درحالی‌که این روزها افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و ورود سفته‌بازان به این بازار باعث‌شده بود تا مصرف‌کنندگان واقعی این اوراق دیگر نتوانند به‌راحتی اقدام به خرید کنند و برای تصاحب این برگه‌ها مجبور به پرداخت مبالغ گزافی شوند، فرابورس با ایجاد محدودیت‌های جدیدی دست دلالان را از این برگه‌ها کوتاه کرد.

به گزارش همشهری، مدیرعامل فرابورس از برنامه‌ریزی جدی برای ممانعت از سفته‌بازی در اوراق تسهیلات مسکن با همکاری شرکت مدیریت فناوری اطلاعات، سپرده‌گذاری مرکزی و فرابورس خبر داد.امیر هامونی با اشاره به جلسه‌ای که دیروز برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد با همکاری شرکت مدیریت فناوری اطلاعات و سپرده‌گذاری مرکزی و فرابورس برای معاملات برگه‌های تسهیلات مسکن دوره نگهداری تعریف شود. او در تشریح این تصمیم گفت: براساس این محدودیت، از اول تیرماه هر شخصی که این اوراق را خریداری کند تا 2‌ماه اجازه فروش نخواهد داشت.

هامونی با تأکید بر اینکه سازوکار این محدودیت معاملاتی از ابتدای تیرماه اجرایی خواهد شد، گفت: این مکانیسم به بازار این اوراق کمک می‌کند تا فقط کسانی اقدام به خرید کنند که به این اوراق برای دریافت تسهیلات مسکن نیاز دارند. او افزود: این موضوع برای جلوگیری از افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن است، به این ترتیب زمانی که نتوان روزانه اقدام به خرید و فروش این اوراق کرد فقط خریداران واقعی وارد این بازار می‌شوند.

هامونی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 90 تا 95درصد خریداران اوراق تسهیلات مسکن، مصرف‌کننده این اوراق هستند، گفت: این برنامه‌ریزی برای ممانعت از ورود حدود 5تا 10درصدی است که با هدف سفته‌بازی اقدام به خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن می‌کنند.

او درباره سایر برنامه‌های فرابورس برای ساماندهی به بازار برگه‌های تسهیلات مسکن گفت: در حالی بحث تعیین سقف خرید 90برگه در حال حاضر توسط کارگزاران اجرایی می‌شود که مقرر شد این موضوع نیز از ابتدای تیرماه سیستماتیک شده و تحت سیستم معاملاتی قرار بگیرد.

مدیرعامل فرابورس همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص اینکه چرا نوسان قیمت برگه‌های تسه را کاهش نمی‌دهند، گفت: با ایجاد محدودیت 2ماهه در فروش این اوراق به‌طور خودکار نوسان قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 260603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز