همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شبکه‌های اجتماعی مجازی کارکردهای متفاوت و چندوجهی دارند و می‌توان از این ظرفیت، استفاده‌های زیادی کرد.

به گزارش ایسنا، علی جنتی با اشاره به اهمیت رسانه‌های دیجیتال، اظهار کرد: جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال، محملی است که فعالان این عرصه، فرصت عرضه‌ی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های خود را پیدا کنند و به رقابتی علمی و نظام‌مند با دیگر هم‌ترازان و همکاران خود بپردازند و از سوی دیگر، کارشناسان و مدیران خدمت‌گزار این عرصه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رصد و بررسی دقیق این فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها، بر فضای دیجیتال کشور اشراف یابند و از آن، برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظام‌مندتر بهره گیرند.

او ادامه داد: جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانه‌هاست و هر کسی که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌یابد. در این میان، به‌واسطه‌ی پیشرفت‌های وسیع، گسترده و روزافزونی که در حوزه‌ی فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌یی به‌وجود آمده است، بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، اصلی‌ترین نقش را در زمینه‌ی جابه‌جایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفته‌اند.

وزیر ارشاد با اشاره تغییرات دنیای امروز در حوزه‌ی فناوری، تصریح کرد: براثر تغییر و تحولات و انقلاب‌های رخ‌داده در حوزه‌ی فناوری و روند استفاده از آن در دنیا و ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، روند گذران وقت اقشار سنی مختلف نیز تغییر کرده است. در این میان، جوانان و نوجوانان جزو نخستین اقشاری هستند که نسبت به فناوری‌های جدید اقبال و اشتیاق نشان می‌دهند و جذب آن‌ها می‌شوند.

او با بیان این‌که این عصر از جهتی، عصر دیجیتال خوانده می‌شود و از جهتی دیگر، به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران فرهنگ، عصر فرهنگ‌های نوین و عصر تحولات فرهنگی دانسته می‌شود، گفت: امروز پیشرفت‌های فنی در عرصه‌ی فناوری‌های اطلاعاتی، ارتباطاتی و رسانه‌یی، بیشترین تأثیر را در حوزه‌ی فرهنگ به‌جا گذاشته است و کیست که نداند، تحولات فرهنگی، زمینه‌ی وقوع بسیاری از تحولات و تطورات را در حوزه‌های دیگر فراهم می‌کنند. از این رو، توجه و مدیریت رابطه‌ی فرهنگ و رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و مدیران هر کشوری به‌شمار می‌رود. در ایران نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت «تدبیر و امید» به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مدیریت اجرایی و عملیاتی فرهنگ، یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های خود را توجه به این حوزه‌ی خطیر و مهم و مقابله با آسیب‌های آن و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن می‌داند.

جنتی با تأکید بر این‌که روند استفاده از اینترنت و بخصوص رسانه‌های اجتماعی که به‌تازگی به‌شدت افزایش یافته، به‌گونه‌ای است که در آن، روابط و تعاملات اجتماعی تا حد زیادی شبیه‌سازی شده (همان شبکه‌های اجتماعی مجازی) و مورد اقبال فزاینده‌ی مخاطبان قرار گرفته است، اظهار کرد: ایران حدود دو درصد سهم استفاده‌کنندگان از اینترنت را دارد و ضریب نفوذ اینترنت نشان می‌دهد که در کشور، حدود 40میلیون کاربر اینترنت داریم و آن‌ها روزانه، زمانی نسبتا طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده می‌گذرانند.

او ادامه داد: روزانه حدود 40میلیون نفر - ساعت، اشتغال به بازی‌های رایانه‌یی وجود دارد که این نکته هم فرصت‌های ویژه‌ای را فراهم کرده و هم ما را با تهدیدات پیچیده‌ای مواجه ساخته است. حدود 100میلیون سیم‌کارت تلفن همراه در کشور ما که جمعیتی کمتر از 80میلیون نفر دارد، توزیع شده و این در حالی است که محتوای موجود در این بسترها غالبا از فرهنگی متفاوت نسبت به فرهنگ ایرانی - اسلامی‌ منشأ گرفته و ذهن مخاطب را با خود همراه می‌کند. در نتیجه، موجب بروز تغییرات خاصی در عرصه‌ی فرهنگی کشور اعم از فرهنگ‌های خاص و فرهنگ‌های عمومی حاکم بر جامعه می‌شود.

وی تأکید کرد: این، موضوعی است که مخاطب ایرانی را پریشان می‌کند و وظیفه‌ی هر نهادی اعم از خصوصی و دولتی است که در راستای تولید محتوای مناسب با فطرت پاک فرزندان این مرز و بوم، گام بردارد و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کند. ظرفیت‌های بسیاری برای تولید و انتشار محتوا در دوران فناوری ارتباطات و اطلاعات وجود دارد و فقط به عزمی راسخ نیاز است. این‌گونه می‌توان به انتقال فرهنگ متعالی ایرانی - اسلامی به نسل‌های آینده امیدوار بود. مدیریت صحیح فرهنگ در جامعه، نیازمند پژوهش‌های راهبردی، کاربردی و برنامه‌ریزی دقیق و علمی است.

وزیر ارشاد با طرح این پرسش‌ها که سهم فعالان رسانه‌های دیجیتال در تولید محتوای موثر و باکیفیت در این عرصه چقدر است و این دامنه‌ی وسیع و پرشمار از ابزارهای دیجیتال، تا چه حد از محتوای مناسب دیجیتال بهره می‌برد؟ آیا توسعه‌ی کیفی محتوای این حوزه در کشور، با توسعه‌ی کمی و فنی آن برابری می‌کند؟ آیا ایران اسلامی با برخورداری از پیشینه‌ی تاریخی، در فضای دیجیتال جهانی نیز در جایگاهی متناسب با منابع غنی فرهنگی خود قرار دارد؟ گفت: تمام این موارد و نیز نیل و توجه فراوان جوانان و نوجوانان و دیگر اقشار سنی به شبکه‌های اجتماعی مجازی که شواهد آن امروزه به وفور قابل مشاهده است، لزوم داشتن نگاهی ویژه و دقیق و سیاست‌گذاری مناسب برای کاستن تبعات و آثار منفی این شبکه‌ها و استفاده از ظرفیت بالای آن برای نشر و تعمیق ارزش‌های انقلابی و مضامین فرهنگی این مرز و بوم کهن را می‌طلبد.

او که در اختتامیه‌ی هفتمین جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال در تالار وحدت سخن می‌گفت، بیان کرد: با یک تعامل سازنده با فرهنگ جهانی و با توجه به کم‌رنگ‌تر شدن مرزهای جغرافیایی براثر گسترش ارتباطات، باید از این ظرفیت ویژه برای گسترش بازار آثار و تولیدات فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی - ایرانی در سطح ملی و جهانی استفاده کرد.

جنتی با اعتقاد به این‌که در این راستا می‌توان با تقویت زیرساخت‌های این فناوری‌های نوین در کشور، از این ابزارها برای ارتقای سطح مصرف فرهنگی و هنری جامعه استفاده کرد، افزود: وظیفه‌ی دولت در این میان، فراهم کردن امکان دسترسی مناسب همه‌ی اقشار به این فناوری‌ها و آموزش فراگیر جامعه و تربیت نیروی انسانی متخصص برای به‌کارگیری در نهضت عظیم تولید محتوای ملی است. همچنین با توجه به این‌که فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور، روند تولید تا انتشار محتوا را تغییر داده و کوتاه کرده‌اند، ضرورت بازنگری در ساختارهای حاکمیتی این حوزه احساس می‌شود.

کد خبر 261170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha