاره به اين كه نسبت فعاليت بورس كه از تقسيم ارزش معاملات به ميانگين ارزش جاري بازار به‌دست مي‌آيد، تأكيدكرد: اين نسبت از 21.9 درصد در سال‌81 به 34.6درصد در سال‌92رسيده كه در اين دوران كمترين نسبت مذكور در سال‌85 به ميزان 15.4درصد و بيشترين رقم در سال‌92به ميزان34.6درصد بوده است.

رئيس‌كل بانك مركزي درباره نسبت ارزش جاري بازار سهام به توليد ناخالص داخلي كه معيار سنجش عمق بازار سهام است،گفت: اين نسبت از 12.9درصد در سال‌81 به43.1درصد در سال‌92در بورس تهران و 53.8درصد با احتساب فرابورس ايران رسيد. اين مقام مسئول درباره نسبت ارزش معاملات بورس تهران به توليد ناخالص داخلي گفت: اين نسبت از 2.5درصد در سال‌81 به 10.8درصد در سال 92در بورس تهران و 14درصد با احتساب فرابورس رسيده است.

سيف با بيان اينكه از سال 81تا 92در مجموع در طول 7سال بازده بورس تهران از ميزان تورم بيشتر بوده است به مقايسه بازده بورس و تورم(با محاسبه شاخص قيمت و بازده نقدي) پرداخت و گفت: در سال‌هاي 81، 82، 85، 88، 89، 91و 92بازده واقعي بورس در مقايسه با تورم بيشتر بوده است و در 5سال مياني اين دوره‌ها بازده واقعي بورس در مقايسه با تورم كمتر بوده است. درحالي‌كه بازده اسمي بورس در سال‌هاي 84و 87منفي بوده است. وي اضافه كرد: طي سال‌هاي مورد بررسي، بيشترين تغييرات شاخص قيمت و بازده نقدي در سال‌هاي 82و 92به‌ترتيب به ميزان 138.6و 107.7درصد و كمترين آن در سال84 به ميزان 12.7درصد بوده است.

وزير اقتصاد پيش‌بيني كرد:بازار سهام سود خوبي نصيب سرمايه‌گذاران خواهد كرد

علي طيب‌نيا وزير اقتصاد برخلاف همتايان خود آمار خاصي ارائه نكرد اما پيش‌بيني كرد بورس تهران روز‌هاي پرفروغي را در پيش داشته با‌شد. علي طيب‌نيا در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه با اشاره به رشد 108درصدي شاخص بورس در سال92 گفت: خوشبختانه در سال گذشته وضعيت بازار سرمايه مناسب بود و سود خوبي نصيب سرمايه‌گذاران كرد. وزير اقتصاد پيش‌بيني كرد: در سال‌جاري و سال‌هاي آينده وضعيت در بازار سرمايه به‌گونه‌اي باشد كه سود خوبي نصيب سرمايه‌گذاران كند. وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه گفت: مشكل اصلي واحدهاي توليدي در كشور تأمين مالي است و بازار سرمايه مي‌تواند زمينه‌ساز حل تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي در كشور باشد. وزير اقتصاد با اشاره به كمبود منابع مالي به‌عنوان مشكل اصلي واحدهاي توليدي در كشور گفت: بازار سرمايه مي‌تواند زمينه‌ساز حل اين مشكل باشد. وي تأكيد كرد: برنامه‌هاي دولت براي اصلاح نظام تأمين مالي در حال اجراست و افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي ازجمله مواردي است كه اميدواريم آن را به استانداردهاي جهاني نزديك كند.

صالح‌آبادي خبر داد:فعال شدن صندوق‌هاي بازارگرداني در آينده نزديك

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در حاشيه اين مراسم از فعال شدن صندوق‌هاي بازارگرداني در آينده نزديك خبر داد. علي صالح‌آبادي گفت: عرضه‌هاي اوليه در بورس تهران و فرابورس براي تقويت بازار سرمايه در برنامه بوده و قصد داريم ابهامات موجود در شركت‌ها و صنايع بورس را برطرف كنيم. وي افزود: قصد داريم ابهاماتي كه در برخي صنايع همچون صنعت پالايشگاهي وجود دارد را براي حمايت از شركت‌هاي حاضر در بازار سرمايه برطرف كنيم.

صالح‌آبادي به فعاليت صندوق توسعه بازار سرمايه اشاره كرد و گفت:‌ منابع صندوق توسعه بازار سرمايه تقويت شده و اين صندوق نقدشوندگي خوبي در بازار ايجاد كرده است. اين درحالي است كه با مصوبه جديدي كه در شوراي بورس و هيأت مديره سازمان بورس تصويب شد قرار است صندوق‌هاي بازارگرداني را در بازار سرمايه شكل دهيم. او همچنين با اشاره به افتتاح مركز مياني امضاي ديجيتال از برنامه سازمان بورس براي حذف كاغذ در تمام مراودات بازار سرمايه خبرداد.

کد خبر 261938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha