شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: شورای رقابت از تدوین فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و اعلام کرد که این فرمول پس از بررسی نهایی با مسئولان دولتی به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ خواهد شد.

بیوک علیمرادلو،

با بیوک علیمرادلو، مشاور خودروی وزیر صنعت و عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نظر شما در رابطه با فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت چیست؟

تا زمانی که روند تعیین ضوابط و قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت به‌طور رسمی اعلام نشود نمی‌توان در مورد کم و کیف این دستورالعمل اظهارنظر کرد و بیشتر مطالب مطرح شده در این زمینه حدس و گمان است. هنوز به‌طور قطعی این ضوابط اعلام نشده و وزارت صنعت در حال بررسی آن است.

  • چه ضرورتی برای اعلام ضوابط قیمت‌گذاری خودرو پس از نظر نهایی دولت وجود دارد؟

اقدام اخیر شورای رقابت گامی مثبت برای تعامل بیشتر در تنظیم بازار خودروست. گرچه وزارت صنعت هیچگاه به شکل یکطرفه حمایت از تولید را مدنظر قرار نداده و همانطور که در مقابل مخالفت خودروسازان با ادامه قیمت‌گذاری خودرو توسط این شورا ایستادگی کرده، حتما حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را نیز تأمین خواهد کرد. تلاش وزارت صنعت آن است که با حمایت از تولید و افزایش عرضه، شرایط را به سمتی ببرد که نیازی به کنترل قیمت‌ها در چارچوب ضوابط این شورا نباشد. باید کمی تحمل کنیم تا تولید و رقابت در بازار، قیمت‌ها را متعادل کند.

  • دولت چه برنامه‌ای برای تثبیت قیمت خودرو دارد؟

رویکرد دولت رفع مشکلات مبتلابه‌خودروسازان برای افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو به‌نحوی است که دیگر ضوابط قیمت‌گذاری معنایی در بازار نداشته باشد. در واقع تلاش می‌شود با افزایش تولید، بهبود کیفیت و رشد عرضه، تعیین قیمت خودرو در بازار رقابتی شود تا مشکلات کنونی ناشی از رشد بی‌رویه قیمت خودرو در حاشیه بازار را شاهد نباشیم. پرداخت ارز مبادله‌ای به‌خودروسازان اقدامی برای کاهش هزینه تمام‌شده تولید خودرو بوده و بخشی از هزینه‌های بالاسری نیز با افزایش تیراژ تولید خودروهای داخلی از بین می‌رود.

در همین چارچوب از هفته گذشته تیراژتولید محصولات سایپا به روزانه بیش از 2هزار دستگاه افزایش یافته است. با رشد عرضه، روند کاهش قیمت‌های حاشیه بازار تندتر شده و تا نیمه نخست امسال تولید و عرضه خودرو متعادل می‌شود. همچنین در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو کیفیت به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم درنظر گرفته شده است.

کد خبر 260488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز