مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه تگزاس موتور میکروسکوپی ابداع کرده‌اند که ریزترین و سریع‌ترین موتور جهان را ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را درون یک سلول گنجاند و سرعت آن را به سرعت موتور جت رساند.

موتور

براساس گزارش Cnet، این موتور که کوچکتر از یک میکرومتر است (یعنی 500 بار کوچکتر از یک دانه بلور نمک)به اندازه‌ای ریز است که می‌توان آن را به راحتی درون سلول بدن انسان گنجاند. این موتور همچنین می‌تواند برای 15 ساعت مداوم با سرعت 18 هزار دور بر دقیقه به فعالیت خود ادامه دهد،‌ سرعتی که به گفته دانشمندان با سرعت چرخش موتور جت برابری می‌کند. در عین حال،‌بیشتر نانوموتورهایی که تاکنون ساخته شده‌اند از سرعتی در حدود 14 تا 500 دور بر دقیقه برخوردارند.

موتور

نانوموتور جدید در محیطی غیرزیستی طراحی، سرهم‌بندی و آزمایش شده‌است و می‌تواند فعالیت‌هایی از قبیل حرکت در میان مایعات و تزریق مواد بیوشیمیایی را به عهده بگیرد. برای آزمودن قابلیت‌های حمل داروی این موتور، محققان سطح آن را با مواد بیوشیمیایی پوشش دادند و مشاهده کردند که هرچه سرعت چرخش موتور بیشتر می‌شود، سرعت انتشار دارو در داخل سلول نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گفته دانشمندان با کمک این موتور می‌توان میزان آزاد‌سازی مولکول‌ها را با کنترل چرخش مکانیکی موتور مهار کرد، از این رو می‌توان این موتور را اولین ابداعی دانست که می‌تواند دارو را از سطح نانوذرات در داخل محیط پخش کند. این ابداع جدید می‌تواند مطالعات موجود درباره انتقال دارو و ارتباطات میان سلولی را تکمیل‌تر سازد.

کارایی‌های بالقوه این موتور شامل انرژی‌رسانی به نانوماشین‌های انتقال انسولین، و یا درمان سلول‌های سرطانی از طریق انتقال دارو به سلول‌های آلوده است.

کد خبر 260155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز