گروه ادب و هنر: گرچه پرده سینماهای پایتخت چندان تحمل نمایش فیلم خارجی را ندارد و باندهای صدا آنچنان جوابگوی صدای پرطنین دالبی این فیلم‌ها نیست اما کینه ژاپنی پس از 5/6 ماه لرزاندن تن و بدن مردم در سینما فرهنگ جای خود را به دان هندی می‌دهد.

در حال حاضر سینما فرهنگ فیلم ژاپنی «کینه» و سینما سپیده آخرین نسخه الیورتویست ساخته رومن پولانسکی را نشان می‌دهد و از چهارشنبه 20 تیرماه فیلم هندی «دان» جایگزین فیلم ژاپنی کینه در سینما فرهنگ می‌شود.

فیلم دلهره‌آور کینه با فروش 90 میلیونی خود در عرض 193روز در تهران توانست رکورددار فروش فیلم‌های خارجی باشد و فیلم الیور تویست با 11 میلیون فروش در عرض 11 روز به فروش خود ادامه می‌دهد.

امیرحسین علم‌الهدی، مدیر تأمین و توزیع فیلم‌های خارجی بنیاد سینمایی فارابی درباره اکران فیلم‌های خارجی می‌گوید: «هدف ما از اکران فیلم‌های خارجی، پر کردن جای خالی فیلم‌هایی است که سینمای ایران کم‌تر برای ساخت آن رغبت نشان می‌دهد و ما با اکران این فیلم‌ها جای خالی ژانرهای مختلف را پر می‌کنیم تا مخاطب جای خالی فیلم‌های خارجی را احساس نکند.»

بنیاد سینمایی فارابی با اکران فیلم‌های خارجی دو بعد فرهنگی و تجاری را مدنظر دارد. به گفته علم‌الهدی فیلم‌های خارجی اکران‌شده در سال 85، جزء اهداف فرهنگی بوده است که به‌عنوان مثال به فیلم «رودخانه سرخ 2» و «باد در مرغزار می‌وزد» اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «امسال با رویکرد سینمای فرهنگی و تجاری فیلم‌هایی را اکران خواهیم کرد و البته کیفیت فیلم‌ها را هم در نظر داریم و امیدواریم که در سال 86 هم رشد کیفی و کمی در اکران فیلم‌ها داشته باشیم چرا که به هر بهانه‌ای که مخاطب به سینما بیاید کمک به فرهنگ و اقتصاد سینمای ایران است.»

به گفته مدیر تأمین برنامه و توزیع فیلم‌های خارجی، فیلم‌های خارجی در 3 ماه امسال 250 درصد افزایش فروش نسبت به 3 ماه اول سال گذشته داشته است.

در حال حاضر سینمای فرهنگ و سپیده تنها سینماهایی هستند که میزبان فیلم‌های خارجی در تهران هستند. علم‌الهدی قول‌های خوبی برای اکران این فیلم‌ها در دیگر سینماهای تهران می‌دهد و می‌گوید: «واقعیت این است که محدودیت سینما در تهران حرف اول و آخر را می‌زند و دو سینما برای اکران فیلم‌های خارجی برای یک جمعیت 14 میلیونی کم است و از طرف دیگر سینماهای ما تک‌سالنی است. فراموش نکنیم که رمز فیلم‌های خارجی، صدای دالبی است که تمام سینماهای ما این ویژگی را ندارد.»

او به نکته دیگری اشاره می‌کند: «یکی از عوامل دیگر، عوارض بالای اکران فیلم‌های خارجی است. عوارض فیلم‌های خارجی 25 درصد است در حالی که عوارض فیلم‌های ایرانی 5 درصد است. راهکاری که برای این موضوع پیدا کرده‌ایم این است که نسبت 50 به 50 را به 60 به 40 برسانیم یعنی از میزان فروش فیلم 60 درصد صاحب سینما سهم ببرد.»

از دیگر کارهای این بخش اکران فیلم‌های خارجی در شهرستان‌هاست که با فیلم «کینه» در سینما سپاهان اصفهان شروع می‌شود. علم‌الهدی در این رابطه می‌گوید: «سینما سپاهان اصفهان بازسازی شده و سیستم صدا هم دالبی شده است. بعد از اکران این فیلم در اصفهان، فیلم به سینما بهمن کاشان می‌رود. برنامه‌ریزی ما به این صورت است که اکران فیلم‌های خارجی در سینمای تمام شهرستان‌ها که مجهز به سیستم دالبی هستند شروع شوند.»

وی در ادامه می‌گوید: «امیدواریم که همزمان با تهران بتوانیم فیلم‌ها را در شهرستان‌ها اکران کنیم تا مخاطبان شهرستانی همپای سینمای جهان حرکت کنند.»


گفتنی است که فیلم الیور تویست آخرین ساخته رومن پولانسکی است که براساس داستان چارلز دیکنز ساخته شده است و در آن بن کینگزلی در نقش خاگین به ایفای نقش می‌پردازد و فیلم سینمایی «دان» جزء شش فیلم پرفروش سال 2006 هند بوده است.

فرهان اختر کارگردان و شاهرخ‌خان یکی از بازیگران این فیلم اکشن هستنند و فیلم کینه داستان روح شریری را به تصویر می‌کشد که آرامش ساکنین یک خانه را به‌هم زده است. این فیلم ساخته تاکاشی شیموز و محصول مشترک ژاپن و آمریکا است.

کد خبر 26050

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز