همشهری آنلاین: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تأکید بر اینکه در صورت ابلاغ فرمول جدید شورای رقابت برای تغییر در قیمت خودروها افزایش قیمت جزئی خواهد بود، گفت: بازار را با فروش ۲۰ درصد از محصولات به صورت نقدی تنظیم می‌کنیم.

به گزارش مهر، سعید مدنی در حاشیه مراسم نامگذاری دو خودرو گروه خودروسازی سایپا، گفت: خودروسازان موضوع قیمت را به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده‌اند و البته ممکن است که افزایش قیمت به صورت جزئی در محصولات رخ دهد، این در حالی است که از اواخر سال 92 تا کنون، روند بسیار خوبی در افزایش تیراژ تولید رخ داده و این روند افزایشی ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: میزان تولید سه ماهه نخست امسال 50 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، ضمن اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها، قرار بود توليد امسال 500 هزار دستگاه باشد، ولی سعی داریم به 600 هزار دستگاه خودرو برسانیم.

وی در خصوص راهکار خروج دلالان از بازار خودرو تصریح کرد: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته حجم تولید به دلیل فضای نامناسب کسب‌وکار به شدت افول کرده بود، باعث شد تقاضای انباشته در بازار به وجود آید که این تقاضای انباشته در سال 93 با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید، خود را نشان می‌دهد، بنابراین برنامه افزایش تولید را نسبت به سال 92 در دستور کار داریم ولی علی‌رغم این افزایش تولید پیش‌بینی می‌شود به دلیل وجود خودروهای فرسوده و صادرات بخشی از خودروهای داخلی تقاضا بیشتر از عرضه باشد.

مدنی ادامه داد: با این حال برای کنترل قیمت و تنظیم بازار در کوتاه‌مدت فروش فوری و نقدی را در دستور کار قرار دادیم به صورتی که 20 درصد از تولیدات از طریق فروش نقدی و فوری جهت کنترل بازار عرضه خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص زیان خودروسازان علی‌رغم اصلاح قیمت‌ها، گفت: از سال 91 تا کنون همچنان در حال زیان‌دهی بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود اگر در سال 93 قیمت‌ها به صورت دقیق محاسبه نشود، ضرر همچنان ادامه داشته باشد. البته در فرمول شورای رقابت، ضریبی برای تشویق خودروسازان جهت افزایش کیفیت به منظور استفاده از امتیاز افزایش قیمت در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سایپا در خصوص برنامه صادراتی سایپا تصریح کرد: برنامه صادراتی ما چند بخشی است که صادرات قطعات و صورت CKD به ونزوئلا، عراق، سوریه، نیجریه، مصر، آذربایجان و حدود 30 کشور دیگر بسته به تیراژه‌های مختلف صادر می‌کنیم. بر این اساس، در سال 93 صادرات 50 هزار دستگاه خودرو در دستور کار این گروه خودروسازی است.

مدنی با اشاره به دو محصول جدید گروه خودروسازی سایپا گفت: ظرفیت تولید ساینا (232) در شروع سال اول که مصادف با نیمه دوم سال 93 است، 25 هزار دستگاه است و در سال‌های آتی حداقل به 100 هزار دستگاه خواهد رسید، این در حالی است که خودروی 232 در کنار تیبا 2 به تدریج جایگزین خودروی پراید شده به گونه‌ای که از تیراژ پراید کاسته و به تیراژ این دو خودرو افزوده می‌شود.

به گفته وی، قیمت خودروهای پلتفروم ایکس 200 که شامل خودروی 232 (ساینا)، خودروی 211 و تیبای کنونی می‌شود تفاوت زیادی را با پراید نخواهد داشت و به صورت تقریبی حدود 28 تا 29 میلیون تومان خواهد بود.

مدنی در ادامه در خصوص سرانجام سایت‌های تولیدی سایپا در کشورهای دیگر همچون آمریکای لاتین گفت: بعضی از محصولات ما هنوز طرفدار و خریدار در کشورهای دیگر دارد و تا زمانی که چنین بازاری را در اختیار داریم نباید محصولات متوقف شوند.

کد خبر 261386
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha