درپی انتشار گزارش «تهدید دنا در آستانه روز جهانی تنوع زیستی» که در تاریخ ۹۳/۰۲/۳۰ در همین صفحه به چاپ رسید سازمان حفاظت محیط‌زیست، جوابیه‌ای را به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ارسال کرده است که عینا درج می‌شود:

more تهدید دنا در آستانه روز جهانی تنوع زیستی

 اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دنا بدون اطلاع اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اقدام به ثبت 226450 متر مربع به شماره ثبت 589 تحت پلاک 706/441 در محدوده شهر سی‌سخت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن نموده است.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان و شهرستان دنا به محض اطلاع از موضوع ثبت سند از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری‌های قانونی و قضایی را برای ابطال سند یاد شده انجام داه است. موضوع در کمیته حفظ حقوق بیت‌المال مطرح و قرار شد منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دنا نسبت به ابطال قانونی سند اقدام نمایند.

این اداره‌کل با توجه به بازدید میدانی کارشناسان دفتر زیست‌گاه‌ها و امور مناطق سازمان و کارشناسان اداره کل محیط‌‌زیست استان طی نامه شماره 92/142/5982ص مورخه 1392/11/17 در جواب استعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان که مدعی شده بودند دلون خارج از منطقه حفاظت شده می‌باشد اعلام نمودند دلون جزو منطقه حفاظت شده می‌‌باشد. لذا اداره مسکن و شهرسازی استان بدون اطلاع اداره کل حفاظت محیط‌زیست در چند روز اخیر اقدام به حفر کانال دور متراژ یاد‌شده فوق نموده است.

مراتب تخریب، توسط پرسنل یگان حفاظت اداره مستقر در منطقه صورتجلسه و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی گردید. ضمناً در تاریخ 1393/02/20 شرکت یاس به شماره 6037 بدون توجه به قوانین و مقررات محیط‌زیست و عدم توجه به سابقه حفاظت منطقه و بدون اطلاع اداره کل حفاظت محیط‌زیست با یک دستگاه بیل مکانیکی اقدام به تخریب طولی هزارمتر به صورت حفر کانال جهت تصرف غیرقانونی 20هکتار برای احداث باغ در قسمت دلون منطقه حفاظت شده نموده است. پرسنل یگان حفاظت اداره کل مستقر در پارک ملی دنا بلافاصله اقدام به جلوگیری از ادامه تخریب نمودند و جهت سیر مراحل قانونی و قضایی موضوع تخریب را صورتجلسه کردند و تشکیل پرونده دادند. پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دنا ارجاع‌شده و در حال پیگیری می‌باشد.

توضیح همشهری: آنچه در گزارش همشهری آمده بود در واقع هشداری بود نسبت به تخریب‌های در حال وقوع ازجمله حفر کانال در بخشی از نادرترین رویشگاه‌های زاگرسی در منطقه دنا که جوابیه حاضر هم براین تخریب‌ها صحه گذاشته است با این توضیح که اداره کل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده است موضوع تخریب‌ها از سوی اداره محیط‌زیست استان در حال پیگیری است.

کد خبر 260343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز