دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا با رقابت میان «خوان مانوئل سانتوس» و « اسکار ایوان زولواگا» به دور دوم در ماه آینده کشیده شد.

colombia

طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان برگزارکننده انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا ، با شمارش آرا  97 درصد از صندوق‌های رأی، زولواگا از حزب راست افراطی «دمکراتیک سنتر» 29/24 درصد و سانتوس از ائتلاف راست میانه «وحدت ملی»، 25/52 درصد آرای اخذ شده را به خود اختصاص داده‌اند.

«مارتا لوسیا رامیرز»، نامزد محافظه کار 15/56 درصد ، «کلارا لوپز» ،نامزد چپ میانه 15/3 درصد و «انریکه پنالوس»، نامزد مستقل شرکت‌کننده در این انتخابات ، فقط 8/33 درصد آرا را به‌دست آوردند.

بدین ترتیب هیچ یک از پنج نامزد شرکت‌کننده موفق نشدند بیش از نیمی از آرا شمارش‌شده را به خود اختصاص دهد و در همان مرحله نخست پیروز انتخابات شود.

زولواگا که از حمایت «آلوارو اوریبه»، رئیس جمهور پیشین کلمبیا برخوردار است و سانتوس، رئیس‌جمهور فعلی بیشترین رأی را کسب کرده‌اند که در مرحله دوم در تاریخ 25 خرداد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

در نظرسنجی‌هایی که به‌تازگی در کلمبیا صورت گرفت، پیش‌بینی شده بود که همین دو نامزد به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه پیدا کنند.

پیش بینی می‌شود کار شمارش آرا، تا پایان روز رأی‌گیری (یکشنبه) به‌طور کامل به اتمام برسد.

تقریبا 33 میلیون کلمبیایی برای رأی‌گیری ثبت‌نام کرده بودند اما در کلمبیا شرکت در انتخابات برخلاف بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین اجباری نیست و معمولا میزان مشارکت مردم حدود 50 درصد است.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،به نقل از خبرگزاری آلمان از بوگوتا، مهم‌ترین مسئله در مبارزات انتخاباتی نامزدها ، مسئله مذاکرات صلح با فارک بوده است.

درحالی که سانتوس موافق ادامه مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان نیروهای مسلح انقلابی فارک برای پایان‌دادن به 50 سال درگیری داخلی است، زولواگا موافق دیدگاه رئیس‌جمهور پیشین بوده و معتقد است زور تنها راه پایان این درگیری‌هاست.

کد خبر 260697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز