دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

جواد عزیزی: اول:‌ روزی که جوان برزیلی در شهر کوچک گواروجا در حال انتشار یک شایعه عجیب و غریب روی صفحه فیس‌بوکش بود، خبر نداشت که همین شایعه جنایتی را رقم می‌زند که شهر را در شوک فرو خواهد برد.

او ‌ از حضور شكارچي بچه‌ها در شهر خبر داد؛ زني كه كتاب انجيل در دست دارد و با دادن شكلات و خوراكي، طعمه‌هايش را فريب مي‌دهد و آنها را در يك مراسم جادوگري به قتل مي‌رساند. چند روز بعد وقتي خانم معلم بي‌گناهي كه انجيل در دست و قصد داشت به پسربچه‌ كوچكي در خيابان موز بدهد، ناگهان هدف حمله هولناك مرد ناشناسي قرار گرفت و زير كتك‌هاي او جان باخت.

با دستگيري عامل حمله، مشخص شد كه او يكي از كساني بوده كه شايعه حضور شكارچي بچه‌ها در شهر را باور كرده بود و با اين تصور كه خانم معلم، در حال فريب قرباني ديگري است، به او حمله كرده و باعث مرگ اين زن بي‌گناه شده است.

دوم:‌ مدتي است كه موج گسترده‌اي از شايعات در شبكه‌هاي اجتماعي و وايبر به راه افتاده و عده‌اي از حضور باندهاي خفاش شب در استان‌هاي مختلف كشور خبر مي‌دهند. آنها مدعي شده‌اند اعضاي اين باند در پوشش مسافركش اقدام به ربودن زنان و دختران كرده و پس از آزار و اذيت آنها، لب‌هايشان را مي‌دوزند. منتشر‌كنندگان اين شايعه براي اينكه مردم ادعاهايشان را باوركنند، از عكس دختري با صورتي خوني و لب‌هاي دوخته شده نيز استفاده كرده‌اند و عجيب اينكه برخي از مردم اين شايعات را باور كرده و همين مسئله باعث ايجاد رعب و وحشت در بعضي از شهرها شده است.

هر چند عده‌اي از عاملان انتشار اين شايعات پس از دستگيري مدعي شده‌اند كه از اين اقدام، انگيزه‌اي جز تفريح و سرگرمي نداشته‌اند اما همين كار آنها باعث ايجاد جوي از ناامني در شهرهاي مختلف شده است. جوي كه به‌رغم تكذيب مكرر شايعات از سوي مقامات پليس، همچنان ملتهب است و تبعات منفي زيادي به‌دنبال داشته است. تا جايي كه هنوز هم عده‌اي از ترس جرأت ندارند شب‌ها از خانه خارج شوند.

سوم:‌ استفاده از تكنولوژي‌هاي تازه جدا از امكاناتي كه در اختيار افراد قرار مي‌دهد، تهديدهايي نيز به همراه دارد. اينكه عده‌اي به راحتي در دام مجرمان و تبهكاران اينترنتي گرفتار مي‌شوند، يك دليل مهم دارد و آن عدم‌آشنايي آنها با خطرات و دام‌هايي است كه مجرمان در فضاي مجازي بر سر راه كاربران قرار مي‌دهند. اين مسئله‌ درباره شايعات منتشر شده در فضاي مجازي هم صدق مي‌كند. آنهايي كه آشنايي كاملي با نحوه فعاليت در اين فضا دارند، خوب مي‌دانند كه با يك جست‌وجوي اينترنتي به راحتي مي‌شود از صحت و سقم يك خبر آگاهي يافت.

مثلا اگر جمله «دوختن لب‌هاي يك شهروند در عربستان» را در گوگل جست‌وجو كنيد، با همان عكس‌هايي روبه‌رو مي‌‌شويد كه منتشر‌كنندگان شايعه خفاش شب در فيس بوك و وايبر از آن براي اثبات ادعاي خود استفاده كرده‌اند. به ياد داشته باشيد كه تنها واكنش نسبت به شنيدن يك خبر، باور كردن آن نيست و راه‌هاي آساني براي پي بردن به درست يا نادرست بودن آن وجود دارد، بي‌آنكه باعث شويد به پخش آن شايعه دامن بزنيد.

کد خبر 261338

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha