همشهری‌آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه مطبوعات و رسانه‌ها باید رکن چهارم باشند و به عنوان مغز متخصص و متفکر کارحرفه‌ای خود را انجام دهند، بر مراقبت به جای نظارت بر رسانه‌ها تاکید کرد.

محسنیان راد

به گزارش ایرنا، مهدی محسنیان‌راد در نشست تخصصی رسانه‌ها و اعتدال که در مرکز مطالعات برنامه‌ریزی رسانه ها برگزار شد،گفت: سال‌ها پیش ما تحقیقی انجام دادیم که ۱۵ سال طول کشید که براساس این تحقیق مطبوعات را از صبح ۲۳ بهمن ۵۷ تا ۲۵ سال بعد مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: در این بررسی تمامی بیانات مسئولان در برخی رده ها را هر چه راجع به مطبوعات گفته بودند استخراج کردیم.

محسنیان رادگفت: نتیجه کلی آن تحقیق این است که ۲۵ سال یک سردرگمی درباره جایگاه مطبوعات و رسانه‌ها داشتیم.

به گفته وی دراین تحقیقات مشخص شد که ۶۵ درصدگفته های مسئولان در طی ۲۵ سال گذشته حاوی باید و نباید به رسانه‌ها بوده است.

استاد دانشگاه علوم ارتباطات اظهار داشت: اگر ما باور داریم که عده ای دشمن در رسانه ها نیستند و این حرفه یک تخصص است باید اجازه دهیم که رسانه‌ها به وظیفه اصلی خود عمل کنند.

محسنیان راد تصریح کرد که اجازه دهید روزنامه نگار و خبرنگار در رسانه ها کار حرفه ای خود که همان روزنامه نگاری است را انجام دهد.

وی با انتقاد از برخی برخوردها با روزنامه نگاران و خبرنگاران تصریح کرد که تعهد در روزنامه نگاری مطلقا درست نیست؛ به روزنامه نگار اجازه دهید کارش را انجام دهد البته با یک نظارت درست؛ هر نوع نگاه تعیین کننده‌ای بر رسانه‌ها در کار آن‌ها اخلال ایجاد می‌کند.

محسنیان‌راد همچنین با تاکید بر مراقبت از رسانه‌ها به جای نظارت بر آنها، اظهار داشت: هرگونه نگاه تعیین کننده به رسانه‌ها برای ما آسیب زا خواهد بود.

به گفته وی تنها نگاه درست این است که به مانند متخصصان بخش قلب بیمارستان های کشور، به متخصصان حرفه ای و برجسته خبرنگاری و روزنامه نگاری در رسانه ها هم اجازه دهند آنها کار خود را انجام دهند.

محسنیان راد با بیان اینکه اهمیت فعالیت کسانی که به درستی در رسانه ها کار می کنند کمتر از جراحان اتاق های عمل نیست، افزود: باید اجازه دهند ارتباطات ایران کار خود را انجام دهد.

کد خبر 259973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز