نشست دو روزه نهمین کمیسیون همکاری های مشترک ایران و آفریقای‌جنوبی صبح دوشنبه به ریاست وزیران امور خارجه دو کشور در پرتوریا آغاز به کار کرد.

نشست پرتوریا به بحث و تبادل نظر در خصوص مهم‌ترین موضوعات سیاسی و اقتصادی مورد علاقه دو کشور و نهایی کردن تازه‌ترین توافقات بین طرفها اختصاص دارد.

این موضوعات، همکاری های دو کشور را در زمینه‌های بهداشت و درمان، معدن، انرژی، فرهنگ و هنر، ورزش و فناوری های علمی در بر می‌گیرد.

انتظار می‌رود در پایان این مذاکرات موافقتنامه گمرکی بین ایران و آفریقای جنوبی به امضای وزیران دو کشور برسد.

در دیدار منوچهر متکی وزیرامور خارجه ایران با خانم دلامینی زوما وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، دو طرف همچنین در خصوص مهم‌ترین مسایل خاورمیانه و تحولات مربوط به پرونده فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

بر اساس برنامه پیش بینی شده، قرار است وزیر امور خارجه ایران در مدت اقامت خود در آفریقای جنوبی با "تابو امبکی" رییس جمهوری این کشور و نیز وزیران انرژی و معدن، صنعت وتجارت و علوم و فناوری دیدار کند.

آقای متکی همچنین روز دوشنبه از تاسیسات تولید سوخت مایع از ذغال سنگ در شهر سکوندا در ایالت امپومالانگا در ‪ ۱۳۰‬کیلومتری پرتوریا بازدید خواهد کرد.

معاون وزیر امورخارجه آفریقای‌جنوبی هفته گذشته گفت ، ایران به عنوان تامین‌کننده ‪ ۴۰‬درصد از نفت خام مورد نیاز آفریقای‌جنوبی، یکی از شریکان مهم تجاری این کشور محسوب می‌شود.

عزیز پحد تاکید کرد: نشانه‌های بسیاری وجود دارد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در حال توسعه می‌باشد.

میزان واردات آفریقای‌جنوبی از ایران در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی برابر ‪ ۱۴‬میلیارد و ‪ ۳۰۰‬میلیون رند ( درحدود ‪ ۲‬میلیارد و ‪ ۳۰۰‬میلیون دلار) و صادرات این کشور به ایران برابر ‪ ۷۸۵‬میلیون رند ( درحدود ‪ ۱۳۰‬میلیون دلار ) اعلام شده است.

کد خبر 2615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز