مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری از نقض رأی بدوی پرونده سرای دلگشا در یکی از شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری خبر داد.

پیروزی کاخ جهانی شده گلستان در جدال با سرای دلگشا

 بدين‌ترتيب كاخ جهاني شده گلستان توانست در دادگاه تجديد‌نظر برنده نهايي يك چالش زمانبر براي ماندگاري در فهرست ميراث جهاني بشر باشد. علي‌اكبر بختياري در همين رابطه به ايسنا گفته است كه شعبه تجديدنظر ديوان عدالت اداري اعتراض شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي را به رأي شعبه بدوي در مورد سراي دلگشا وارد دانست و با نقض رأي دادگاه بدوي شكايت شاكي اوليه كه درخواست ابطال مصوبه كميسيون ماده 5را داشت رد كرد.

به گفته مديركل حوزه رياست ديوان عدالت اداري، از آنجا كه سراي دلگشا كه در حريم كاخ گلستان واقع و در زمره آثار ملي ثبت شده و در فهرست آثار جهاني يونسكو است، مصوبه كميسيون ماده 5كه براساس موازين قانوني بوده، قابل ابطال نبوده و از اين حيث رأي بدوي ديوان عدالت اداري نقض شده است. وي گفت: تخريب و نوسازي سراي دلگشا با رعايت مصوبه كميسيون مذكور و رعايت ارتفاع 10/5متر مجاز است. در سال 88مالك بنايي در ميدان 15خرداد با نام سراي دلگشا شكايتي با موضوع بي‌توجهي سازمان ميراث فرهنگي به وظايفش در قبال اين بنا به ديوان عدالت اداري ارائه كرد و ديوان براساس شكايت صورت گرفته، اين ملك را از فهرست آثار ملي خارج كرد. سپس مالك بنا از شهرداري تقاضاي مجوز ساخت‌وساز در اين بنا را كرد اما كميسيون ماده 5شهرداري طي مصوبه‌اي، ساخت‌وساز در اين بنا را محدود كرد.

مالك بنا از اين تصميم كميسيون ماده 5 شهرداري تهران به ديوان عدالت اداري شكايت كرد و ديوان نيز با توجه به مجوز ساخت‌وساز از سوي مالك، مصوبه كميسيون يادشده را ابطال كرد، ولي شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي، به اين تصميم ديوان اعتراض كردند و به همين دليل پرونده به شعبه تجديدنظر رفت.

اكنون شعبه تجديدنظر ديوان عدالت اداري رأي دادگاه بدوي را براساس اعتراض شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي رد كرده و در راستاي حفاظت از ميراث فرهنگي كشور گام مهمي در ماندگاري كاخ گلستان در فهرست ميراث جهاني يونسكو برداشته است.

کد خبر 261243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha