یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهواره ترا ناسا شبحی سبز-آبی از موجی از شکوفاشدن پلانکتون‌ها را در دریای شمال رصد کرده و تصویر آن را به زمین ارسال کرده‌است.

فیتوپلانکتون

براساس گزارش ديسكاوري، اين تصوير توسط دوربين MODIS كه روي ماهواره ترا نصب شده به ثبت رسيده‌است. ترا عضو تيمي از ماهواره‌هاي ناسا است كه به صورت روزانه يا هر دو روز يكبار از كل سطح زمين تصويربرداري مي‌كنند.

تصوير شكوفه فيتوپلانكتون‌ها در درياي شمال در 30 مي به‌ ثبت رسيده‌است. فيتوپلانكتون‌ها ارگانيزم‌هاي شبه‌گياهي ميكروسكوپي هستند كه در ميان آبهاي اقيانوس‌ها شناورند. شكوفايي آنها زماني آغاز مي‌شود كه اين ارگانيزم‌ها با رگه‌اي از مواد مغذي مواجه شده و وارد دوران تغذيه و تكثير مي‌شوند.

فیتوپلانکتون

فيتوپلانكتون‌ها به عنوان اصلي‌ترين حلقه زنجيره غذايي اقيانوس‌ها، از فوتوسنتز براي تبديل نور به انرژي شيميايي استفاده مي‌كنند و براي انجام اين‌كار،‌درست مانند گياهان از كلروفيل استفاده مي‌كنند. كلروفيل همان‌ ماده‌اي است كه در اين تصوير آب دريا را رنگ‌آميزي كرده‌است.

شكوفايي فيتوپلانكتون‌ها معمولا بي‌خطرند، اما بعضي‌ از آنها سم توليد مي‌كنند. براي مثال بعضي از انواع اين ارگانيزم‌ها مانند الكساندريوم‌ها درهنگام شكوفايي به رنگ سرخ درمي‌آيند كه اين پديده موجب مسموم شدن سخت‌پوستان دريايي شده و درصورتي كه انسان اين سخت‌پوستان را شكار و مصرف كند، دچار مسموسيت مرگباري خواهد شد.

کد خبر 261176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha